هزینه بی اطلاعی از نبض جهانی گردشگری

به گزارش مجله تانی بای، دسترسی آزاد به اطلاعات مفید در حوزه گردشگری برای بهره گیری از تجربیات و عملکردهای سایر کشورها از جمله دلایل توسعه و رونق بازار توریسم در یک کشور محسوب می گردد.

هزینه بی اطلاعی از نبض جهانی گردشگری

بی اطلاعی از نبض دنیای جهانگردی به ویژه در این بحران کرونا که منجر به زمین گیر شدن چرخ جهانگردی در سراسر دنیا شده و به چالشی دنیای تبدیل شده است، مانع بهره گیری از توصیه ها، راهکارهای کاربردی و راهبردهای جامعه دنیای می گردد که به وسیله سازمان ها و نهادهای بین المللی همچون سازمان دنیای جهانگردی، شورای دنیای جهانگردی و سفر و سازمان بهداشت دنیای ارائه شده اند. سازمان بهداشت دنیای در این ایام کرونایی در دنیا بهترین عملکرد در کاهش سفر و ایجاد محدودیت های مسافرتی را با مطلع سازی و توصیه های بهداشتی در دنیا داشته که منجر به پرهیز از سفر و شیوع گسترده تر کرونا شده است.

سازمان دنیای جهانگردی و شورای دنیای جهانگردی و سفر نیز ضمن همکاری با سازمان بهداشت دنیای در راستای عملی کردن توصیه های بهداشتی و کاهش و پرهیز از سفر در این ایام که با رکود بی سابقه جهانگردی و خسارت های چشمگیر این عرصه روبرو شده است، به صورت گسترده و فشرده با تعامل با تمام کشورها از جمله ایران به آنالیز خسارت های ناشی از ویروس کرونا در جهانگردی اقدام نموده و با تبادل اطلاعات به ارائه راهکارها و توصیه های کاربردی در جهت بهبود و جبران خسارات توریسم در زمان حال و دوران پساکرونا پرداخته است. دسترسی به این اطلاعات می تواند بازار جهانگردی ایران را از رکود بی سابقه جهانگردی و مالی در دوران پساکرونا رهایی بخشد. این در حالی است که دسترسی به سه سایت مرجع سازمان دنیای جهانگردی، شورای دنیای جهانگردی و سفر و سازمان بهداشت دنیای در ایران با محدودیت روبرو است و امکان دسترسی سهل و آسان برای فعالان جهانگردی همچون هتلداران، آژانس های مسافرتی، مراکز علمی و پژوهشی، رسانه ها و حتی متولیان جهانگردی دولت با مشکل و محدودیت همراه است. مقامات و مسوولان مرتبط کشوری با ایجاد دسترسی سهل و آسان به اطلاعات مفید جهانگردی دنیا می توانند با مطالعه و آنالیز علمی و عملی سایر کشورها و توصیه های انجام شده علاوه بر حل بحران توریسم بر اثر شیوع کرونا و رکود گسترده مالی، با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب به توسعه پایدار جهانگردی و رونق مالی کشور دست یابند.

بازار جهانگردی ایران طی چند سال اخیر به رشد و توسعه گسترده ای در ورود جهانگرد های خارجی و درآمدهای حاصل از آن رسیده است؛ به گونه ای که در سال 98 طی 10 ماه بیش از 8 میلیون جهانگرد خارجی به کشور سفر نموده و درآمد حاصل از آن در سال 97 حدود 11 میلیارد دلار بوده است. این بازار که به عنوان یکی از صنایع منعطف می تواند با درپیش دریافت دیپلماسی جهانگردی در عرصه سیاست های خارجی که با موانع بزرگی همچون کاهش درآمدهای ارزی و صادرات محصولات به واسطه تحریم های گسترده بر رکود مالی و تکیه صرف بردرآمدهای نفتی فائق آید و صنعت جهانگردی ایران را که از پتانسیل ها و ظرفیت های گسترده در عرصه جهانگردی برخوردار است به یکی از قطب های جهانگردی دنیا در آینده بدل کند. دستیابی به این هدف به تنهایی تحقق نمی یابد؛ بلکه در تعامل با جامعه دنیای و بهره گیری از تجربیات و عملنمودها و راهکارهای موفقیت آمیز کشورهای پیشرو امکان پذیر است.

بازار جهانگردی ایران که با چالش های خارجی و داخلی گسترده ای روبرو است به منظور برون رفت از این چالش ها باید از ابزارها و شیوه های کاربردی همچون بهره گیری از تجربیات و اطلاعات و عملکرد سایر ملل و سازمان ها و نهادهای بین المللی در عرصه جهانگردی بهره مند گردد که بتوان براساس آن برای رسیدن به عملنمودها و راهکارهای کاربردی به توسعه پایدار جهانگردی دست یافت. بازار جهانگردی ایران پس از تحریم ها بر ایران و کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی به عنوان یکی از قطب های مهم و درآمدزا و ارزآور اقتصاد ایران به شمار می رود. سازمان های بین المللی که طی سال ها به آنالیز عملنمودها، درآمدها، میزان جهانگرد های ورودی، علل موفقیت یا عدم موفقیت کشورها در حوزه جهانگردی پرداخته اند و هدف آنها رونق و رشد اقتصاد کشورها به واسطه پیشرفت و گسترش بازار جهانگردی دنیا است که براساس آن امکان ایمنی سازی، سلامت و رونق اقتصاد را برای بشر فراهم می نمایند. این مراجع بین المللی در واقع نبض توریسم در دنیا محسوب می شوند که فرصت مناسبی را برای بازار جهانگردی ایران به وجود می آورد تا با استفاده از اطلاعات مفید و ارائه تجربیات سایر کشورها و میزان هزینه کرد جهانگرد ها در جهت رونق بازار جهانگردی کشور که با چالش های مختلف داخلی و خارجی روبرو است برای دستیابی به توسعه پایدار در عرصه جهانگردی به ارائه برنامه های هدفمند و پایدار میان مدت و بلندمدت دست یابد.

سازمان ها و نهادهای بین المللی این امکان را برای تمام کشورها جهت تعامل و تبادل اطلاعات و تجربیات فراهم نموده اند. سازمان دنیای جهانگردی به عنوان مهم ترین مرجع جهانگردی دنیا به ارائه اطلاعات دقیق میزان ورود جهانگرد ها به کشورها، میزان درآمدهای حاصل از آن، میزان هزینه کرد جهانگردان در مقصد و دیگر اطلاعات مفید در حوزه جهانگردی می پردازد. براساس این اطلاعات جهانگردان می توانند متناسب با سلیقه، علاقه و ویژگی های اجتماعی، فرهنگی و مالی خود به انتخاب مقاصد بپردازند. همچنین برای دولت ها این امکان را فراهم می نماید که به آنالیز جزئیات به لحاظ تعداد جهانگرد، بیشترین مقاصد جهانگردی، درآمدهای حاصل و همچنین آنالیز ولخرج ترین جهانگرد ها بپردازند تا براساس آن بتوانند با برنامه ریزی هدفمند به اولویت بندی جذب جهانگرد ها بپردازند.

از دیگر اقدامات کاربردی بهره گیری از فعالیت ها و توصیه های سازمان ها و نهادهای بین المللی تعامل و بهره مندی فعالان عرصه جهانگردی همچون دانشگاه ها، رسانه ها خدمات دهنده های مسافرتی، تاسیسات جهانگردی و متولیان دولتی در حوزه جهانگردی از اطلاعات مفید سایر کشورها در راستای بهبود و توسعه بازار جهانگردی است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: چمدان
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 907

به "هزینه بی اطلاعی از نبض جهانی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه بی اطلاعی از نبض جهانی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید