زاگرس نقش مهمی در تحولات انسانی و خدمت به بشریت داشته است

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران/لرستان یک دکترای باستان شناسی و سرپرست سومین فصل کاوش باستان شناختی غار کلدر می گوید: زاگرس نقش مهمی در تحولات انسانی و خدمت به بشریت داشته است .

زاگرس نقش مهمی در تحولات انسانی و خدمت به بشریت داشته است

بهروز بازگیر در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی فرهنگ اقوام که در محوطه باغ گلستان قلعه فلک الافلاک برگزار گردید، اظهار کرد: جای جای ایران ما دارای شاخصه های تاریخ و تمدن و فرهنگ و باستان شناسی است. در سلسله جبال زاگرس اتفاق هایی در تاریخ تمدن بشریت داریم که فقط مختص به ایران نیست.

وی با اشاره به دوران پارینه سنگی، توضیح داد: از چهار میلیون سال پیش انسان ها در کره زمین می زیسته اند و همه می دانیم که انسان ها پیش از ورود به شهر در غارها زندگی می نموده اما در زاگرس انسان های هوشمند وجود داشته اند.

بازگیر یادآور شد: سال 1950 میلادی، کاوش باستان شناسان غربی به این نتیجه منجر شد که در غار کلدر خرم آباد تاریخی با قدمت 54 هزار ساله به دست آمد و فروردین سال جاری بخشی از فسیل انسان هوشمند را در این غار به دست آوردیم و الان در دانشگاه کپنهاگ دانمارک آزمایش DNA آن در حال اجرا است.

این باستان شناس با بیان اینکه زاگرس نقش مهمی در تحولات دیگر انسانی و خدمت به بشریت داشته، توضیح داد: نخستین حیواناتی که اهلی شدند در محدوده زاگرس بوده، برای اولین بار در جهان دانه های گیاهی در زاگرس اهلی شده و کارهای بزرگی برای بشریت در این محدوده رقم زده شده و این شواهد وجود دارد.

وی افزود: نخستین آلیاژ جهان توسط مردمان زاگرس ساخته شد و اولین بار با ترکیب مس و قلع مفرغ های لرستان شکل گرفت. از هفت گنجینه بزرگ جهان یکی از آنها در غار کلماکره لرستان پیدا شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 526

به "زاگرس نقش مهمی در تحولات انسانی و خدمت به بشریت داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاگرس نقش مهمی در تحولات انسانی و خدمت به بشریت داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید