اختصاص30 میلیارد تومان به بازسازی خوابگاه ها، ایجاد ردیف وام دانشجویان تحصیلات تکمیلی

به گزارش مجله تانی بای، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در نشست خود با دبیران شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران و دکترای تخصصی از اختصاص30 میلیارد تومان برای بازسازی خوابگاه های دانشجویی اطلاع داد و گفت: این در حالی است که قریب 500 میلیارد تومان وام به دانشگاه هایی که خوابگاه نیمه کاره دارند، پرداخت خواهد شد.

اختصاص30 میلیارد تومان به بازسازی خوابگاه ها، ایجاد ردیف وام دانشجویان تحصیلات تکمیلی

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران، مهندس بهروز رحیمی در نشست دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی که برای پی گیری مطالبات دانشجویان در حوزه رفاهی و خوابگاهی سه شنبه دوم اردیبهشت ماه در سالن جلسات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار گردید و در آن مهمترین موضوعات و مطالبات دانشجویان در زمینه شهریه خوابگاهی، وام دانشجویی و پی گیری مسائل آموزشی دانشجویان دستیاری و PH.d مطرح شد، با بیان این که رشد بودجه دانشگاه ها در حوزه فرهنگی نتیجه کوشش های دکتر لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است، بیان داشت: این کوشش از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی وزات بهداشت موجب شده تا این نگاه در ذهن ما شکل بگیرد که در مجموعه صندوق رفاه، فعالیتی که خروجی آن به رفاه دانشجویان ختم نگردد، محل اشکال است. ما اطمینان داریم می توانیم بخشی از مسائل دانشجویان را حل کنیم و در مدتی که در مجموعه مشغول خدمت بوده ایم، یکی از مسائلی که به جد دنبال برطرف آن بوده ایم وام دانشجویان دستیاری است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس ایجاد وام دانشجویان گروه تحصیلات تکمیلی یعنی دانشجویان دستیاری و PH.d که جمعیتی حدود 22 هزار نفر را در دانشگاه های علوم پزشکی شامل می شوند، در دستور کار ما نهاده شد، از اوایل مهر ماه در این خصوص وارد مذاکره با سازمان برنامه شدیم و در نهایت با کوشش بسیار، دوندگی بی امان و مکاتبات فراوان پیروز به ایجاد ردیفی در این خصوص در سازمان برنامه شدیم.

رحیمی خطاب به دانشجویان خاطر نشان کرد: قدر این داشته را بدانید زیرا آغازی برای پیروزیت و انجام امور سخت و نشدنی است. دانشجویان گروه تحصیلات تکمیلی بدانند که این وام را با توجه به جمعیت هدف ارایه خواهیم داد و کوشش ما این است که به نحوی این وام را به دانشجویان عزیز ارائه دهیم که رفاه همه دانشجویان را به دنبال داشته باشد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در مورد بیمه سلامت دانشجویان دستیاری و ph.D گفت: در این خصوص نیز معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حال کوشش است که به عنوان وکیل مدافع دانشجویان دستیاری و ph.D و بر اساس ماموریتی که از سوی وزیر بهداشت برای ایجاد بیمه سلامت دانشجویان دستیاری به دکتر لاری محول شده، با همکاران خود در معاونت آموزشی وارد مذاکره گردد. در کوششیم بتوانیم به شکلی کار را پیش ببریم تا این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد. از نظر ما موضوع بیمه بسیار لازم است و این مطالبه مهم دانشجویان از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی به جد در حال پیگیری است.

وی در مورد شرایط عمومی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: صندوق یک بنگاه اقتصادی است و منابع کمی دارد اما کوشش داریم با نظم بهتر و برکت بیشتر یاری های اقتصادی صندوق را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. 80 درصد دارایی و منابع صندوق از محل درآمدهای اختصاصی است. این درآمدها به معنی بازپرداخت وام های دانشجویی پس از فراغت از تحصیل است که گاهی دانشجویان این تعهد در بازپرداخت وام در انتها تحصیلات را فراموش می نمایند. امیدوارم فعالان شورای صنفی این فرهنگ را در میان دانشجویان عزیز ایجاد نمایند که وام خود را پس از فراغت از تحصیل بازپرداخت نمایند تا به دانشجویان عزیزی که اکنون در حال تحصیل و نیازمند وام هستند، در اسرع وقت یاری کنیم.

این مقام مسؤول با بیان این که 49 خوابگاه در دست ساخت در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد، به موضوعات خوابگاهی اشاره نمود و گفت: این تعداد خوابگاه ظرفیت 20 هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در شهرهای مختلف را پوشش می دهد. در مجموع برای ساخت این تعداد خوابگاه کوشش فراوانی شده و مصوب شد، قریب 500 میلیارد تومان وام به دانشگاه هایی که خوابگاه نیمه کاره دارند، پرداخت گردد. امیدواریم با این فرایند در امسال کار ساخت بخشی از این خوابگاه های نیمه کاره به خاتمه برسد. در حوزه بهسازی خوابگاه ها نیز 30 میلیارد تومان اختصاص داده شده که مطمئنا با این فرایند می توانیم بخش بیشتری از خوابگاه ها را بازسازی کنیم.

در ادامه مهندس رحمان خدابنده لو مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به سؤال یکی از فعالان دانشجویی در مورد سنوات تحصیلی دانشجویان، گفت: در این خصوص با معاونت آموزشی مذاکراتی اجرا شده تا سنوات مجاز تحصیلی هر مقطع را به ما اعلام نمایند، برای سال تحصیلی جدید در مورد خوابگاه های دانشجویی بر این اساس رفتار خواهیم کرد.

وی در مورد چگونگی اجرای دستورالعمل های بهداشتی در فضای خوابگاهی دانشگاه های علوم پزشکی در دوران شیوع کرونا، بیان داشت: در زمان بازگشایی دانشگاه ها و همین حالا که بعضی از دانشجویان در خوابگاه ها هستند، دانشگاه ها باید بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا رفتار نموده و دستورالعمل های بهداشتی مد نظر ستاد را در فضای خوابگاهی به دقت و روزانه اجرایی نمایند. در شرایط فعلی باید ببینیم فرایند بیماری به چه سمتی پیش می رود زیرا این موضوع در اختیار ما نیست.

در ادامه دکتر تدین در مورد سؤال یکی از فعالان شورای صنفی در مورد استفاده دو منظوره از خوابگاه دانشجویی به شکل دولتی و مشارکتی، گفت: تنها یک مورد در این خصوص وجود داشته که طی مکاتبه اجرا شده بنا شد این مورد اصلاح گردد. زیرا خوابگاهی که دولتی است نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد، چنین چیزی از نظر ما خلاف است و وجود ندارد.

وی در مورد وام شهریه به دانشجویان شهریه پرداز، بیان داشت: ما در این خصوص چهار میلیارد تومان در سال 98 اعتبار در صندوق داشتیم در حالی که 50 هزار دانشجوی شهریه پرداز در دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند. در این خصوص سیاست دولت و کشور این است که دانشجویان شهریه پرداز محل درآمدی برای دانشگاه باشند. بر این اساس اگر دانشجویان ابهامی دارند باید بدانند دانشجوی شهریه پرداز باید برای گذراندن تحصیل خود شهریه بپردازد و دست صندوق برای این دسته از دانشجویان برای وام به آن صورت باز نیست. البته مهندس رحیمی در این خصوص در حال کوشش است تا بتوانیم برای این دسته از دانشجویان نیز شرایطی برای دریافت وام از بانک فراهم کنیم.

در این نشست آرمین سعیدی سوق دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علی تیموری دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، علیرضا حسینی دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر هومان پارسایی دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان PH.d به بیان موضوعات مهمی از جمله حذف ماده 25 آیین نامه اسکان یا اصلاح آن در جهت اختصاص خوابگاه به دانشجویانPH.d و دستیاران، افزایش یاری هزینه مربوط به وام ودیعه مسکن مخصوص دستیاران و دانشجویان PH.d متاهل، راه اندازی سامانه خرید کالا (فروش کالا به صورت وام به دانشجویان) افزایش وام های دانشجویی، چگونگی تخصیص 30 میلیارد تومان برای بازسازی خوابگاه های دانشجویی، همکاری دانشگاه ها برای تجمیع خوبگاه های دانشجویی با استفاده از تبصره 9، بیمه دستیاران، وام دستیاری و ... پرداختند.

در انتها این نشست پارسایی با اشاره به نامه ای که خطاب به مسؤولان وزارت بهداشت درباره مسائل دانشجویان نوشته بود، گفت: این نامه لحن تندی داشت و هیچ امیدی به آن نداشتم اما با تماس مهندس رحیمی روبرو شدم و به این نکته با اعماق دل پی بردم که ما مسؤولان دلسوز و مهربان کم نداریم. این اولین آشنایی من با رییس صندوق رفاه وزارت بهداشت بود که در آن تماس فارغ از موضوعات مطرح شده از سوی من، تنها می خواستند من را بشناسند تا موضوعات را پی گیری کنیم و این نکته جای شکر و قدردانی دارد.

به گزارش مفدا، در انتها این نشست از کوشش دبیران شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران و دکترای تخصصی وزارت بهداشت تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 794

به "اختصاص30 میلیارد تومان به بازسازی خوابگاه ها، ایجاد ردیف وام دانشجویان تحصیلات تکمیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص30 میلیارد تومان به بازسازی خوابگاه ها، ایجاد ردیف وام دانشجویان تحصیلات تکمیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید