باغ نگارستان تهران، قلب هنر ایرانی

به گزارش مجله تانی بای، باغ نگارستان قلب تپنده هنری تهران قدیم بوده و امروزه نیز مرکزی برای تجمع هنردوستان کشور است و در آن جشنواره های هنری مختلفی برگزار می گردد

باغ نگارستان تهران، قلب هنر ایرانی

جهت دریافت خدمات قیمت طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

از باغ نگارستان می توانیم به عنوان یکی از اماکن قدیمی و هنری تهران نام ببریم که در دهه اخیر توانسته به محلی برای تجمع هنرمندان و برگزاری مراسمات هنری تبدیل شود. هنگام ورود به این باغ، نماهای تماشایی از درختان سربه فلک کشیده و نیلوفرهای آبی قرار گرفته در حوض آب وسط باغ به شدت خودنمایی می نماید، پس تمام تفکرات شلوغ و پلوغ شهری را کنار بگذارید چشمتان را ببندید و قدم در هنری ترین محل تهران بگذارید.

چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید...

تاریخچه باغ نگارستان

تاریخ ساخت این باغ زیبا به سال 1222 هجری قمری برمی شود، زمانی که فتحعلی شاه قاجار دستور داد تا یک اقامتگاه تابستانی در حوالی میدان بهارستان فعلی که در آن موقع خارج از محدوده شهر بود برای او و خانواده اش ساخته شود و از آنجا بود که اولین سنگ بناها برای تولد این باغ شکل گرفت.

در این باغ عظیم عمارت های باشکوه و فراوانی ساخته شده است که از جمله مهمترین آنها می توان به تالار سلام، تالار قلمدان و دلگشا اشاره نمود که با معماری خاص آن دوران که شامل درهای چوبی نفیس، آینه کاری، چلچراغ ها و تابلوهای هنری تزیین شده است و حس خوش قدیم را به ما منتقل می نماید.

در زمان حکومت مظفرالدین شاه اولین مدرسه فلاحت ایران به ریاست آقای داشتر بلژیکی در این باغ عظیم افتتاح گشت همچنین در همین دوران مدرسه مستظرفه توسط استاد کمال الملک، نقاش پرآوازه ایرانی در این باغ راه اندازی شد. در سال 1307 خورشیدی بود که وزیر فرهنگ وقت آن دوران تصمیم گرفت که این باغ را به عنوان محل اصلی دارالمعلمین انتخاب کند؛ از همین رو آغاز به تهیه نقشه ساختمان آن با رعایت تمامی اصول معماری ایرانی کردند و خاتمه این ساختمان در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع دارای 2 تالار عظیم تزیین شده و 164 اتاق بنا شد.

جاذبه های گردشگری تهران

افتتاح این مرکز باب جدیدی را در زمینه تبدیل باغ نگارستان به یک مجموعه فرهنگی عظیم باز نموده بود به طوری که در سال 1315 تصمیم به احداث یک کتابخانه عظیم در آن گرفته شد و خاتمه در محل شمال شرقی باغ نگارستان بنا شد، از نکته های جالب این کتاب خانه حضور شاعر نامدار کشورمان یعنی پروین اعتصامی به عنوان معاون این کتاب خانه بوده است.

حضور عظیمان هنر در نگارستان

وقتی به تاریخچه این مجموعه نگاهی می اندازیم می بینیم که این باغ سرسبز، مزین به حضور عظیمانی چون کاظم عصار، علی اکبر دهخدا، ملک الشعرا بهار، محمد تعیین، محمود حسابی، غلام حسین صدیقی، فروزان فر، جلاالدین همایی و ... بوده است که همین اسامی اهمیت این مکان هنری را بیش از بیش به ما نشان می دهد.

در جریان جشن های عظیمداشت فردوسی؛ در سال 1313 خورشیدی 410 نفر از دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه پول های خود را روی هم گذاشتند و مبلغ جمع آوری شده را به لورنزی، یکی از مجسمه سازان مشهور فرانسوی دادند تا این سردیس زیبا را ساخته و به ایران بفرستند. ساخت این مجسمه حدود 2 سال طول کشید و خاتمه در مورخه 1315 خورشیدی در جلوی دانشگاه ادبیات تهران نسب گشت.

مطالب مرتبط:

عمارت مسعودیه، شکوه معماری در میدان بهارستان

موزه کمال الملک

این موزه در تاریخ 24 تیر 1392 افتتاح گشت. استاد کمال الملک در سال 1290 در همین محل مدرسه صنایع مستظرفه را افتتاح کرد و با وجود تمام سختی ها توانست شاگردانی را تربیت کند که بعدها هرکدام به یکی از شخصیت های برجسته هنری کشورمان تبدیل شدند. موزه کمال الملک که امروزه مجموعه خاصی از نقاشی های استاد کمال الملک و جمعی از هنرمندان از جمله آرشاگ، پتگر، سجادی، شهابی، صمیمی، رخ ساز، کریمی، محمودی، پیمایی و چندین هنرمند دیگر در این موزه نگه داری می شود.

همچنین در این باغ نگارستان بخش های دیگری از جمله بخش مردم نگاری که تصاویری از مردم قدیم ایران را با چند عکس از مراسم کاشت تا برداشت گندم به تصویر می کشد، تا مجموعه نقاشی های علی اسفنجانی که گنیجنه ای نفیس از آثار مینیاتور و معرق چرم کار شده توسط این هنرمند است و همچنین بخش ملک الشعرای بهار که قسمتی از تصاویر زندگی ایشان در دوره های مختلف را با عکس ها به بیننده نشان می دهند وجود دارد.

مبلغ ورودی برای هر نفر مبلغ 3000 تومان

آدرس: تهران، میدان بهارستان، ضلع شمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موقعیت جغرافیایی باغ نگارستان تهران

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1292

به "باغ نگارستان تهران، قلب هنر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ نگارستان تهران، قلب هنر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید