راه حل عملی برای مطالعه مداوم در طول عمر، خوره های کتاب کرونا و پساکرونا

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبوک فرندلی، از موقعی که ویروس کرونا در سراسر دنیا شیوع پیدا نموده و قرنطینه خانگی تبدیل به یک سبک زندگی در بیشتر جوامع شده است، مطالعه کتاب تبدیل به یکی از انتخاب های اصلی بیشتر مردم دنیا برای گذراندن اوقات فراغت و مبارزه با افسردگی شده است. آمارها نشان می دهد مردم این روزها کتابخوان شده و نرخ مطالعه در ساعات روز افزایش یافته است ولی بیشتر کارشناسان عقیده دارند این فرایند بعد از برطرف احتمالی کرونا ادامه نخواهد یافت.

راه حل عملی برای مطالعه مداوم در طول عمر، خوره های کتاب کرونا و پساکرونا

بیشتر محققان از هم اکنون به دنبال راه هایی برای علاقمند کردن و علاقمند نگه داشتن مردم به کتاب بعد از قرنطینه هستند. پیوتر کوالسکی نویسنده و محقق دانشگاه مرداک استرالیا یکی از این افرادی است که دوست دارد مردم بعد از کرونا نیز همچنان به مطالعه کتاب علاقمند بمانند. برای این مهم او چند راه حل عملی دارد که نوعی تمرین های روزانه هستند:

عادت های دوران قرنطینه را یادداشت کنید. در دورانی که در خانه حبس شده اید، باید زمان هایی که بیشتر کتاب می خوانید را یادداشت کنید تا بهتر بتوانید درباره دوره بعد از قرنطینه تصمیم بگیرید. حتی در مکان هایی خاص از خانه که مطالعه می کنید علامت گذاری کنید. با این کار بعد از دوران قرنطینه به خودتان یادآور می شوید که روزی کتاب می خواندید.

یک عادت همیشگی مطالعه ایجاد کنید. برای بسیاری زندگی در قرنطینه مثل مبارزه با زمان و صرف انرژی است و در این میان کتاب یا تلویزیون زیاد برایشان فرقی ندارد. بهتر است همه موضوعات را تفکیک کنید و برای کتاب یک زمان خاص اختصاص دهید. در این صورت است که می توانید یک عادت خلق نموده و در دوره بعد از قرنطینه نیز آن را ادامه دهید.

تعادل بین قدیمی و جدید. آمارها نشان می دهد قرنطینه باعث شده حتی خوره های کتاب نیز عادت های مطالعه کتابشان تغییر کند. این روزها به خاطر شرایط کرونا مجبور هستند کتاب های الکترونیک را تهیه و یا امانت بگیرند. ولی یادتان باشد باید یک تعادل بین کتاب های الکترونیک و چاپی برقرار کنید چون بعد از کرونا دیگر اجباری به خواندن کتاب های الکترونیک وجود ندارد.

سه چهارتا کتاب همزمان بخوانید. ثابت شده است که خواندن ژانرهای مختلف به طور همزمان موجب افزایش انگیزه برای ادامه مطالعه کتاب می گردد. خیلی از خوره های کتاب صبح یک نوع کتاب می خوانند و ظهر و عصر و شب کتاب های دیگری را امتحان می نمایند. تنوع در مطالعه کتاب یک ضرورت برای ادامه مطالعه کتاب است.

از ترک کتاب پشیمان نشوید. سندرم بیماری تمام کردن یک کتاب و رفتن به کتاب دیگر قبل از کرونا نیز بسیار در بین مردم شایع بود. سعی کنید این بیماری را درمان کنید. تمام کردن یک کتاب زیاد هم هنر بزرگی نیست. از ترک کردن یک کتاب زیاد پشیمان نشوید. در هر زمان که احساس کردید مطالب یا محتوای کتابی شما را راضی نمی نماید، فوراً آن را کنار گذاشته و یک کتاب دیگر آغاز کنید.

کتاب های صوتی را نیز امتحان کنید. سعی کنید از انواع و فرمت های مختلف کتاب بهره ببرید تا از این طریق نوعی تنوع برای مطالعه بسازید. گاهی اوقات که از خواندن کتاب های چاپی خسته می شوید از انواع الکترونیک بهره ببرید و اگر کلاً از خواندن خسته می شوید، گوش کردن به کتاب ها را امتحان کنید. جابجایی فرمت های کتاب بین خوره های کتاب خیلی شایع است.

حق اشتراک گاهی اوقات کار می نماید. شاید پرداخت حق اشتراک برای سایت های آنلاین یا کتابخانه ها با توجه به شرایط مالی برای همه مقدور نباشد ولی کمترین هزینه برای یک حق اشتراک معمولی به شما یادآوری می نماید که مطالعه کتاب یکی از کارهای روزمره شماست و باید آن را ادامه دهید.

تمرین های5دقیقه ای کتاب. این روزها در بسیاری از شبکه های تلویزیونی و مجازی برای پر کردن اوقات فراغت تمرین ها و ورزش های پنج دقیقه ای رایج شده است که البته برای کتاب نادر هستند. خودتان یک تمرین 5دقیقه ای مطالعه کتاب در ساعت های به خصوص ایجاد کنید و آن را هر روز ادامه دهید. به طور حتم در روزهای آینده این دقایق افزایش خواهد یافت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1158

به "راه حل عملی برای مطالعه مداوم در طول عمر، خوره های کتاب کرونا و پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل عملی برای مطالعه مداوم در طول عمر، خوره های کتاب کرونا و پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید