خبرنگاران روز درختکاری در خانه موزه سیمین و جلال گرامی داشته شد

به گزارش مجله تانی بای، تهران-خبرنگاران-آیین گرامیداشت روز درختکاری در آستانه نهمین سالگرد سیمین دانشور، به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با حضور جمعی از مسئولان مدیریت شهری و اندیشمندان در خانه موزه سیمین و جلال برگزار گردید.

خبرنگاران روز درختکاری در خانه موزه سیمین و جلال گرامی داشته شد

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، این آیین بعدازظهر آدینه به مناسبت های روز درختکاری، روز جهانی کتاب، گرامیداشت سالروز درگذشت سیمین دانشور(18 اسفندماه) با حضور کسری حسنی سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی، سیدآرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال آل احمد، غلامرضا خاکی مولاناپژوه و ابوالفضل بانی معاون اسبق میراث فرهنگی استان تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردید.

در این آیین، یک نهال سرو شیرازی به یاد جلال آل احمد و سیمین دانشور کاشته شد.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این آیین درباره خانه موزه سیمین و جلال گفت: این خانه مجموعه ای فرهنگی، دربرگیرنده کالبدی موزه ای و حاوی یادگارهای ارزشمند دو شخصیت فرهنگی و سیاسی تاریخ معاصر ایران است.

وی اضافه کرد: خانه و محل فعالیت بزرگان و شخصیت های فرهنگ ساز و تبدیل آن به موزه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در هویت بخشی و حس تعلق خاطر به یک شهر یا کشور ایفا می کند.

حسنی اعلام کرد: بر این اساس، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور سال 1393 خریداری شد، طرح مطالعاتی، بازسازی و احیای این خانه انجام شد و سال 1397 به عنوان خانه موزه به بهره برداری رسید.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به رویکرد تخصصی در بازسازی خانه موزه ها گفت: ضروری است که خانه موزه ها براساس اصول معماری، بازسازی، حفظ و نگهداری شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به اهمیت درختکاری اظهارداشت: درخت به لحاظ اسطوره ای، نماد ایران است، تهران در گذشته بین دو منطقه قصران(شمیران) که کوهستانی بود و ری که قشلاق محسوب می شد، قرار داشت و به دلیل آب و هوای خوب و چنارهایش به عنوان پایتخت انتخاب شد.

مسجدجامعی گفت: با گذشت زمان، ساخت و سازها انجام شد و این ساخت و سازهای بی رویه طبیعت را از بین برد، در این مبنای رشد و توسعه هم، حفظ طبیعت مطرح نبوده است، اگر یک باغ پردرختی را از بین می بردند و به جای آن یک ساختمان مرتفع می ساختند، از لحاظ مالی، ضرایب توسعه را ارتقا داده و سرمایه عظیمی را ایجاد می کردند، در چند سال اخیر موضوع هایی مانند توسعه بر مدار طبیعت مطرح شده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ایجاد مدیریت شبکه ای واحد برای خانه موزه ها در تهران، بر ضرورت تملک خانه انیس الدوله و حفظ این خانه تاکید نمود.

میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: حفظ خانه های تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همان ساز و کار حفظ و احیای باغات تاریخی را برای این خانه ها نیز می توان به کار گرفت و حتی از عوارض پسماند برای حفظ، بازسازی و نگهداری این بناها استفاده کرد.

غلامرضا خاکی مولاناپژوه نیز درباره درخت و سیر تغییر و تحول در طبیعت از دیدگاه مولانا و ابوالفضل بانی معاون اسبق میراث فرهنگی استان تهران نیز درباره اهمیت درخت و درختکاری و صندلی آن در فرهنگ و ادبیات ایران سخن گفت.

اهدای اشیای شخصی جلال آل احمد به خانه موزه سیمین و جلال

دانایی در این آیین سه قطعه از اشیای شخصی جلال آل احمد را به خانه موزه سیمین و جلال اهدا کرد که این اشیا شامل ساعت مچی مخصوص غواصی، مقاوم در برابر فشار آب ساخت سوئیس مورد استفاده آل احمد در سفر به خارک مربوط به سال 1337، ساعت تاشوی رومیزی سوغات اروپا که سال 1341 آل احمد به دانایی هدیه داده بود، چاقوی جیبی با دو تیغه مورد استفاده آل احمد در سفرهای داخلی است.

خواهرزاده جلال آل احمد با اشاره به خاطره ای از سیمین دانشور درباره اهمیت هنر گفت: دانشور معتقد بود که هنر ساخته و پرداخته ذهن انسان هاست، علم یک بخشی از نیازهای زندگی و هنر یک بخش دیگری از نیازها را رفع می نماید، به طور خاص وظیفه هنر دلپذیرکردن و قابل تحمل کردن زندگی است.

وی اضافه کرد: به اعتقاد دانشور، هنر کیفیت زندگی را بالا می برد، بنابراین انسان ها ترجیح می دهند زنده باشند و اگر هنر نبود و انسان قدرت خلق و خلاقیت هنری نداشت، بسیاری از عمرها کوتاه می شد و خیلی از افراد ادب را به وجود بدون هنر ترجیح می دادند.

دانایی اعلام کرد: دانشور درباره رابطه هنر با شغل معتقد بود که شغل کاری است که انسان انجام می دهد و از آن درآمد کسب می نماید، هنر کیفیت انجام دادن همان کار است، مثلا نجار و پزشک اگر فن و حرفه خود را درست انجام دهند، می توانند هنرمند باشند.

در خاتمه این آیین، مسجدجامعی و میلانی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با همراهی حسنی سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از خانه نیما یوشیج که در نزدیکی خانه موزه سیمین و جلال واقع شده است، بازدید کردند.

به گزارش خبرنگاران، منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 مترمربع، زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در منطقه یک شهرداری تهران، خیابان دزاشیب، بن بست ارض واقع شده است، این خانه از سال 1330 تا 1332 توسط مرحوم آل احمد و در زمانی که دانشور در حال سپری کردن دوره دکتری در خارج از کشور بود، به یاری دوست جلال سرهنگ معینی ساخته شد.

این خانه سال ها محل حضور نویسندگان بسیاری بود و بعد از مرگ جلال آل احمد در سال 1348، سیمین دانشور تا سال 1390 که درگذشت، در این خانه زندگی می کرد.

منزل مسکونی جلال آل احمد و سیمین دانشور سال 1383 با شماره 11466 در فهرست میراث ملی ثبت شده است. این خانه سال 1393 توسط شهرداری تهران خریداری و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری بازسازی و بازسازی شد، این خانه اردیبهشت ماه 1397 به عنوان خانه - موزه به بهره برداری رسید.

15 تا 22 اسفندماه با عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و نخستین روز این هفته روز درختکاری است. هفته منابع طبیعی سال جاری با شعار همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی در سراسر کشور و استان تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت اجرا خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1556

به "خبرنگاران روز درختکاری در خانه موزه سیمین و جلال گرامی داشته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روز درختکاری در خانه موزه سیمین و جلال گرامی داشته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید