روند افزایشی فرزندآوری در ایران ، بیشترین فرزندآوری در این 3 گروه سنی بوده است

به گزارش مجله تانی بای، دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت با ارائه آمارهای مرتبط با نرخ باروری در سال 1401 از روند افزایشی فرزندآوری در ایران اطلاع داد.

روند افزایشی فرزندآوری در ایران ، بیشترین فرزندآوری در این 3 گروه سنی بوده است

به گزارش خبرنگاران، دکتر صابر جباری فاروجی دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان این مطلب در هجدهمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت، با بیان اینکه سال جاری 31 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در 31 استان پیروز به کسب رتبه برتر جایزه ملی جمعیت شدند، گفت: جایزه ملی جوانی جمعیت سال جاری برای نخستین بار به برگزیدگان جمعیت اعطا شد و شش دانشگاه علوم پزشکی نیز پیروز به کسب رتبه دوم این جایزه شدند.

وی اضافه نمود: دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، اصفهان، اهواز، شیراز، گلستان، کرمانشاه، اردبیل، بم، قزوین، قم، کرمان و سمنان در اجرای برنامه های جمعیتی و شاخص های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کارنامه خوبی ارائه نموده اند.

وی با مقایسه نرخ باروری کل (میانه تعداد بچه ها زنده ای که هر زن در سنین باروری 15 تا 49 سال به جهان می آورد) در سال های مختلف، اذعان داشت: در سال 1365 نرخ باروری 6.3 بود. با آغاز سیاست های تنظیم خانواده از سال 1368 این عدد در سال 1375 به 2.52 رسید.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در سال 1395 نرخ باروری به 2.12 و در سال 1400 به 1.65 رسید که با ابلاغ قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده در این سال، نرخ باروری در سال 1401 با روند افزایشی به 1.66 رسیده است.

دکتر جباری یادآور شد: پس از ابلاغ قانون و اجرای برنامه های جوانی جمعیت و سلامت خانواده در گروه های سنی 35 تا 39 سال، 40 تا 44 سال و 45 تا 49 سال، شاهد روند افزایشی فرزند آوری بوده ایم.

وی با اشاره به این که حدود 30 درصد بهورزان و مراقبان سلامت در طرح رویش موضوع ماده 46 قانون جوانی جمعیت فعالیت داشتند، گفت: فعالیت 16 هزار بهورز و مراقب سلامت در این طرح موجب افزایش 68 هزار و 274 تولد یعنی 15.74 درصد از کل موالید شده است. در این طرح 42 درصد از واحدهای بهداشتی بالغ بر 9 هزار و 848 واحد مشارکت داشتند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، جباری توضیح داد: برنامه جامع مهار، پایش، پیشگیری و کاهش سقط خودبخودی جنین به صورت ادغام یافته در شبکه بهداشت شامل آموزش عمومی اصلاح سبک زندگی و آسیب های وارده ناشی از تغذیه و داروها بر سلامت جنین تدوین و آماده ابلاغ به دانشگاه ها به وسیله معاونت بهداشت وزارت بهداشت است.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت در سرانجام گفت: سال جاری شاهد اجرای برنامه جامع آموزش، رسانه و فرهنگسازی فرزندآوری (هادیان زندگی) و راه اندازی برنامه کاربردی آموزش های حین ازدواج (هم نفس) خواهیم بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2232

به "روند افزایشی فرزندآوری در ایران ، بیشترین فرزندآوری در این 3 گروه سنی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روند افزایشی فرزندآوری در ایران ، بیشترین فرزندآوری در این 3 گروه سنی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید