پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟

به گزارش مجله تانی بای، صنعت کشتیرانی یکی از صنایع مهمی است که تحت تاثیر شیوع جهانی کووید 19 سرمایه های بسیاری را از دست داد.

پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟

شیوع جهانی کرونا تقریبا روی هر چیزی که فکرش را بکنید اثر گذاشته است. از صنایعی همانند فیلم سازی، موسیقی، بازی های ویدیویی، تلویزیون و... گرفته تا مواردی مثل تحصیل و گردشگری و حمل ونقل، همگی زیر سایه شیوع جهانی کرونا آسیب دیده اند.

صنعت کشتیرانی هم مانند تمامی صنایع، زیر فشار کرونا آسیب هایی جدی خورده است. این روزها تماشا بندرگاه های مملو از کشتی های پهلو گرفته و خاک خورده، دیگر چشم انداز عجیب و خارج از چارچوبی نیست. در روزهای ابتدایی شیوع ویرس کرونا، چنین مناظری عجیب و اضطراب آور به نظر می آمدند؛ بعدها و با شیوع جهانی کووید 19، صاحبان صنعت کشتیرانی به این چشم انداز عادت کردند و آن شمایل ترسناک که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا لرزه بر اندام فعالان این صنعت انداخته بود، در واقع نشانه ها و مقدمه چینی های اتفاقی بودند که امروز از آن با نام جهانگیری کووید 19 یاد می گردد.

چه کشتیرانی صنعتی و چه کشتیرانی مسافرتی، همه تحت تاثیر جهانگیری کرونا آسیب هایی جدی را متحمل شده اند. روزانه ده ها، صدها و هزاران مسافر کشتی های مسافرتی در سراسر جهان باید در انتظار وصول کشتی مد نظر خود و سفر با آن، ساعت ها و روزها را یکی پس از دیگری بگذرانند. سیاست های مربوط به بسته شدن مرزها و لغو سفر نیز بر دردسرهای صنعت کشتیرانی افزود؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید که پس از بسته شدن مرزها و ممنوعیت ورود کشتی های مسافری یا باری، مسافران و خدمه این کشتی ها در زمان روبه رو شدن با مرزهای بسته کشورها، مجبور بودند تا مدت ها در کشتی های خود بمانند بلکه راهی برای درست شدن شرایط پیدا گردد.

همان طور که احتمالا در جریان هستید، ویروس کرونا اولین اپیدمی نیست که صنایع مختلف جهان را به میدان مبارزه کشانده است. پیش از کرونا، ویروس هایی مثل سارس (SARS)، مرس (MERS) و نوروویروس، همگی از جمله بیماری های مهم و بزرگی بودند که ضمن تهدید سلامت اجتماعی، صنایع بسیار برجسته و اساسی جهان را تحت تاثیر قرار دادند؛ اما هیچ یک از بیماری های نام برده نتوانستند در حدواندازه کووید 19 مشکل ساز شوند. کووید 19 نه تنها در مقیاس سلامت اجتماعی بحران آفرین شد، بلکه تمامی صنایع بزرگ جهان را هم با خطرهایی بی نهایت جدی روبه رو نموده است. صنعت کشتیرانی که تا سال 2018 میلادی بالغ بر 150 میلیارد دلار ارزش داشت نیز یکی از همین صنایع است.

در ماه ژوئن سال 2020، بندر آلانیا در نزدیکی شهر ازمیر ترکیه با جای دادن به پنج کشتی از کار افتاده، تمام فضای آزاد خود را به این کشتی های بلااستفاده اختصاص داد. کشتی هایی که از آمریکا، بریتانیا و ایتالیا آمده بودند و سه کشتی دیگر هم قرار بود به آن ها اضافه گردد. در ماه ژوئیه سال 2020، شرکت کشتیرانی کارنیوال (Carnival) در یک گزارش خاطرنشان کرد که برای خروج 13 ناو از ناوگان کشتی های خود برنامه ریزی نموده است. با وجود اینکه صنعت بزرگ کشتیرانی به وسیله سه کمپانی مهم و برجسته راهنمایی می گردد، در مجموع حدود 50 شرکت بزرگ کشتیرانی وجود دارند که این صنعت را به حرکت درمی آورند. این روزها، تمامی این کمپانی ها، از آن سه کمپانی بزرگ گرفته تا باقی شرکت های موجود در این صنعت، همگی درگیر بحران کرونا هستند و متضرر شده اند.

صنعت کشتیرانی در سالیان اخیر به یکی از منابع عایدی بسیار مهم برای بیشتر کشورها تبدیل شده است. به خصوص برای کشورهای کوچک و جزیره های خودمختار. این سرزمین ها قسمت مهمی از عایدی و بودجه خود را از رستوران ها، مکان های تماشای تاریخی، صنعت گردشگری و صنعت کشتیرانی تامین می نمایند. با شیوع ویروس کرونا و آسیب تماشا بدنه های صنعت کشتیرانی، اقتصاد سرزمین های مختلف از کشورهای بزرگ گرفته تا کشورهای کوچکی که کشتیرانی یک تکیه گاه مهم برای اقتصادشان بود، از شرایط حاکم زیر سایه شیوع کووید 19 آسیب تماشاد.

با این وجود، کشتی های مسافرتی به علت داشتن فضای بسیار وسیع و قابلیت بالا در اجرای طرح های فاصله گذاری اجتماعی، به امن ترین راه ممکن برای سفر تبدیل شده اند. آیا این موضوع می تواند آسیب های وارده به صنعت کشتیرانی را اصلاح کند؟ تبدیل شدن کشتی ها به امن ترین روش برای مسافرت کردن، می تواند بخش مهمی از سرمایه های ازدست رفته صنعت کشتیرانی را بازگرداند. باید صبر کرد و دید که این فرضیه تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد شد.

منبع: کجارو / reuters.com / weforum.org
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1951

به "پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید