سوالی که در سیلاب گم شد؛ طرح جامع دفع آب های سطحی خرم آباد چه شد

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران، نوشتن از آبگرفتگی در معابر استان لرستان و به ویژه شهر خرم آباد آنقدر برایمان تکراری شده است که شاید بتوان گفت با این درد ساخته ایم و سوخته ایم و هنوز درمانی برای آن نیافته ایم!

سوالی که در سیلاب گم شد؛ طرح جامع دفع آب های سطحی خرم آباد چه شد

خرم آباد به عنوان شهری که در میان دره شکل گرفته و در مرکز آن نیز رودخانه ای بزرگ جاری است در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوههای اطراف به سمت مرکز شهر با معضلی به نام آبگرفتگی در حالت خوش بینانه و سیلاب در حالت نسبتا بدبینانه ای روبرو است و این امر نکته ای است که باید در برنامه ریزی و مدیریت شهری مورد توجه دست اندرکاران امر قرار گیرد.

آنچه جای تامل دارد این است که تا چه زمانی باید در بی توجهی به این چالش اساسی به سر برد و دعا کرد که آنقدر باران نبارد که در شهر سیل راه بیفتد و زندگی مردم را با خود ببرد!؟

چاره اندیشی برای نوسازی شبکه جمع آوری آبهای سطحی در شهر خرم آباد نکته ایست که به نظر می رسد از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته است.

آبگرفتگی معابر و خیابانهای شهر خرم آباد تنها به رودخانه و زیرگذرهای شهر محدود نمی گردد چرا که این شهر با توجه به موقعیت توپوگرافی خاص خود از یک طرف و ضعف شبکه جمع آوری آبهای سطحی از طرف دیگر هنگام بارندگیها به شهری معلق روی آب تبدیل می گردد که این امر زیرساخت های شهری را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

طرح جامع دفع آب های سطحی خرم آباد چه شد؟

سید حسین صادقیان کارشناس ارشد سازه های آبی در سخنانی در صحن علنی شورای شهر خرم آباد، با اشاره به اینکه علاقه ام به شهر باعث شده اینجا باشم، گفت: خشنودم که بعد از مدت ها مطالبات در میان متخصصان و مردم از جنس های دیگری بود، الان مطالبات فنی و صنفی شده است و این را بارقه امید می دانم.

وی با بیان اینکه آنچه در بلایای طبیعی اتفاق می افتد و خسارات دارد در بیشتر کلان شهرها مخصوصا در بحث ساخت و ساز در مسیل ها دیده می گردد، توضیح داد: 3 ماه پیش در وزارت نیرو مطرح شد که سازمان همیاری شهرداری مناطق کوهستانی از جمله لرستان با معضل ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه روبرو شده اند.

این کارشناس ارشد سازه های آبی با تاکید بر اینکه در ایران با پدیده توزیع نامتقارن منابع روبرو هستیم، اضافه کرد: تمام دردهای امروز ما قبلا پیش بینی شده است، اما سوال این است که از 20 سال قبل تاکنون ردیف بودجه سد های لرستان چقدر بوده است؟

صادقیان ادامه داد: آیا طرح جامع آب های سطحی شهر خرم آباد را شواری شهر تصویب نموده است؟ آیا چنین لایحه ای دارد؟ آیا مطالعه ای شده است؟ اگر شده چرا مشخص تکیلف نشده است.

وی با بیان اینکه اگر فردا روزی سامانه بارشی دیگری آمد و دوباره آب پس زد در خانه مردم، مدیریت لازمه را از قبل انجام داده ایم؟ توضیح داد: هنوز گل و لای سیلاب گذشته در شهر وجود دارد، هنوز به مردم جواب قانع نماینده داده نشده است، هنوز مردم نمی دانند خسارات وارده چگونه جبران می گردد.

شهرداری برای دفع آب های سطحی خرم آباد نامعتبر است

خسرو اتابک معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم آباد در مورد سوالات مطرح شده پیرامون مطالعات آب های سطحی خرم آباد گفت: سال 95 قراردادی منعقد شده برای مطالعات آب های سطحی شهر خرم آباد که بخشی از آن هم آماده شده است اما واقعیت این است که اجرای آن اعتبار می خواهد.

وی با بیان اینکه مطالعات دفع آب های سطحی منطقه60 متری و گلدشت اجرا شده است، توضیح داد: تامین اقتصادی این ها برای شهرداری ممکن نیست، دفع آب های سطحی منطقه 60 متری 30 میلیارد اعتبار می خواهد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم آباد با تاکید بر اینکه 83 نقطه در سطح شهر شناسایی شده که دارای بحران آب های سطحی است اما حتی با یاری دولت هم این بحران در کوتاه مدت حل نمی گردد، اضافه کرد: به هر روی خشنود میشویم مجموعه استانداری ورود نمایند به پروژه ها، چون حداقل به لحاظ اقتصادی می توانند یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 108

به "سوالی که در سیلاب گم شد؛ طرح جامع دفع آب های سطحی خرم آباد چه شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوالی که در سیلاب گم شد؛ طرح جامع دفع آب های سطحی خرم آباد چه شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوالی که در سیلاب گم شد؛ طرح جامع دفع آب های سطحی خرم آباد چه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید