برای موفقیت در بازار اوراسیا باید استراتژی مناسبی داشته باشیم

به گزارش مجله تانی بای، زمانی که خبر پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا منتشر شد، بعضی گفتند این منطقه بهشت صادرات کالاست به خصوص برای محصولات کشاورزی.

برای موفقیت در بازار اوراسیا باید استراتژی مناسبی داشته باشیم

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

احمد صادقیان، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران دراین باره می گوید: ما این فرصت تاریخی را یک بار دیگر هم به دست آورده بودیم و خیلی زود هم آن را از دست دادیم. زمانی که روابط میان ترکیه و روسیه به مشکل برخورده بود، بعضی فکر می کردند کالای ایرانی می تواند جای محصولات ترکیه ای را در بازار روسیه بگیرد، اما درنهایت چنین نشد و ما آن فرصت تاریخی را خیلی راحت از دست دادیم.

چرا ایران نتوانست از آن فرصت بهره مناسب مالی ببرد؟ صادقیان در پاسخ به پرسش می گوید: کشاورزی ایران عمدتاً معیشتی و سنتی است، هزینه فراوری آن بالا و صادرات آن مسائل زیادی دارد و بیشتر محصولات فراوریشده توسط کشاورزان سنتی صادر می گردد. درحالی که صادرنماینده باید بازار مقصد را به خوبی بشناسد، احتیاجها و علایق آن را بداند و متناسب با احتیاج و سلیقه بازار محصول خود را بسته بندی و ارائه کند.

او تأکید می نماید: مهم ترین مشکل ما در حوزه صادرات کالاهای کشاورزی کیفیت کالا و نحوه بسته بندی است. کشاورزی ما خرده مالکی، معیشتی و سنتی است. اراضی بیش از 2 هزار هکتاری نداریم و برای مدیریت این اراضی قطعه قطعه شده باید شرکت های بزرگی تشکیل گردد تا آن ها را مدیریت کند، مسائل حمل ونقل را حل نماید و کشاورزان سنتی محصول را مطابق احتیاج بازار فراوری، بسته بندی و صادر نمایند.

او تصریح می نماید: اما اینکه چقدر در چنین شرایطی بتوانیم محصولات کشاورزی رقابتی فراوری کنیم، مسئله ای جدی است که من هم پاسخ مناسبی برای آن ندارم و جای سؤال جدی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه می دهد: اگرچه من به طور دقیق از محتویات تفاهم نامه اوراسیا اطلاعی ندارم ولی کلیات این تفاهم در بهبود شرایط بازار کشاورزی ایران است؛ به شرطی که ما بتوانیم موانع و مسائل داخلی اقتصاد ایران را رفع کنیم و مهم تر از همه به مسئله استاندارد، بسته بندی، برندینگ و لجستیک جدی تر فکر کنیم.

به گفته صادقیان رقابت با رقیب در بازارهای اوراسیا برای ما سخت است، رقبای ما سال هاست که توانسته اند مسائل خود را در حوزه بسته بندی و برندینگ حل نمایند. البته ما هم در حوزه محصولات غذایی تا حدودی شرایط مناسبی داریم ولی بخش کشاورزی ما آمادگی ورود به بازارهای جهانی را ندارد. باید استراتژی مناسبی برای ورود به این بازار داشته باشیم.

او می افزاید: من زمانی بازدیدی از بازار روسیه داشتم، من خودم آنجا شاهد بودم که محصولات کشاورزی ایران با بسته بندی نامناسب، با کیفیت متعدد و گاها به صورت فله ای ارسال شده بود، درحالی که باید با برندسازی محصولات خود را صادر کنیم. اما کشاورز سنتی نباید انتظار داشت بازار جهانی را بشناسند. ما احتیاج به شرکت هایی داریم که بتوانند با بالا بردن بهره وری لازم و هزینه کم محصولات را از کشاورزان خریداری نمایند و آن ها را با بسته بندی مناسب و با برند خاص به بازارهای اوراسیا صادر نمایند؛ وگرنه ما بازهم بازار اوراسیا را از دست خواهیم داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 709

به "برای موفقیت در بازار اوراسیا باید استراتژی مناسبی داشته باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای موفقیت در بازار اوراسیا باید استراتژی مناسبی داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید