بلوک سیمانی چگونه ساخته می گردد؟

به گزارش مجله تانی بای، در صورتی که قصد خرید و سفارش بلوک سیمانی را دارید باید پیش از هر چیزی، کیفیت ساخت آن را آنالیز کنید. بلوک های سیمانی در حوزه های مختلف مورداستفاده قرار می گیرند و دارای تقسیم بندی های متنوعی از ساختار، فرم و نحوه اجراء یا ابعاد هستند. بلوک های سیمانی امروزه مهم ترین قسمت از یک پروژه ساختمانی تجاری و مسکونی در ایران هستند. قیمت سیمان و مواد اولیه ساخت آن ها یکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که سبب می گردد هزینه نهایی ساخت این محصول تغییر یابد.

بلوک سیمانی چگونه ساخته می گردد؟

در صورتی که قصد آنالیز قیمت بلوک سیمانی، خرید بلوک در بازار ایران یا مقایسه این محصولات از نظر کیفیت را دارید پیش از هر چیزی باید یک تعریف کلی از این محصولات بیان کنیم. بلوک بتنی یکی از چندین محصول بتنی پیش ساخته مورداستفاده در ساخت وساز است. آنها عمدتاً در ساخت دیوارها استفاده می شوند.

مراحل ساخت بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی یکی از مهم ترین اقسام هر پروژه عمرانی، ساختمانی و … هستند که در سراسر جهان مورداستفاده قرار می گیرند و این محصول از خانواده بتن آماده می باشد. روند ساخت بلوک سیمانی با تفاوت های جزئی، در سراسر جهان معمولاً به یک شکل انجام می گردد. ازاین رو می توان انتظار داشت که مرحله اولیه کلی، اختلاط باشد که باید بادقت عمل ویژه ای انجام گردد.

اختلاط در ساخت بلوک سیمانی

شن و ماسه در بیرون به صورت انبوه نگهداری می شوند و در صورت لزوم از طریق تسمه نقاله به سطل های ذخیره سازی در کارخانه منتقل می شوند. سیمان پرتلند در سیلوهای عمودی بزرگ ذخیره و نگهداری می گردد تا از رطوبت محافظت گردد. اختلاط در مراحل ساخت بلوک سیمانی، یکی از مهم ترین اقسام است. مقادیر مورجهانز ماسه، شن و سیمان از طریق نیروی ثقلی یا مکانیکی به یک توزین بچر که مقدار مناسب هر ماده را مقدار گیری می نماید، منتقل می گردد.

برای چند دقیقه، مواد خشکی که در یک میکسر ثابت جریان دارند با هم مخلوط می شوند. دو نوع میکسر اغلب استفاده می گردد. میکسر سیاره ای یا تابه ای شبیه تابه کم عمق با درب یک نوع است و میکسر افقی درام شبیه قهوه را می توان در کنار آن چرخاند و تیغه های همزن متصل به محور چرخشی افقی در داخل همزن نوع دیگر است.

هنگامی که مواد خشک مخلوط می شوند، مقدار کمی آب به مخلوط کن اضافه می گردد. رنگ دانه های رنگی و مواد شیمیایی افزودنی نیز ممکن است برای این زمان اضافه شوند سپس بتن تقریباً ده دقیقه مخلوط می گردد.

قالب گیری در فراوری بلوک های ساختمانی

یکی از اقسام مهم پس از اختلاط در ساخت بتن و بلوک سیمانی ورود آن به ریل ها برای انتقال متریال به داخل فرم یا همان شابلونی است که عموماً در نظر گرفته می گردد و شما با آن آشنایی دارید. یکی از مهم ترین قسمت ها در ساخت بلوک بتنی، انتقال از قیف به داخل دستگاه است. در واقع چیزی شبیه به خارج شدن فوم است. قالب ها حاوی یک جعبه قالب بیرونی متشکل از چند آستر قالب هستند. شکل بیرونی و شکل داخلی حفره های بلوک از طریق آسترها معین می گردد. پانزده یا در بعضی موارد بیست عدد بلوک ممکن است در یک زمان قالب گیری گردد.

بلوک های موجود در این قسمت به سمت پایین و خارج از قالب ها روی یک پالت فولادی مسطح منتقل می شوند. بلوک ها و پالت ها از دستگاه به داخل یک نوار نقاله زنجیری رانده می شوند. بلوک ها در بعضی عملیات از زیر یک برس چرخشی عبور می نمایند که موادی با فرم ساخت سست را از بالای بلوک ها جدا می نماید.

پخت بلوک های سینمانی

بخش مهمی که در پخت بلوک سیمانی به آن باید توجه داشت این است که محصول نهایی درون یک قفسه نگه داری می گردد. در هر قفسه ما با صدها بلوک سیمانی روبرو هستیم.

دو نوع اصلی کوره پخت عبارت اند از: کوره بخار کم فشار و کوره بخار فشارقوی که هر دوی آن ها در پروژه های عمرانی نقش کلیدی و مهمی دارند. در کوره بخار کم فشار، ضروری است که در این حالت، بلوک ها به مدت عموماً سه ساعت در دمای اتاق مورد آنالیز و نگه داری قرار گرفته و سپس کمی در حالت کوره ای، سفت می شوند. سرعت و نرخ کنترل شده ای از جریان هوا و دما نیز در نظر گرفته می گردد که عموماً 60 درجه فارنهایت خواهد بود.

ضروری است که بلوک های سیمانی به مدت هشت الی دوازده ساعت در هوای گرم و مرطوب پس از بخارپز کردن قرار بگیرند. ازاین رو خیساندن بلوک ها در همین مراحل شروع خواهد شد و ضروری است که روی این موضوع نظارت ویژه ای صورت گیرد. علت ضعف بسیاری از بلوک های بتنی پس از پرداخت این است که مقاومت لازم در مقابل ضربه را در این مرحله به دست نمی آورند و تبدیل به بافتی نرم می شوند.

مرحله نهایی ساخت بلوک سیمانی: نقطه خاتمه

اگر به قصد خرید بلوک سیمانی وارد بازار شوید، شما با درجه بندی های مختلفی از محصولات روبرو می شوید. البته که در این قسمت بلوک بدون این که آسیب ببیند از هم جدا شده و در قفسه هایی قرار می گیرند که از فاز نهایی بیرون آیند. قالب های خالی تا زمانی که بلوک ها از پالت های فولادی خارج شوند، برای محصولات بعدی فرم گیری می شوند. زمانی که دستگاه دوباره بلوک را خارج سازد این روند ادامه دار خواهد بود.

بلوک ها باید از یک فرم مکعبی عبور نمایند و هر بلوک تراز کامل خواهد شد. ضروری است که در این قسمت یک کنترل کیفی نهایی نیز انجام گردد. به همین منوال، معمولاً بلوک ها را کنار هم قرار می دهند و در نهایت با نیروی یدی یا با استفاده از لیفتراک، محصول نهایی به بیرون حمل شده و در انبار و در شرایط استاندارد و دمای مناسب قرار می گیرد.

کنترل کیفی حین خرید بلوک سینمانی در بازار

بلوک های بتنی موجود در بازار ایران و عموماً بازارهای جهانی بر اساس سطح کیفیت، نوع متریال مورداستفاده و همین طور مقدار مقاومت در مقابل ضربه، فشار و… در سه درجه فراوری می شوند:

  • درجه یک دارای حداقل چگالی کلی و وزن 1500 کیلوگرم بر مترمکعب است.
  • انواع بلوک سیمانی درجه دو دارای چگالی کمتر از 1500 کیلوگرم بر مترمکعب است.
  • درجه سه دارای چگالی بیشتر از 1000 کیلوگرم بر مترمکعب است.

در صورتی که قصد خرید بلوک را دارید، درجه های یک و دو که تحت عنوان گرید A و B شناخته می شوند، عموماً برای دیوارهای باربر بلوک بتنی و گرید C یا همان مدل درجه سه و پایه برای دیوارهای غیر باربر در انواع پروژه های عمرانی استفاده می گردد.

به همین منوال، اگر قصد انتخاب و خرید بلوک سیمانی به صورت کلی را دارید، ضروری است که در این مورد اطلاعات مورجهانز را به دست آورید. نباید فراموش کنید که کارفرمایان عرضه انواع بلوک های سیمانی، باید مجوزهای کنترل کیفی را از ارگان های معتبر از جمله وزارت راه و شهرسازی دریافت نمایند.

منبع : ایران فریمکو

منبع: اتاق
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2164

به "بلوک سیمانی چگونه ساخته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوک سیمانی چگونه ساخته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید