اتیوپی: آمریکا را میانجی مذاکرات درباره سد النهضه نمی دانیم

به گزارش مجله تانی بای، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی با اشاره به اینکه کشورش تنها برای تشریح موضع خود در گفت وگوهای واشنگتن شرکت کرده، گفت که آمریکا میانجی مذاکرات درباره سد النهضه نیست.

اتیوپی: آمریکا را میانجی مذاکرات درباره سد النهضه نمی دانیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در حالیکه سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت وگوی سه کشور اتیوپی، مصر و سودان تحت نظارت آمریکا درباره سد النهضه را مثبت خوانده است، اما سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی گفت که این گفت وگوها در حد مذاکرات فنی نبوده است.

نیبیات غیتاشیو سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت: این گفت وگوها را فرصتی برای مذاکرات فنی نمی دانیم با این حال ما نیز در این گفت وگو ها همانند دیگر طرف ها مشارکت کردیم تا موضع کشور را تشریح کنیم.

غیتاشیو اضافه کرد که این گفت وگوها در حد مذاکرات نیست و آمریکا نیز میانجی نیست و این لحن درستی نمی تواند برای گفت وگو باشد.

واشنگتن روز چهارشنبه گذشته میزبان نشست وزرای خارجه سه کشور اتیوپی، سودان و مصر درباره سد النهضه بود.

سامح شکری وزیر خارجه مصر پس از این نشست، نتایج این نشست با مشارکت آمریکا و بانک جهانی را مثبت خواند و اضافه کرد که این گفت وگوها موجب مشخص شدن جهت مذاکرات و جدول زمانی گفت وگوها شد. (جزئیات بیشتر)

او همچنین گفت که قرار شد چهار نشست فوری با مشارکت وزرای آبیاری سه کشور اتیوپی، مصر و سودان و نمایندگان آمریکا و بانک جهانی به منظور دستیابی به توافقی درباره آبگیری و راه اندازی سد النهضه طی دو ماه، برگزار شود.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال 2011 آغاز شده و پیش بینی مشود سال 2020 ساخت آن به پایان رسیده و تا سال 2022 آبگیری شود.

مصر ساخت این سد را موجب وارد آمدن ضربه شدیدی به بخش کشاورزی و صنعت خود می داند و از دولت اتیوپی می خواهد تا ساز و کار ویژه ای که موجب کاهش سهم آب مصر نشود را در آبگیری سد و در دوران خشکسالی مدنظر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 525

به "اتیوپی: آمریکا را میانجی مذاکرات درباره سد النهضه نمی دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتیوپی: آمریکا را میانجی مذاکرات درباره سد النهضه نمی دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید