اعلام زمان امتحانات حضوری مدارس

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران : خسرو ساکی با اشاره به برگزاری امتحانات حضوری از 27 اردیبهشت تا 24 خرداد گفت:در برگزاری آزمون ها، غیر از بستر شاد،استفاده از سامانه های بومی مورد تأییدشورای مدرسه نیز بلامانع است.

اعلام زمان امتحانات حضوری مدارس

به گزارش خبرنگاران ، خسرو ساکی در برنامه استودیو الفبا که در آستانه فرارسیدن فصل امتحانات انتها سال، برگزار گردید، اظهار کرد: بر اساس مصوبه 977 شورای عالی آموزش و پرورش، در مناطقی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه، وجود داشته باشد با رعایت پروتکل های بهداشتی، امتحانات به صورت حضوری برگزار می گردد، بنابراین براساس رنگ بندی مناطق می توان گفت؛ در مناطق آبی، امتحانات به صورت حضوری و در سایر مناطقی که امکان حضور دانش آموزان در مدرسه وجود ندارد در همه پایه های تحصیلی به استثنای یایه های نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

وی اضافه نمود: با توجه به تأثیرنتایج امتحانات پایه های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش آموزان و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه های مذکور با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و نظارت مراقبین بهداشتی به صورت حضوری برگزار می گردد تا ارزشیابی دقیق تری از آموخته های دانش آموزان به عمل آید.

ساکی، انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم و ادامه تحصیل در رشته های بدون کنکور بعد از پایه دوازدهم، که صرفاٌ براساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد را از دلایل حضوری بودن امتحانات دو پایه تحصیلی مذکور بر شمرد و توضیح داد: سوالات امتحانی پایه نهم به صورت هماهنگ استانی طرح و به صورت مدرسه ای اجرا می گردد. همه عوامل برگزارنماینده امتحانات نیز از کادر خود مدرسه انتخاب می شوند.

وی با تأکید بر مرجعیت و مورد اعتماد بودن معلمان، را دلیل سپردن تصحیح اوراق امتحانی پایه نهم به معلمان دانست و گفت: سوالات هماهنگ استانی، توانایی های دانش آموزان یک استان و یا یک منطقه را بصورت یکسان می سنجد تا در ادامه بتوان آن ها راجایابی کرد، بنابراین اگر دریک منطقه ای انتخاب رشته را باز بگذارند، ممکن است در یک رشته تراکم و در رشته دیگر متقاضی بسیار کمی وجود داشته باشد و این موضوع علاوه بر اینکه توازن رشته ای را از بین می برد و نیروی مورد احتیاج بازار کار تأمین نمی گردد، بلکه خود دانش آموز نیز چون رشته ای را بدون دارا بودن استعداد و توانمندی لازم، انتخاب نموده است ممکن است در ادامه تحصیلش دچار اخلال گردد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، مبنای طرح سوالات امتحانی در شرایط کرونایی را بخشنامه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برشمرد و اعلام نمود: مدرسه باید از ازدحام دانش آموزان در هنگام برگزاری امتحانات حضوری جلوگیری کند و دستورالعمل های بهداشتی را مجدانه اجرا نمایند و مراقبان سلامت، الزاماٌ حضور داشته باشند و از حضور دانش آموزان بدون ماسک در حوزه امتحانی، جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: دانش آموزانی که به هر دلیلی نتوانند در امتحانات حضور یابند، اگر آمار قابل توجهی داشته باشند، برای اینکه قبولی آن ها به شهریور موکول نگردد، تدابیری از سوی کمیسیون های خاص شورای عالی آموزش و پرورش اندیشیده شده است. بر اساس دستورالعملی که به استان ها ارسال کردیم، اختیارات برگزاری امتحانات را به استان ها وا گذار کردیم تا بر اساس شرایط کرونایی هر منطقه تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.

ساکی اعلام نمود: در پایه اول و دوم آموزش ابتدایی، ارزشیابی دروس براساس اطلاعات و شواهد جمع آوری شده، مطابق اهداف درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، انجام می گیرد. در درس فارسی آزمون عملکردی، در مناطق آبی به صورت حضوری، و در مناطق زرد و نارنجی و قرمز، به شکل غیرحضوری و با نظارت مدیر مدرسه انجام می گردد.

وی ادامه داد: در پایه ششم ارزشیابی براساس اطلاعات و شواهد جمع آوری شده و مطابق اهداف برنامه درسی مصوب، به اضافه برگزاری آزمون های عملی کلاسی در دروس فارسی، ریاضی و علوم؛ درمناطق آبی، حضوری و در مناطق زرد، نارنجی و قرمز، به صورت غیرحضوری برگزار می گردد. در پایه های؛ هفتم، هشتم، دهم و یازدهم در مناطق زرد، نارنجی و قرمز به معلم اختیار داده شده تحت نظارت مدیر مدرسه به وسیله آزمون های آنلاین و سایر شیوه های ارزشیابی مثل؛ پوشه کار آزمون های کتاب باز، عملکردی، شفاهی و برخط و برون خط، امتحانات برگزار می گردد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، انجام تکالیف و پروژه ها را از جمله روش های ارزشیابی بر شمرد و توضیح داد: معلم می تواند ارزیابی را به خود دانش آموزان واگذار کند و آن ها به وسیله صوت و فیلم پاسخ های خود را ارائه نمایند. معلم می تواند نمره انتهای را به فعالیت مختلف دانش آموز تخصیص و با توجه به امکانات دانش آموزانش آزمون برگزار کند.

وی ادامه داد: تغییر پارادایم ها یکی از تحولاتی است که در عرصه سنجش و ارزیابی تحصیلی در دوران کرونا اتفاق افتاده است، در نگاه سنتی ارزشیابی را معطوف به ارزشیابی تراکمی انتهای، مدادکاغذی و یا کتبی می بینیم اما در پارادایم جدید، به جای ارزشیابی و سنجش شناختی که تنها فعالیت های ذهنی یادگیرنده را مورد ارزیابی قرار می دهد، ارزشیابی شایستگی محور مطرح شده است. در این نوع ارزشیابی؛ تأکید بر آزمون های عملکردی است و به جای پرداختن به فعالیت های ذهنی، مهارت های دیگر هم سنجیده می گردد حتی نگرش یادگیرنده نیز در لابلای فعالیت ها، سنجیده می گردد. و بحث دانش، نگرش و مهارت های یادگیرنده که شایستگی فرد را تشکیل می دهد، مورد سنجش قرار می گیرد.

ساکی اعلام نمود: آزمون کتاب باز یکی از شیوه های نوین است و این روش در دانشگاه ها مرسوم است. با توجه که برای پاسخ به چنین آزمونی باید به چند منبع مراجعه کنیم این نوع آزمون ها ورزیدگی بیشتری ایجاد می نماید. البته شیوه های نوین آزمون ها احتیاجمندآموزش نیز هستند و باید در این خصوص دوره های آموزش ضمن خدمت برای معلمان برگزار گردد و آن ها مقالات و منابعی را مطالعه نمایند تا با چگونگی آزمون های کتاب باز آشنا شوند همچنین، به جای یک ساعت باید یک روز به دانش آموز فرصت پاسخگویی داد تا دانش آموز، همه منابع را آنالیز کند.

وی بر لزوم گفت وگوی معلمان با اولیای دانش آموزان، قبل از برگزاری آزمون انتهای، تأکید و عنوان نمود: اولیای دانش آموزان در ارزیابی فرزندانشان باید از معلمان جدی تر باشند و فضایی را با نظارت خود فراهم نمایند تا عمق یادگیری فرزندشان در آموزش های مجازی سنجیده و ضعف های دانش آموزان معین و برای برطرف آن اقدام گردد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، در پاسخ به سوال امکان استفاده از سایر اپلیکیشن ها درکنار شاد، برای برگزاری امتحانات، اظهار کرد: در برگزاری آزمون ها، علاوه بر بهره مندی از بستر شاد، استفاده از سامانه های بومی مورد تأیید شورای مدرسه بلا مانع است. البته استفاده از شاد همیشه باید در اولویت باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص؛ امتحانات انتهای دانش آموزان پایه نهم مدارس شبانه روزی و محدودیت های تردد، اظهار کرد: امکان مهمان شدن از جمله شرایطی است که برای دانش آموزان پایه نهم مدارس شبانه روزی که فاصله منزلشان تا مرکز شبانه روزی زیاد است، فراهم شده است. تا در مدارس دیگر نزدیک محله شان در آزمون های حضوری شرکت نمایند. سایر پایه های شبانه روزی ضرورتی به حضور در مدرسه ندارند و در فضای مجازی در آزمون ها حاضر می شوند.

ساکی اعلام نمود: با توجه به شیوع کرونا و همچنین برگزاری انتخابات، با شرایط ویژه ای روبه رو هستیم با توجه به عضویت بسیاری از فرهنگیان در حوزه های برگزار نماینده انتخابات و استفاده از مدارس به عنوان حوزه های رأی گیری، امتحانات باید به گونه ای برگزار گردد که با انتخابات تداخل پیدا نکند. بنابراین امتحانات حضوری از 27 اردیبهشت ماه شروع و در 24 خرداد ماه انتها می یابد. البته اگر شیوع کرونا در ایام مذکور شدت یابد، آموزش و پرورش تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهد بود؛ زیرا سلامت دانش آموزان همیشه در اولویت است بنابراین اگر ستاد کرونا تشخیص دهد برگزاری امتحانات در خرداد ماه میسر نیست، ما امتحانات را به تیرماه منتقل می کنیم و باز هم تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و در آن صورت احتمالاً کنکور نیز جابجا خواهد شد. البته همه این موارد در حد پیش بینی است و تا کنون هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است، تأکید می کنم؛ لازم است که ما امتحانات را قبل از کنکور سراسری برگزار کنیم تا بتوانیم سوابق تحصیلی دانش آموزان کنکوری را به سازمان سنجش ارسال کنیم. در پایه نهم نیز به وسطه تأثیر در فرآیند انتخاب رشته و راهنمایی تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، ادامه داد: با توجه به سهم عملکردی که پایه نهم در فرم های راهنمایی تحصیلی دارد، اگر این امتحانات برگزار نگردد، دانش آموزان پایه نهم در ادامه تحصیل با مشکل روبرو می شوند و ممکن است به ترک تحصیل افراد نیز منجر گردد اما اینکه امتحانات پایه نهم به تیرماه منتقل گردد، احتیاجمند مصوبه مراجع ذی صلاح است.

وی در خصوص حذفیات محتواهای درسی از آزمون انتهای گفت: براساس دستورالعمل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مناطق مختلف با توجه به شرایط کرونایی و رنگ بندی های انجام شده، اقدام به تدریس محتوای درسی نموده اند و بر همان اساس نیز ارزشیابی از محتواهای تدریس شده به عمل می آید.

ساکی اضافه نمود: ما در خواست کردیم تا در خصوص محتوای امتحانات پایه نهم نیز مانند پایه دوازدهم، شرایط قرمز مبنا قرار گیرد و پاسخی که دریافت شد، این بود که اگر امتحانات پایه نهم استانی، برگزار گردد این موضوع بلا مانع است. بنابراین دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، به تمامی واحدهای مربوطه ستادی و مدرسه ای ابلاغ شده است. قطعاً همه مدیران و معلمان از این دستورالعمل آگاه هستند و اگر کسی ابهامی در این زمینه داشته باشد می تواند به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و یا سازمان پژوهش مراجعه تا از بخش های حذف شده کتاب های مختلف آگاه گردد.

وی در خصوص مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان، گفت: در پایه ششم به هفتم تأکید آزمون بر سنجش هوش و استعداد دانش آموزان است و کمتر به محتوای درسی پرداخته می گردد. اما در پایه نهم به دهم نیز به همین روش است، البته کمی بیشتر از محتوای دروس سوال می آید اما در خصوص مدارس نمونه دولتی باید گفت که؛ طرح سوالات به خود استان ها واگذار شده است البته ستاد امتحانات استان، شرایط کرونایی را نیز لحاظ خواهند کرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ادامه داد: در دستورالعملی که به عنوان شیوه ارزشیابی انتها سال و اول اردیبهشت به استان ها ابلاغ شده، در خصوص امتحانات شاخه فنی وحرفه ای وکاردانش، دروس این رشته ها را به دو دسته، دروس عمومی و شایستگی های غیرفنی و شایستگی های تقسیم کردیم و همانند آزمون های پایه دهم و یازدهم شاخه نظری، با مرجعیت معلم و نظارت مدیر مدرسه می تواند با شیوه های چند گانه ارزیابی گردد. اما براساس دستورالعمل مذکور، سنجش دروس شایستگی های فنی حرفه ای وعملی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش و کارورزی و کارآموزی، اولاً باید حضوری و تا 15 مردادماه انجام گردد. در این بازه زمانی هر گاه ستاد مبارزه با کرونا منطقه، شرایط را آبی اعلام نمود و امکان حضور دانش آموزان فراهم شد دانش آموزان می توانند بر اساس برنامه مدرسه حضور پیدا نمایند و آموزش و ارزشیابی را توأمان انجام دهند. برای کارورزی و کارآموزی نیز در این شیوه نامه معین شده که دانش آموز در چه شرایط می تواند در مدرسه حضور یابد و در آزمون ها شرکت نمایند.

وی ادامه داد: به طورکلی حتی اگر آزمون های مذکور در مردادماه هم انجام گردد برای دانش آموزان قبولی در خرداد ماه در کارنامه آن ها ثبت می گردد.

ساکی در پاسخ به سوالی در خصوص مقایسه کیفیت امتحانات سال کرونایی گذشته با سال های قبل از آن، اظهار کرد: در همه دنیا شرایط شبیه هم هست در اجلاس اخیر وزرای آموزش و پرورش دنیا، در خصوص تغییر آموزش ها به مجازی، مطالبی ارائه شد که حاکی از افت کیفیت آموزشی در دوره کرونایی است. اما شکی در این نیست که، تمام کوشش برای جلوگیری از توقف آموزش ها به کار گرفته شد و ما شاهد حجم عظیمی از ایثارگری های معلمان برای پوشش تحصیلی دانش آموزان بودیم.

وی ادامه داد: البته در کیفیت سنجش سال قبل با سال های قبل از آن، تفاوت وجود دارد، اما تفاوت معناداری وجود ندارد و این دستاورد نتیجه کوشش و همت معلمان است و بخشی نیز به مراقبت خانواده ها وکوشش دانش آموزان و بخشی را نیز مدیون اصلاح شیوه های برگزاری امنحانات هستیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، توضیح داد: استفاده از شیوه های چندگانه برای سنجش انتهای را همیشه توصیه نموده ایم، زیرا استفاده از فیلم، صوت، تصویر، پروژه و … در ارزشیابی انتهای می تواند کیفیت سنجش را افزایش دهد و اعتبار بیشتری به نمرات دانش آموزان می دهد.

وی گفت: همان طور که در تست سلامت، از خود دانش آموز نمونه برداری می گردد تا برای درمانش چاره ای اندیشیده گردد، از خانواده ها استدعا دارم که همکاری نمایند تا خود دانش آموز به سوالات امتحانی پاسخ دهد تا برای برطرف نقایص او چاره ای بیندیشیم و برای برطرف عقب ماندگی آن ها تدابیری اتخاذ گردد. و دانش آموزی که درس را به خوبی فرا نگرفته است می واند یاری بیشتری از معلم بگیرد و یا از منابع مختلف برای تقویت خود بهره مند گردد. اگر دانش آموز مطالبی را به خوبی فرا نگیرد، قطعاً در سال بعد دچار مشکل خواهد شد زیرا مطالب یک پایه تحصیلی مبنای مطالب کلاس بالاتر است. بنابراین بین دروس پایه های مختلف تسلسل وجود دارد پس اگر دانش آموز در یک موضوع درسی تسلط لازم را نداشته باشد در ادامه دچار مشکل می گردد بنابراین اولیا نظارت داشته باشند که سنجش به درستی انجام گردد.

ساکی اعلام نمود: دو توصیه دارم، اول؛ اولیا توجه داشته باشند که ما نیز خود جز اولیا هستیم و تمام کوشش خود را برای موفقیت دانش آموزان به کار می گیریم اگر اصرار بر حضوری بودن امتحانات پایه های نهم و دوازدهم داریم به واسطه تأتیر امتحانات این دو پایه در سرنوشت دانش آموزان است. لذا همکاران نیز شرایط را به شکل مطلوبی فراهم نمایند تا اولیا با خیالی آسوده دانش آموزان را به جلسه امتحانی بفرستند و توصیه دوم این است که، اولیا شرایط را به گونه ای رقم بزنند که دانش آموزان خود همه سوالات را پاسخ دهند تا برای عقب افتادگی های احتمالی او چاره اندیشی گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1579

به "اعلام زمان امتحانات حضوری مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام زمان امتحانات حضوری مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید