اندیشکده، تامین انرژی، پایه مشاجرات جدید اروپا و آمریکا

به گزارش مجله تانی بای، اندیشکده آمریکایی بروکینگز نوشت: کنگره آمریکا از مدت ها پیش به دنبال اعمال تحریم ها به منظور ممانعت از خط دوم لوله انتقال گاز نورداستریم 2 بود که قرار است از بستر دریای سیاه از روسیه تا آلمان کشیده گردد.

اندیشکده، تامین انرژی، پایه مشاجرات جدید اروپا و آمریکا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، استیور پیفر در مقاله ای در اندیشکده بروکینگز نوشت: آنقدر کنگره در آنالیز این مسئله تعلل کرد که دیگر کار از کار گذشته است و اکنون که 85 درصد از کار لوله گذاری پروژه اجرا شده است، تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه شرکت هایی که در ساخت این خط لوله مشارکت دارند نمی تواند مانع از ادامه کار گردد.

به نوشته پیفر، در عوض این امر می تواند پایه گذار مشاجرات جدیدی میان اتحادیه اروپا و آمریکا گردد.

این اندیشکده با هشدار نسبت به ادامه اختلافات آمریکا و اروپا، توصیه می نماید که راه های دیگری برای کنگره وجود دارد که بتواند مانع از تقابل اروپا و آمریکا شده و در عین حال تضمین کننده این امر باشد که گاز به وسیله خط لوله ای که از اوکراین می گذرد بتواند به میزان قابل توجه به اروپا صادر گردد.

شرکت نیمه دولتی گازپروم روسیه هم اکنون میزان قابل توجهی از گاز صادراتی خود را به وسیله اوکراین به غرب اروپا صادر می نماید. در سال 2018، این میزان برابر با 87 میلیارد متر مکعب بود و طبق قراردادی که مهلت آن در سرانجام سال 2019 به سرانجام می رسد، صادر می شد.

اوکراینی ها خواهان مذاکرات برای قرارداد جدید بلندمدت هستند و روس ها با پیش بینی تکمیل پروژه نورد استریم 2 و خط لوله مستقل به ترکیه در سال 2020، پیشنهاد داده اند که توافقی بسته گردد که تنها یک سال اعتبار داشته باشد. این دو خط لوله با هم ظرفیت صادرات 71 میلیارد متر مکعب گاز در سال ایجاد می نماید و این امر به معنی تغییر راستا به وسیله خط لوله ای است که از اوکراین می گذرد.

این خط لوله ها در اصل به ثمر نشستن تصمیمی است که مسکو یک دهه پیش و برای دور زدن لوله اوکراین گرفت. دولت روسیه و شرکت گازپروم، به دنبال راهی برای از بین بردن وابستگی به خط لوله اوکراین و سرانجام دادن به تعرفه ترانزیتی هستند که سال گذشته 3 میلیارد دلار برای دولت کی اف درآمد به همراه داشت.

اتحادیه اروپا نیز کوشش داشت تا توافق میان کی اف و مسکو را بر سر قرارداد جدید ترانزیت گازی تسهیل کند. توافقی که کار مذاکره کنندگان را سخت نموده است بخصوص بخاطر اختلاف عمیقی که بر سر مدت زمان این قرارداد وجود دارد ضمن این که روسیه خواهان این است که اوکراین از جریمه دو میلیارد و هفتصد میلیون دلاری که این کشور علیه گازپروم در دادگاه برنده شده، صرفنظر کند.

اروپایی ها هم پیشنهاد داده اند که قراردادی 10 ساله با این شرط بسته گردد که صادرات 60 میلیارد متر مکعبی در سال به وسیله اوکراین را الزام آور تلقی کند.

به نوشته این اندیشکده، خط لوله نورد استریم 2 از این جهت کنگره آمریکا را نگران نموده است چون این هراس وجود دارد که میزان وابستگی اروپا به گاز روس ها را بیشتر نموده و به شرکت گازپروم اجازه می دهد که صادرات گاز به وسیله خاک اوکراین را قطع کند.

کمیته های مربوطه در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قوانینی تدوین نموده اند که شرکت هایی که در ساخت این خط لوله مشارکت دارند را تحریم می نماید بخصوص شرکت های صاحب کشتی های مخصوص حمل و نصب بستر دریا.

این اندیشکده با تاکید بر بی اثر بودن این تحریم ها گفت که با توجه به این که این خط لوله تقریباً ساخته شده و کنگره هم قوانین مربوطه را تصویب ننموده، این تحریم ها تنها به جریمه اروپایی ها منجر می گردد و مانع ساخت لوله نخواهد بود.

کنگره برای این که مانع وابستگی اروپا به گاز روسیه گردد کار سختی در پیش دارد در هر حال خط لوله نورد استریم 2 بیشتر مربوط به مسئله صادرات گازی است که روسیه به بازار اروپایی می فرستد تا این که مسئله میزان گازی باشد که اروپا از روسیه خریداری می نماید.

به نوشته این اندیشکده، کنگره آمریکا برای این که ترانزیت گاز به وسیله اوکراین را حفظ کند مجبور است که الحاقیه هایی به قانون مصوب خود بیفزاید و معافیت تحریمی در صورت بسته شدن قرارداد بلندمدت ترانزیت گازی میان روسیه و کی اف، اعمال کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 479

به "اندیشکده، تامین انرژی، پایه مشاجرات جدید اروپا و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، تامین انرژی، پایه مشاجرات جدید اروپا و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید