بورس انرژی می تواند به عنوان یک تسهیل گر در بازار برق عمل کند

به گزارش مجله تانی بای، عضو کارگروه نیروی دولت سایه با بیان اینکه برق قابل ذخیره سازی نیست و به صورت پیوسته فراوری می گردد، توضیح داد: بورس انرژی می تواند به عنوان یک تسهیل گر در بازار برق عمل کند، اما در حال حاضر تنها 2 درصد از احتیاج مصرف کنندگان در بورس مبادله می گردد.

بورس انرژی می تواند به عنوان یک تسهیل گر در بازار برق عمل کند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، نشست آنالیز اقتصاد برق با حضور سعید جلیلی و جمعی از کارشناسان کارگروه های نیرو و اقتصاد دولت سایه برگزار گردید.

در این جلسه ظرفیت بازار مبادلات کالا و خدمات و همچنین ویژگی های اقتصاد برق و توسعه صادرات آن مورد آنالیز نهاده شد.

خجسته از اعضاء کارگروه نیروی دولت سایه با بیان این نکته که برق باید به صورت کالا مورد توجه قرار گیرد، تاکید نمود که پیش زمینه رسیدن به این طرح، تفکیک اجزاء فراوری، توزیع و فروش یا مصرف است.

وی با بیان اینکه عمده مسائل این بازار ناشی از عدم وجود معادلات بهینه و متقن اقتصادی در حوزه انتقال و توزیع برق است، گفت: هم اکنون 50 درصد فراوری برق کشور توسط بخش غیردولتی صورت می گیرد، اما مسئله مردمی سازی اقتصاد در دو حوزه انتقال و توزیع چارچوب مشخصی ندارد.

خجسته در ادامه با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: خصوصی سازی بازار برق به صورت واقعی و با حضور شرکت های غیر دولتی به شرایط مطلوب خود نرسیده و تنها در حوزه انرژی های تجدیدپذیر می توان ادعا کرد که بیشتر نیروگاه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است.

وی اضافه کرد: اولین نیروگاه برق کشور به صورت خصوصی احداث شده است که میتوان از آن مدل برای ادامه کار نیز بهره برد.

خجسته با بیان اینکه برق قابل ذخیره سازی نیست و به صورت پیوسته فراوری میگردد، توضیح داد: بورس انرژی میتواند به عنوان یک تسهیلگر در بازار برق عمل کند، اما در حال حاضر تنها 2 درصد از احتیاج مصرف کنندگان در بورس مبادله می گردد.

عضو کارگروه نیروی دولت سایه در ادامه سخنان خود گردش اقتصادی کم، عدم وصول مطالبات نیروگاه ها و ثابت بودن قیمت برق در کشور را از جمله دلایل عدم رونق بازار برق در بورس انرژی برشمرد و گفت: طبق اعلام وزیر محترم نیرو، 70 درصد تجارت برق باید در بورس انجام گردد و ما معتقدیم اگر بخش ترانزیت را نیز در این تجارت وارد کنیم، مشکل قیمت برق نیز حل خواهد شد.

خجسته در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای مقصدی همانند افغانستان امکان صادرات گاز وجود ندارد؛ به همین خاطر می بایست بر روی صادرات برق توجه ویژه ای با لحاظ راه چاره های مذکور داشته باشیم.

امکان ارائه خدمات بین دولتی نظیر ترانزیت برق صادراتی یک کشور به کشور دیگر توسط ایران از دیگر پیشنهاد های کارگروه نیرو به منظور استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور جهت ارزآوری مطرح شد.

وی گفت: اختلاف زمانی میان ایران و همسایگان، فرصت خوبی برای ارائه خدمات ترانزیتی به آنهاست؛ چرا که این اختلاف زمانی میتواند برای آن ها در پیک مصرف آن ها راهگشا باشد و از سوی دیگر برای کشور درآمدزایی نماید.

خجسته همچنین گفت: 40 درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در غیر از زمان اوج مصرف، قابلیت صادرات دارد که با مدیریت مناسب میتوان به خوبی از آن بهره برد.

وی به همین منظور پیشنهاد داد: میتوان ظرفیت برق نیروگاه های دولتی را برای مصارف خانگی و کشاورزی اختصاص داد و از ظرفیت نیروگاه های خصوصی جهت استفاده در مصارف صنعتی و همچنین تجارت (صادرات) برق بهره برد.

وی در پایان اضافه کرد: به این ترتیب با دو نرخی شدن قیمت برق، قیمت برای مردم مناسب شده و برای صادرات نیز رقابتی می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1236

به "بورس انرژی می تواند به عنوان یک تسهیل گر در بازار برق عمل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس انرژی می تواند به عنوان یک تسهیل گر در بازار برق عمل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید