خبرنگاران شناسایی143 قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی

به گزارش مجله تانی بای، تهران- خبرنگاران- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد فراوری محصولات منتخب صنعتی در بی سابقه ترین تحریم ها اطلاع داد و گفت: برای داخلی سازی 3.2 میلیارد دلار از مواد اولیه و کالاهای مورد احتیاج فراوری که تا پیش از این وارد می شده، هدفگذاری اجرا شده و 143 قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی شناسایی شده است.

خبرنگاران شناسایی143 قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی

به گزارش روز یکشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی در جلسه معاونان امور صنایع سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها اضافه نمود: باید به سمت فراوری داخل قطعاتی که در آنها وابستگی داریم، حرکت کنیم، در این حوزه 143 قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی شناسایی شده استان ها باید در این حوزه پیشگام و پیشرو باشند.

وی، ساخت داخل را مهمتر از افزایش فراوری دانست و تاکید نمود: ساخت داخل منجر به افزایش فراوری می گردد، اما افزایش فراوری بدون ساخت داخل وابستگی به همراه دارد.

سرپرست وزارت صنعت با تاکید بر لزوم تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی برای نهضت ساخت داخل، گفت: مراکز دانشگاهی علمی و تحقیقاتی باید پای کار بیایند و هر دانشگاه باید در یک حوزه و یک قطعه خاص کار کند تا با همپوشانی همدیگر ساخت داخل و کاهش ارزبری اتفاق بیفتد.

مدرس خیابانی با تاکید بر این که مواد اولیه در حال حاضر مهم ترین مساله مربوط به حوزه فراوری است، ادامه داد: این گلوگاه باید با تاکید و توجه بیشتری در استان ها مورد رصد و پایش قرار بگیرد و نباید اجازه بدهیم فراوری به خاطر کمبود مواد اولیه دچار تنگنا گردد.

وی، استان های مرزی را دارای پتانسیل بسیار مناسبی برای تامین مواد اولیه دانست و اضافه نمود: نقطه قوت ما در تامین مواد اولیه و مایحتاج عمومی مردم همین مرزها و استان های مرزی هستند، اکنون از 31 مرز کشور که به خاطر بیماری کرونا بسته شده بود 28 مرز یعنی حدود 80 درصد از مرزها فعال شده اند.

سرپرست وزارت صنعت با تاکید بر صندلی و نقش ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری برای پیشبرد اهداف فراوری در استان ها، گفت: تشکیل این جلسات در استان ها به ریاست استاندار باید به طور مداوم و منظم باشد و این ستاد علاوه بر احیای واحدهای راکد باید مانع از تعطیل یا نیمه تعطیل شدن واحدهای فعال گردد.

تداوم فراوری در بی سابقه ترین تحریم ها نشانگر شکست دشمن است

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمنان ، تاکید نمود: از تحریم ها می توان به راحتی عبور کرد، فراوری در سخت ترین شرایط و بی سابقه ترین تحریم ها ادامه دارد و این نشانگر شکست تحریم ها است.

مدرس خیابانی در ادامه با تأکید بر لزوم همگرایی و اجماع دستگاه های مختلف برای تحقق جهش فراوری، افزود: بانک ها، تامین اجتماعی، مالیات، استاندار به عنوان رئیس ستاد تسهیل در استان ها، گمرک و دیگر دستگاه های مرتبط در استان ها باید همگرا و در یک جهت حرکت نمایند که معاونت های امور صنایع سازمان های صنعت استان ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

هدفگذاری برای تحقق جهش فراوری از 4 جهت

وی با بیان اینکه چهار جهت برای جهش فراوری هدفگذاری شده، اعلام کرد: استفاده از ظرفیت های خالی واحدهای فراوریی یکی از این چهار جهت است که معاونت های امور صنایع در سازمان های صنعت استانی باید این ظرفیت ها را شناسایی نمایند.

این مقام مسوول با بیان اینکه میانگین ضریب اشتغال صنعتی 58 درصد است و می خواهیم این ضریب را به 65 درصد برسانیم، گفت: این مهم از محل بکارگیری ظرفیت های خالی افزایش و همچنین جهش در پارامترهای فراوری به وقوع می پیوندد.

سرپرست وزارت صنعت، تکمیل طرح های نیمه تمام را از دیگر جهتهای تحقق جهش فراوری دانست و اضافه نمود: به دنبال شناسایی طرح های نیمه تمام و برطرف مسائل آنها هستیم و معاونت های صنایع سازمان های صنعت استان ها باید این طرح های مشکل دار را شناسایی نمایند.

مدرس خیابانی ادامه داد: بخشی از مسائل این طرح ها از محل ظرفیت های استانی و همچنین ستادهای تسهیل استان ها قابل برطرف و پیگیری و بعضی دیگر در سطح کشوری حل می گردد که این موضوعات باید پیگیری و اطلاع رسانی گردد.

هدفگذاری برای احیای 1500 واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی

وی، راه اندازی واحدهای صنعتی معدنی تعطیل یا راکد در درون یا بیرون شهرک های صنعتی را از دیگر جهتهای جهش فراوری دانست و گفت: سازمان صنایع کوچک شهرک های صنعتی برای احیای یکهزار و 500 واحد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی هدفگذاری نموده است و با راه اندازی این واحد ها جهش فراوری نیز اتفاق می افتد.

سرپرست وزارت صنعت، دستیابی به فناوری را جهت چهارم برای تقویت جهش فراوری دانست و اضافه نمود: هرجا صنعت با فناوری در هم می آمیزد ساختار فراوری طبیعت عوض می گردد و ارتقا می یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1118

به "خبرنگاران شناسایی143 قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شناسایی143 قطعه گلوگاهی برای داخلی سازی و قطع وابستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید