برنامه دولت برای شیرین کردن آب دریا در 100 کیلومتر از جنوب ایران ، مشکل آب در 17 استان حل می گردد؟

به گزارش مجله تانی بای، معاون سازمان محیط زیست از برنامه دولت برای فراوری آب شیرین به وسیله شیرین کردن آب دریا در یک نوار 100 کیلومتری در جنوب کشور اطلاع داد که براساس آن مشکل بی آبی و کم آبی 17 استان برطرف می گردد.

برنامه دولت برای شیرین کردن آب دریا در 100 کیلومتر از جنوب ایران ، مشکل آب در 17 استان حل می گردد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت نحوه فعالیت آب شیرین کن ها، برای رسیدن به یک دستورالعمل جهانی قرارداد مطالعه دستورالعمل آب شیرین کن ها را در سال 98 منعقد کردیم که در حال نهایی شدن است و در مدت 2 ماه آینده استخراج می گردد.

لاهیجان زاده اضافه کرد: نحوه فعالیت آب شیرین کن ها در دریاها از لحاظ زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است، از این رو در حال تهیه دستورالعملی مطابق با استانداردهای جهانی هستیم که براساس آن معین می گردد هر آب شیرین کنی که می خواهد مستقر گردد باید چه شرایطی را رعایت کند تا حداقل آسیب به محیط زیست وارد گردد.

وی ادامه داد: همچنین مکان آبگیری آب شیرین کن ها بسیار مهم است. بنابراین ویژگی های آبگیری، محل آبگیری و فناوری که باید در این فرایند استفاده گردد در این دستورالعمل دیده شده است. در راستا فعالیت آب شیرین کن ها تخلیه پساب تولیدشده بسیار مهم است که این مساله نیز در این دستورالعمل دیده شده، ضمن اینکه این دستورالعمل به صورت جامع، دقیق و برگرفته از تجارب کشورهای پیشرفته جهان تهیه می گردد.

لاهیجان زاده گفت: امروزه استفاده از آب شیرین کن ها در کشورهای مختلف به ویژه حاشیه خلیج فارس بسیار زیاد شده و کشورهای جنوبی خلیج فارس بیشترین بهره را از این خلیج می برند به طوری که 60 درصد آب شیرین کن های جهان در جنوب خلیج فارس واقع شده اند که عربستان بیشترین تعداد را دارد. بعد از آن امارات، قطر و کویت هستند در حالی که سهم ایران در این زمینه بسیار ناچیز است. بر این اساس، وزارت نیرو خاطرنشان کرد که در نظر دارد در یک نوار 100 کیلومتری در جنوب کشور، آب شرب را به وسیله دریا تامین کند که شامل 17 استان خشک و بی آب در این بخش می گردد.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام وزارت نیرو طرح مطالعات وسیعی در این وزارتخانه برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته، گفت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست این دریا در راستای استفاده از آب شیرین کن ها درصدد تهیه دستورالعملی مطابق با استانداردهای جهانی هستیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: در این راه مساله مهم این است که بتوانیم پهنه بندی درست و مکان یابی صحیحی از محل استقرار آب شیرین کن ها داشته باشیم به خاطر اینکه سازمان محیط زیست با یک عمل اجرا شده روبرو نگردد، با آمادگی پیش می رود. در دهه های گذشته این مساله همواره برای سازمان محیط زیست پیش می آمد که گاه با پروژه هایی روبرو می شد که نیازمند مطالعه بود اما بخش های توسعه ای و اجرایی منتظر جواب نمی ماندند و پروژه را اجرا می کردند و در بسیاری موارد منجر به تبعات زیست محیطی و مالی می شد.

وی اضافه کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد، سازمان حفاظت محیط زیست به سرعت کار مطالعات پهنه بندی آب شیرین کن ها را شروع کرد. این مطالعه سال گذشته در استان هرمزگان شروع شد و اکنون محدوده هایی را که امکان استقرار آب شیرین کن در این استان وجود دارد، معین نموده ایم. همچنین قرارداد مطالعه برای استان بوشهر را منعقد نموده ایم که در حال مطالعه است و تا سرانجام سال جاری پهنه استان بوشهر نیز استخراج می گردد. در استان سیستان و بلوچستان نیز قراردادی که سواحل مکران را پوشش می دهد، منعقد شده که پیش بینی می کنیم در 8 ماه آینده مطالعات آن به سرانجام می رسد. استان خوزستان هم جزو برنامه مطالعاتی است اما فعلا کار آن شروع نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1168

به "برنامه دولت برای شیرین کردن آب دریا در 100 کیلومتر از جنوب ایران ، مشکل آب در 17 استان حل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه دولت برای شیرین کردن آب دریا در 100 کیلومتر از جنوب ایران ، مشکل آب در 17 استان حل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید