دانشمندان ژاپنی رشد دوباره دندان های آسیب دیده را ممکن می نمایند

به گزارش مجله تانی بای، دانشمندان ژاپنی پیروز به کشف روشی درمانی با دارو شدند که منجر به رشد دوباره دندان های آسیب دیده به طور طبیعی خواهد شد. این آزمایشات قرار است تا ماه ژوئیه 2024 وارد فاز بالینی بر روی انسان گردد.

دانشمندان ژاپنی رشد دوباره دندان های آسیب دیده را ممکن می نمایند

به گزارش یورونیوز، این پروژه تحقیقاتی که می تواند تا سال 2030 میلادی کاملا محقق گردد، سال هاست که محققان ژاپنی به سرپرستی پروفسور کاتسو تاکاهاشی را در دانشگاه کیوتو به خود مشغول نموده است و اولین آزمایشات انسانی آن برای ژوئیه 2024 برنامه ریزی شده است.

ریشه تحقیق در کشف درمان یک بیماری

همه انسان ها به طور معمول 32 دندان دارند. دندان های ما در طول زندگی مان دوبار رشد می نمایند، یکبار دندان های شیری و پس از آن دندان هایی که بین 6 تا 12 سالگی رشد می نمایند. اما یک درصد از جمعیت دنیا از یک بیماری مادرزادی به نام آژنزی دندانی رنج می برند که باعث عدم رشد یک یا چند دندان می گردد. این بیماری نه تنها غذا خوردن بلکه روند تکلم و بلع بیمار را نیز دچار مشکل می نماید. دانشمندان ژاپنی برای این بیماری دنبال یک درمان پیشرو بودند که با توسعه آن برای رشد دندان های آسیب دیده انسان های سالم نیز رسیدند.

امکان رشد مجدد دندان ها به صورت نامحدود

تا کنون تمام آزمایشات بر روی موش های مبتلا به این بیماری دندانی اجرا شده است. در طی مطالعات، محققان ژنی را کشف کردند که پروتئینی را که در رشد یا عدم رشد دندان نقش دارد، رمزگذاری می نماید. محققان دریافتند موش هایی که فاقد ژن خاصی هستند، تعداد دندان هایشان افزایش یافته است. پروتئینی به نام (USAG-1) که به وسیله این ژن سنتز شده است، رشد دندان ها را محدود می نماید.

هنگامی که همه چیز طبیعی باشد، روند رشد پس از جایگزینی دائمی دندان متوقف می گردد، بر این اساس دانشمندان با تمرکز بر روی این پروتئین آنتی بادی را فراوری کردند که می تواند به طور موقت از عملکرد این پروتئین جلوگیری نموده و به دندان های نو اجازه رشد دوباره بدهد.

در آزمایش های سال 2018 میلادی به موش هایی که تعداد دندان هایشان به طور مادرزادی کم بود، این نوع داروی داده شد که منجر به بیرون آمدن دندان های نو شد. این دارو باعث رشد دندان های شیری و سپس دندان های دائمی در بزرگسالی شد. نتایج تحقیقات در یک مجله علمی در ایالات متحده در سال 2021 منتشر شد.

آزمایشات بالینی بر روی انسان

اکنون کار برای آماده سازی دارو برای استفاده انسانی در حال اجرا است. بدین ترتیب محققان ژاپنی به طور خوش بینانه ای در پی انجام این آزمایش بر روی انسان هستند. باید آنالیز گردد که این درمان برای انسان بی خطر بوده و عوارض جانبی نداشته باشد.

اولین آزمایش ها معمولاً در ژوئیه 2024 میلادی و ابتدا بر روی افراد مبتلا به آژنزی انجام خواهد شد. پروفسور تاکاهاشی تخمین می زند که این شیوه درمان به صورت تجاری و گسترده می تواند تا سال 2030 میلادی به خدمت گرفته گردد.

نتیجه کامل این تحقیق بر روی وبسایت تحقیقی پروفسور تاکاهاشی به زبان ژاپنی موجود است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2223

به "دانشمندان ژاپنی رشد دوباره دندان های آسیب دیده را ممکن می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان ژاپنی رشد دوباره دندان های آسیب دیده را ممکن می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید