50 فیلم برتر سال 2019 از نگاه مجله سایت اند ساوند منتشر شد

به گزارش مجله تانی بای، یک ماه مانده به پایان سال میلادی جاری 50 فیلم برتر سال 2019 از نگاه سایت اند ساوند اعلام شده است. بهترین فیلم های سال در فهرستی منتشر شده که طیف وسیعی از آثار سینمایی را در بر می گیرد.

50 فیلم برتر سال 2019 از نگاه مجله سایت اند ساوند منتشر شد

این فهرست براساس نظرسنجی از 100 منتقد (60 مرد و 40 زن) که با سایت اند ساوند همکاری کرده اند تهیه شده و اساسا جدیدترین شماره این مجله که دیروز منتشر شده به بررسی بهترین آثار، روندها و تحولات سینمایی سال 2019 پرداخته است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این فهرست:

1- سوغات

عنوان اصلی: The Souvenir

کارگردان: جانانا هاگ

کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا، بریتانیا

ملودرام بدیع و ظریف جانانا هاگ در لندن دهه 1980 میلادی جریان دارد و داستان یک دانشجوی سینما را روایت می کند که در تلاش است به دیدگاه مستقل هنری اش دست پیدا کند و هم زمان درگیر یک رابطه عجیب با مردی مسن تر از خود شده است.

مجله سایت اند ساند این فیلم سینمایی را به عنوان بهترین اثر سال 2019 انتخاب کرده و خود اعتراف می کند با دیدن نتیجه نظرسنجی از منتقدان متعجب شده. طبق آنچه در وبسایت مجله آمده شگفتی صرفا به این دلیل بوده که در سال میلادی جاری مولفین صاحب نام تری همچون اسکورسیزی، تارانتینو و آلمودوار فیلم ساخته اند و انتظار می رفت این نام ها چنان بر فضای ذهنی منتقدان سنگینی کنند که آثار کمتر شناخته شده نادیده گرفته شوند.

با وجود نکته ذکر شده به نظر می رسد فیلم سینمایی سوغات توانسته با وجود رقبای قدرتمند دیگر نظر منتقدان را به شکل ویژه ای به خود جلب کند.

2- انگل

عنوان اصلی: Parasite

کارگردان: بونگ جون-هو

کشور تولیدکننده: کره جنوبی

انگل از فیلم های پر سر و صدای امسال سینمای جهان بود. این فیلم کره ای ابتدا با تصاحب نخل طلای جشنواره کن 2019 مورد توجه گسترده قرار گرفت و در حالی که پیروز شده بود در کن نظر هیات داوران و منتقدان را جلب کند در جلب نظر طیف وسیعی از علاقه مندان به سینما هم کامیاب بود.

کمدی سیاه بونگ جون-هو با موضوع تضادهای طبقاتی در جامعه امروز کره ساخته شده و در عین حال گرچه با تفاوت هایی قابل توجه اما به روندی تعلق دارد که در یکی دو سال گذشته تمرکز بیش از پیشی بر مساله فقر و نزاع طبقاتی داشته اند.

3- مرد ایرلندی

عنوان اصلی: The Irishman

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

مرد ایرلندی از آثار بسیار تحسین شده سال 2019 و جدیدترین فیلم اسکورسیزی است که پس از اکرانی محدود و کوتاه مدت از شبکه نت فلیکس پخش شد و در حال حاضر در سراسر جهان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

این درام جنایی مثل بسیاری از آثار اسکورسیزی در سطح اولیه یک داستان گنگستری را روایت می کند اما برخلاف بعضی از فیلم های او این بار با درامی تلخ و گزنده طرفیم.

این فیلم سه ساعت و نیمه رابطه فرانک شیران و جیمی هوفا را در مرکز درام قرار داده است؛ رابطه میان یک مرد ایرلندی عضو مافیای ایتالیایی آمریکایی و رییس اتحادیه کامیون داران ایالات متحده که گستره ای از مفاهیم و احساسات همچون جنایت، دوستی، خیانت و حسرت گذشته را می شکافد.

4- روزی روزگاری در هالیوود

عنوان اصلی: Once Upon a Time in Hollywood

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

به شکلی نه چندان دور از انتظار جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو در میان بهترین فیلم های منتخب مجله سایت اند ساوند در سال 2019 قرار گرفته است. داستان یک ستاره رو به افول و بدل او در هالیوود اواخر دهه 1960 که پر است از عناصر فرهنگی آن دوران خاص.

فیلمی با موضوع خود هالیوود که از ابتدای اکرانش از شانس های مهم جوایز اسکار در نظر گرفته شده و جنجال های گوناگونی را هم به همراه داشته است.

روزی روزگاری در هالیوود شباهت زیادی با آثار بیشتر شناخته شده تارانتینو ندارد و نبود عناصر مالوف سینمای این کارگردان انتظار بعضی مخاطبان را برآورده نمی کند.

5- پرتره یک بانو در آتش

عنوان اصلی: Portrait of a Lady on Fire

کارگردان: سلین سیاما

کشور تولیدکننده: فرانسه

پرتره یک بانو در آتش از دیگر آثار سینمایی سال 2019 است که ابتدا در جشنواره کن مورد توجه قرار گرفت. این اثر سینمایی که در بخش اصلی جشنواره کن به رقابت پرداخت جایزه بهترین فیلم نامه را از این فستیوال هنری دریافت کرد و در ادامه سال به دلیل نقدهای مثبت منتقدان توجه سینمادوستان را به خود جلب کرد.

پرتره یک بانو در آتش همچون فیلم اول این فهرست توسط یک زن کارگردانی شده و اثری عاشقانه است. داستان فیلم در اواخر قرن 18 میلادی در جریان است؛ در یک جزیره یک نقاش زن باید پرتره عروسی یک زن جوان را نقاشی کند.

6- درد و شکوه

عنوان اصلی: Pain and Glory

کارگردان: پدرو آلمودوار

کشور تولیدکننده: اسپانیا

فیلمی بسیار شخصی و ویژه از آلمودوار کارگردان صاحب نام اسپانیایی که برای آنتونیو باندراس در جشنواره کن 2019 جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ارمغان آورد.

درد و شکوه درباره کارگردانی است که چشمه خلاقیتش خشکیده و دیگر قادر نیست کار کند؛ او که گرفتار بیماری های گوناگون جسمی و درگیر افسردگی است گذشته را به یاد می آورد.

گفته می شود بخش هایی از درد و شکوه از زندگی آلمودوار الهام گرفته شده و شاید به همین دلیل بتوان آن را شخصی ترین اثر این هنرمند اسپانیایی نامید.

7- آتلانتیک

عنوان اصلی: Atlantics

کارگردان: ماتی دیوپ

کشور تولیدکننده: سنگال، فرانسه، بلژیک

دیوپ اولین کارگردان زن سیاه پوستی است که فیلمش آتلانتیک امسال به بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن راه یافت. او پیش از این به ساخت آثار مستند و فیلم های کوتاه می پرداخت و همچنین در سینمای فرانسه به عنوان یک بازیگر شناخته می شد. دیوپ بیشتر برای بازی در اثری از کلر دنی کارگردان مشهور فرانسوی شهرت داشت.

ماتی دیوپ خواهرزاده جبرئیل دیوپ دیگر کارگردان سنگالی است که فیلم تحسین شده توکی بوکی (Touki Bouki) از آثار مشهور سینمای سنگال را در سال 1973 ساخته است.

آتلانتیک اولین فیلم بلند ماتی دیوپ است که براساس یک مستند کوتاه از همین هنرمند کارگردانی شده است. آتلانتیک ماتی دیوپ که روایت آن در داکار پایتخت سنگال در جریان است درباره رابطه عاطفی یک کارگر ساختمانی و یک زن جوان است. کارگری که ماه ها است حقوقش پرداخت نشده و در کنار کارگران دیگر رویای مهاجرت از طریق اقیانوس اطلس را دارند و زن جوان مجبور است به اجبار خانواده ش با کس دیگری عروسی کند که دوستش ندارد. فیلم در حومه داکار جایی در حاشیه اقیانوس اطلس می گذرد.

8- طعمه

عنوان اصلی: Bait

کارگردان: مارک جنکین

کشور تولیدکننده: بریتانیا

طعمه اولین فیلم بلند 16 میلی متری مارک جنکین بریتانیایی است که ساخت مجموعه ای از فیلم های مستند و کوتاه را در کارنامه دارد.

روایت جدیدترین اثر این کارگردان بر تنش ها میان ماهیگیران محلی و توریست ها و تازه واردانی که باعث تغییر بافت محلی یک دهکده شده اند متمرکز است.

فیلم سیاه و سفید طعمه به عقیده منتقدان سایت اند ساوند اثری است درخشان و بدیع که لیاقت قرار دریافت میان 10 فیلم برتر سال 2019 را دارد.

9- ما

عنوان اصلی: Us

کارگردان: جوردن پیل

کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

فیلم ترسناک ما جدیدترین اثر جردن پیل کارگردان فیلم برو بیرون (Get Out) است؛ فیلم ترسناک دیگری از همین کارگردان که توانست پیل را به عنوان یک پدیده جدید در سینمای معاصر آمریکا مطرح کند.

برو بیرون، اولین فیلم این کارگردان که مورد تمجید عموم منتقدان قرار گرفت، در مراسم اسکار 2018 پیروز شد در چهار رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار شده و نهایتا جایزه بهترین فیلم نامه غیراقتباسی را به خود اختصاص دهد. برو بیرون در کنار پیروزیت میان منتقدان و جشنواره ها، در حوزه فروش نیز با فروش بیش از 250 میلیون دلار در مجموع از نظر تجاری فیلم پیروزی در نظر گرفته می شود.

به گفته پیل در فیلم جدیدش شاهد خلق یک جهان ترسناک متفاوت هستیم. پیل پیشتر به این موضوع نیز اشاره کرده بود که هیولاها و داستان های ترسناک بهترین راه جامعه برای درک عمیق تر حقایق و مواجهه با ترس ها است.

ما داستان زوج سیاه پوستی را روایت می کند که با فرزندان شان به خانه ساحلی خود رفته اند اما حضور سرزده و ناخوانده افرادی ناشناس آرامش آن ها را در هم می ریزد. لوپیتا نیونگو (شناخته شده بخاطر بازی در فیلم هایی چون پلنگ سیاه، 12 سال بردگی و جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد) در کنار وینستون دوک (با سابقه حضور در آثاری چون پلنگ سیاه و انتقام جویان: جنگ ابدیت) از جمله بازیگران اصلی جدیدترین فیلم ترسناک جوردن پیل هستند.

10- ویتالینا وارلا

عنوان اصلی: Vitalina Varela

کارگردان: پدرو کاستا

کشور تولیدکننده: پرتغال

فیلم جدید کاستا به همان مهاجران فقیر اهل کیپ ورد توجه نشان می دهد که در فیلم های قبلی او نیز مورد توجه قرار گرفته بودند. ویتالینا وارلا که نام شخصیت اصلی فیلم کاستا است یک مهاجر فقیر است که از کیپ ورد به لیسبون مهاجرت می کند. این زن به خانه کوچک شوهر مرده اش رفته و در جست وجوی ردپایی از گذشته او است.

پدرو کاستا بابت ساخت این اثر سینمایی توانست یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو را تصاحب کند.

ادامه لیست:

11- حیات والا/ High Life

12- جواهرات تراش نخورده/ Uncut Gems

13- مونوس/ Monos

14- داستان ازدواج/ Marriage Story

15- برای سما/ For Sama

16- میدسامر/ Midsommar

17- فانوس دریایی/ The Lighthouse

18- شاد همچون لازارو/ Happy as Lazzaro

19- شیادان/ Hustlers

20- مارتین ایدن/ Martin Eden

21- قد بلند/ Beanpole

22- مرز/ Border

23- ترانزیت/ Transit

24- یک زندگی پنهان/ A Hidden Life

25- وداع/ The Farewell

26- گرم ترین ماه اوت/ The Hottest August

27- به سوی ستارگان/ Ad Astra

28- انیس واردا/ Varda by Agnès

29- در خانه بودم، اما/ I Was at Home, But…

30- در لباس/ In Fabric

31- چاقوکشی/ Knives Out

32- بوک اسمارت/ Booksmart

33- خاکستر خالص ترین سفید است/ Ash Is Purest White

34- مترادف/ Synonyms

35- کودک زامبی/ Zombi Child

36- آمریکا/ America

37- طرح بدون اینترنت/ No Data Plan

38- کلاس هشتم/ Eighth Grade

39- جوکر/ Joker

40- ری و لیز/ Ray & Liz

41- هیل کانتی امروز صبح، امروز عصر/ Hale County This Morning, This Evening

42- بدنم را از دست دادم/ I Lost My Body

43- تعطیلات/ Holiday

44- سرزمین عسل/ Honeyland

45- راکس/ Rocks

46- Rose Plays Julie

47- اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند/ If Beale Street Could Talk

48- فقط فکر نکن جیغ میزنم/ Just Dont Think Ill Scream

49- سوگلی/ The Favourite

50- مول/ The Mule

منبع: سایت اند ساوند

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 563

به "50 فیلم برتر سال 2019 از نگاه مجله سایت اند ساوند منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 فیلم برتر سال 2019 از نگاه مجله سایت اند ساوند منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید