افشای جزئیات تازه طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان

به گزارش مجله تانی بای، درحالیکه خلیلزاد رایزنی با سیاسیون افغان درباره گزینه های مختلف را تایید نموده، جزئیات تازه ای از طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان منتشر شده است.

افشای جزئیات تازه طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از ملاقات با سران دولت افغانستان و چهره های سیاسی این کشور و پیش از سفر به قطر برای ملاقات با طالبان تایید کرد که در ملاقاتهای 3 روزه خویش در کابل درباره گزینه ها، جایگزین های مختلف برای پیشرفت فرایند صلح گفت وگو نموده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

پیش از این گزارش شده بود که خلیلزاد در این ملاقاتها نقشه راه ایجاد یک دولت انتقالی و مشارکتی با طالبان را به سیاسیون افغان سپرده که براساس آن فرایند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد یک دولت مشارکتی که طالبان بخشی از آن خواهند بود، نشست عظیم ملی و دنیای مانند نشست بُن برگزار می گردد .

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

اکنون نیز یک روزنامه چاپ کابل به نقل از منابع گزارش داد که براساس طرح ارائه شده قرار است یک ساختار جدید سیاسی به نام دولت انتقالی صلح افغانستان به میان آید که دارای سه قوای مستقل و مساوی اجرایی، شورای ملی و مقننه که دارای دادگاه عالی و دادگاه های محلی خواهد بود. براساس این گزارش، یک شورای عالی فقه اسلامی و یک کمیسیون تعدیل قانون اساسی نیز ایجاد می گردد.

هشت صبح نوشت: منابع معتبر که نمی خواهند هویت آن ها افشا گردد، می گویند که در صورت توافق دولت افغانستان و طالبان بر سر این طرح، نشستی در سطح بالا و با حضور سیاسیون افغانستان در کشور ترکیه برگزار خواهد شد که شباهت زیادی به نشست اول بُن خواهد داشت. در این نشست، نمایندگان کشورهای عظیم و دخیل در افغانستان از جمله همسایگان این کشور و نمایندگان سازمان های بین المللی از جمله ناتو و سازمان ملل نیز حضور خواهند یافت.

چارچوب کلی دولت انتقالی صلح افغانستان:

نوشتار می افزاید: تمام قوانین جاری افغانستان به شمول قانون اساسی موجود و تعهدات بین المللی افغانستان تا تصویب قانون اساسی جدید، پابرجا می ماند و قانون اساسی موجود به عنوان چارچوب اصلی برای ایجاد قانون اساسی بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش، در طرح ارائه شده دو نوع ساختار اجرایی پیش بینی شده که اولی شباهت زیادی به سیستم اجرایی کنونی دارد که در آن رئیس جمهور با معاونین، اعضای کابینه، رؤسای ادارات و دیگر نهادهای مرتبط دولتی شامل است. در ساختار دومی نیز، رئیس جمهور، صدراعظم، معاونین صدراعظم، رؤسای ادارات و دیگر نهادهای مرتبط حکومتی پیش بینی شده است.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان

در این طرح ساختارهای موجود نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حفظ می گردد و رئیس جمهور حکومت انتقالی صلح، فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان می باشد. با این حال، در حکومت انتقالی صلح یک شورای مشترک نیروهای ارتش و پلیس به وجود می آید که اعضای آن را نمایند گان دو طرف به صورت مساوی تشکیل می دهند. این شورا مسئولیت دارد تا در رابطه به سلسله مراتب فرماندهی نیروهای مسلح، اصلاحات در بخش دفاعی و امنیتی و چگونگی ادغام نیروهای طالبان به حکومت انتقالی صلح، مشاوره بدهد.

انتخابات

در قانون اساسی بعدی افغانستان، انتخابات یک اصل عمده خواهد بود و رهبری سیاسی در افغانستان آینده بر مبنای انتخابات سالم، شفاف، بی طرف و سراسری برگزیده می گردد و تنها نهادهای منتخب هستند که مسئولیت و صلاحیت تصمیم گیری در مسایل اساسی و عمده کشوری را دارا می باشند.

شورای ملی افغانستان

در رابطه به ساختار شورای ملی نیز دو سناریو پیش بینی شده است: اول اینکه هر دو اتاق شورای ملی موجود با اعضای موجودش حفظ گردد، ولی شماری از افراد طالبان به عنوان نمایندگان مجلس و سنای افغانستان وارد ساختار موجود شوند. در طرح دوم، شورای ملی موجود با به میان آمدن دولت انتقالی صلح افغانستان، منحل شده و صلاحیت هایش به دولت انتقالی صلح منتقل می گردد.

ایجاد شورای عالی فقه اسلامی

براساس این طرح قرار است یک شورای عالی فقه اسلامی ایجاد گردد که دارای 15 عضو است؛ این شورا مسئولیت دارد تا رهنمودهای اسلامی را در رابطه به مسایل فرهنگی، اجتماعی و دیگر مسایل روز فراهم کند. هر کدام از دو طرف 7 نماینده به این شورا معرفی می نمایند و یک عضو به جامانده نیز توسط رئیس دولت انتقالی صلح معین می گردد. این شورا مسئولیت دارد تا پیش نویس قوانین، فرمان ها و مقررات را مرور نموده و از مطابقت آنها با اسلام اطمینان حاصل کند.

در صورت اختلاف نظر میان این شورا و دادگاه عالی، یک کمیسیون مشترک از سوی هر دو طرف ایجاد می گردد تا اختلاف نظر در رابطه به قوانین را رفع سازد. با این حال صلاحیت نهایی در رابطه به تفسیر قوانین با دادگاه عالی است.

لازم به ذکر است که در این طرح حقوق و آزادی های سیاسی، حقوق زنان، آزادی رسانه ها و تجمعات، حقوق فرهنگی و مالی تضمین شده و قانون اساسی آینده افغانستان نیز باید این آزادی ها را تضمین کند.

این سند در حالی منتشر شده که خلیلزاد پس از سفر 3 روزه خویش به کابل راهی قطر است تا به گفته منابع این طرح را با نمایندگان طالبان در دوحه نیز به اشتراک گذارد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1488

به "افشای جزئیات تازه طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای جزئیات تازه طرح آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید