ضرورت تخصیص بودجه برای تجمیع دانشگاه خواجه نصیر، تهدید فرصت های مطالعاتی با نوسانات ارزی

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با گلایه از مسائل ناشی از پراکندگی دانشکده های این دانشگاه در سطح شهر تهران، بر ضرورت حمایت دولت برای تامین اولیه هزینه های تجمیع این دانشگاه در قالب سه پردیس تاکید نمود.

ضرورت تخصیص بودجه برای تجمیع دانشگاه خواجه نصیر، تهدید فرصت های مطالعاتی با نوسانات ارزی

دکتر علی خاکی صدیق در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه پراکندگی دانشگاه خواجه نصیر سابقه ای نزدیک به چهل سال دارد، یادآور شد: از زمانی که چند موسسه باهم تجمیع شدند و دانشگاه خواجه نصیر تاسیس شد، مشکل پراکندگی دانشکده ها در مکان های مختلاف شروع و باعث ایجاد مسائلی در رفت و آمد اساتید، دانشجویان، کارکنان وهم چنین مدیریت دانشگاه شده است.

وی ادامه داد: شاید در گذشته این مشکل خود را چندان نشان نمی داد، زیرا ترافیک شهری، آلودگی هوا و یا ازدحام جمعیت به شکل فعلی نبود، اما در حال حاضر وضعیت فرق می نماید و مسئله برای اعضای دانشگاه اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان خیلی حاد شده است.

خاکی صدیق با بیان اینکه ساختمان های دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در 18 نقطه از شهر تهران پراکنده شده است، گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در شمال، جنوب، غرب و شرقی ترین منطقه تهران ساخنمان و دانشکده دارد و این باعث می شود که امکانات دانشگاه پراکنده شوند. یعنی برای مثال ما نمی توانیم یک مجتمع ورزشی خوب داشته باشیم، زیرا هرکجای این مناطق که آن را تاسیس کنیم نسبت به نقاط دیگر دور است.

پراکندگی دانشکده ها و اختلال در سرویس دهی تغذیه دانشجویان

وی درباره دیگر مسائل ناشی از پراکندگی دانشکده ها شرح داد: از نظر سرویس دهی به دانشجویان ناگزیر هستیم در نقاط مختلف آشپزخانه داشته باشیم که این مساله باعث افزایش هزینه های ما می شود و تعداد دانشجویان و اساتید ما در هر یک از دانشکده ها نیز به قدری نیست که بخش خصوصی برای بحث تغذیه ورود پیدا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ادامه داد: دانشگاه این کوشش را در سال های قبل هم انجام داده و از بخش خصوصی برای راه اندازی رستوران های خصوصی دعوت نموده است، اما همه این کوشش ها عملا ناموفق بوده است، زیرا تعداد مراجعه نمایندگان هر دانشکده برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد و این پروژه ها به شکست می انجامد.

رفت و آمد دانشجویان بین دانشکده های مختلف، مانعی برای برنامه ریزی آموزشی

خاکی صدیق مسائل آموزشی را از دیگر معایب پراکندگی دانشکده های این دانشگاه مطرح نمود و اضافه نمود: از آنجایی که دانشجویی که در یک دانشکده تحصیل می نماید، بعضی از واحدهای درسی اش را باید در دانشکده های دیگر بگذراند، رفت و آمد بین دانشکده ها برای او مشکل ایجاد می نماید و برای برنامه ریزی آموزشی برای این دانشجویان باید رفت و آمد بین دانشکده ها را لحاظ کرد که باعث بروز مسائلی در برنامه ریزی آموزشی می شود.

وی اختلال در برنامه ریزی های فرهنگی را نیز یکی دیگر از مسائل پراکندگی دانشکده ها مطرح نمود و شرح داد: علی رغم هزینه ای که برای هر برنامه فرهنگی می شود، فقط تعداد محدودی از دانشجویان امکان مشارکت در این برنامه ها را دارند.

دانشگاه خواجه نصیر، تنها دانشگاه پراکنده کشور

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی پراکندگی دانشکده های این دانشگاه را معضلی دانست که باید حتما تا این زمان حل می شده و توضیح داد: در حال حاضر ما تنها دانشگاهی هستیم که این مشکل را داریم، یعنی دانشگاه های دیگر این مشکل را در طول سال های گذشته حل نموده اند و تنها دانشگاهی که در کشور به این شکل اداره می شود دانشگاه خواجه نصیر است.

خاکی صدیق با بیان اینکه این دانشگاه از نظر علمی، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و روابط بین الملل دستاوردهای خوبی داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر در رتبه بندی ها ما صندلی قابل قبولی داریم اما فکر می کنیم که اگر تجمیع دانشکده ها صورت گیرد این موفقیت ها می تواند چند برابر شود، زیرا با انرژی کمتری می توان خروجی بهتری گرفت.

وی ادامه داد: تجمیع همه دانشکده ها در یک نقطه از پژوه هایی بود که در دوره های قبلی دنبال شد و جاهایی مثل پروژه 06 که یک پادگان بود، به عنوان مکانی برای تجمیع دانشکده ها مورد آنالیز نهاده شد و چندین جلسه هم با ارتش گذاشته شد، اما در نهایت به خاطر تغییرات مدیریتی این پروژه به انتها نرسید.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در ادامه یادآور شد: در دولت تدبیر و امید نیز بعد از تغییر مدیریت دانشگاه این مسئله در دستور کار نهاده شد و این بار با مطالعه و برنامه ریزی سراغ پروژه سوهانک رفتیم و بیش از دو سال آنجا وقت گذاشتیم که اگر محقق می شد، این مسئله به صورت ریشه ای حل شده بود.

خاکی صدیق اعلام نمود: در این پروژه مساعدت و همکاری مسئولان رده بالای کشوری را نیز داشتیم اما متاسفانه به دلایلی محقق نشد.

تجمیع دانشکده ها در سه پردیس،کلید حل مسائل دانشگاه خواجه نصیر

وی با بیان اینکه در حال حاضر دیگر عملا مکانی برای تجمیع همه دانشکده ها در یک نقطه، در شهر تهران وجود ندارد، تجمیع دانشکده ها را در سه پردیس، راهی برای حل معضل پراکندگی این دانشگاه مطرح نمود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی یادآور شد: برای این کار با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صحبت هایی شده و موافقت هایی هم از سوی آنان انجام شده است.

خاکی صدیق ادامه داد: برای تجمیع دانشکده ها در سه پردیس طرح هایی هم آماده شده است و اصل منابع این کار نیز داخلی است، یعنی با توجه به شرایط کشور و بحث های مالی دولت و تحریم ها ما انتظار نداریم که بودجه سنگین لازم برای انجام این کار را از دولت بگیریم.

وی اضافه نمود: بلکه می خواهیم جابه جایی، بهینه سازی و مدیریت منابع دانشگاه انجام شود و با فروش بعضی ساختمان های دانشگاه که در مناطق خوب شهر قرار گرفته است، این طرح را تکمیل کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تاکید نمود: اما برای شروع این طرح نیاز به حمایت اولیه دولت داریم و اولین گامی که باید برداشته شود این است که برای این کار یک ردیف بودجه باز شود و مبلغی در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا این طرح شروع شود.

خاکی صدیق ادامه داد: فرض کنید بخواهیم یک دانشکده و یا دفتر مرکزی دانشگاه را بفروشیم و از محل فروش آن هزینه پروژه را تامین کنیم، برای این کار نیاز به یک جایی داریم که دانشجوها و کارکنان در آن جا مستقر شوند، لذا یک منبع مالی ضروری است زیرا دانشگاه خودش نمی تواند آن را تامین کند.

وی در ادامه توضیح داد: خواسته ما این است که آن منبع اولیه در اختیارمان گذاشته شود و زمانی که اولین گام برداشته شود و دانشگاه یکی از دانشکده هایش را بفروشد نه تنها آن مبلغ برمی شود، بلکه هزینه پروژه بعدی هم به صورت سلسه وار تامین می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در انتها با اشاره اینکه دانشگاه برای شروع این پروژه نیاز به حمایت دارد گفت: دکتر نوبخت و کارشناسان سازمان مدیریت به ما قول مساعد داده اند، همچنین وزیر علوم و معاون اداری و مالی ایشان نیز این طرح را مورد حمایت خود قرار داده اند. امیدواریم که این حمایت ها محقق شود و پروژه به انجام برسد.

وی درباره برنامه های این دانشگاه جهت فعالیت های بین المللی شرح داد: ما از سال 92 فرایند حضور در عرصه های بین المللی را شروع نموده ایم و باور داریم که اگر آموزش عالی کشور بخواهد تحولی اساسی یابد، باید وارد مسیر بحث های بین المللی شود.

خاکی صدیق ادامه داد: بحث بین المللی هم برای دانشگاه و هم برای آموزش عالی از چند جهت مهم است. اول آنکه باعث ارتقای علمی دانشگاه ها و هم باعث ارتقای آموزش عالی می شود.

وی در ادامه اضافه نمود: یعنی وقتی یک دانشگاه با دانشگاه های کشورهای دیگر ارتباط برقرار می نماید با استانداردهای بین المللی در آموزش عالی آشنا می شود و مجبور می شود که خودش را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهد که این مساله به ارتقای دانشگاه ها یاری می نماید.

افزایش ضریب نفوذ کشور با دیپلماسی علمی

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه دیپلماسی علمی موضوع بسیار مهمی است، گفت: دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی سیاسی کشور مساله بسیار ارزنده ای است. یعنی وقتی ما در عرصه های بین المللی حضور پیدا می کنیم عملا سفیر علمی جمهوری اسلامی در خارج از کشور محسوب می شویم و این می تواند ضریب نفوذ کشور را بسیار افزایش دهد.

خاکی صدیق با بیان اینکه یکی از مسائل فعلی دانشگاه ها بحث های مالی است، گفت: فعالیت های بین المللی می تواند به اقتصاد آموزشی بسیار یاری کند و اگر بتوان زیرساخت ها را در کشور برای حضور دانشجویان خارجی و شهریه پرداز آماده کرد، یاری بزرگی به اقتصاد آموزشی و در درجه بعدی به اقتصاد کشور می شود.

وی با بیان اینکه این دانشگاه با در نظر دریافت ابعاد مختلف بین المللی سازی فعالیت های بین المللی خود را شروع نموده است، گفت: یکی از اولین گام ها برای فعالیت های بین المللی تشکیل معاونت بین المللی در دانشگاه بود که سال 94 آن را محقق کردیم که تا قبل از آن فعالیت های بین المللی دانشگاه در قالب یک دفتر بین الملل صورت می گرفت.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزاری دوره های مشترک را یکی از فعالیت های دانشگاه در حوزه بین الملل مطرح نمود و اضافه نمود: در حال حاضر دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی هفت دوره مشترک دارد که فعال هستند.

خاکی صدیق جذب استادان وابسته خارجی را یکی دیگر از محورهای فعالیت های بین المللی این دانشگاه مطرح نمود و شرح داد: البته منظور از استادان خارجی وابسته استادان و فعالان ایرانی نیز می شود. یعنی کسانی که از کشور خارج شده اند اما به وسیله معاونت علمی به کشور می آیند و هزینه هایشان را آنها پرداخت می نمایند.

وی اضافه نمود: هم اکنون بیش از 20 نفر هیات علمی غیرایرانی خارجی در دانشگاه وجود دارد که با دانشگاه به صورت استاد وابسته همکاری می نمایند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی فرستادن استادان و یا دانشجویان دکتری را به خارج از کشور به قصد بهره مندی از فرصت مطالعاتی یکی دیگر از فعالیت های بین المللی این دانشگاه مطرح نمود و شرح داد: البته به خاطر محدودیت های ارزی که در کشور وجود دارد، در حال حاضر در این زمینه دچار مسائلی شده ایم.

خاکی صدیق درباره فعالیت هایی که استادان و یا دانشجویان دکتری که با عنوان فرصت مطالعاتی به خارج از کشور می روند، گفت: اساتید و دانشجویان دکتری ما جهت ماموریت های پژوهشی به خارج از کشور می روند و این موضوعی است که از سال 92 به بعد مطرح شده است که موفقیت های خوبی هم در این زمینه داشته ایم.

وی درباره این ماموریت های پژوهشی شرح داد: تعداد زیادی از استادان ما در حال حاضر در ماموریت پژوهشی اند به این معنا که دانشگاه به استاد اجازه می دهد که مدت شش ماه تا یکسال در یک دانشگاه و یا موسسه آموزشی خارج از کشور حضور یابد و پروژه ای را به صورت مشترک با استادان آنجا انجام دهد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: حاصل این تعاملات پروژه های مشترک بین المللی این بوده که برخی از دانشجویان ما بتوانند از امکانات آزمایشگاهی آنجا استفاده نمایند. همچنین مقالات مشترک بین المللی زیادی در این مدت چاپ شده است.

رشد مشارکت بین المللی در چاپ مقالات

خاکی صدیق با بیان اینکه در این دانشگاه یک واحد علم سنجی با هدف پایش فعالیت های دانشگاه براساس شاخص های علم سنجی بین المللی راه اندازی شده است، گفت: براساس سنجش این واحد از حدود چهار سال پیش تاکنون مشارکت بین المللی در چاپ مقالات از 16.5 درصد به بیش از 25 درصد رسیده که رشد بسیار پایدار و خوبی است. هرچند هنوز هم از نظر استانداردهایی که به دنبال آن هستیم پایین است و امیدواریم که به بالای 50 درصد برسد.

وی منوط کردن توسعه دانشگاه از نظر آموزش و راه اندازی دوره ها به همکاری خارجی را از دیگر برنامه های این دانشگاه برای گسترش فعالیت های بین المللی مطرح نمود و گفت: سیاست فعلی دانشگاه این نیست که روی دوره های متداول و مرسومی که سایر دانشگاه ها دارند و ما آن را نداریم، سرمایه گذاری کند.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: به عنوان مثال در دانشگاه خواجه نصیر دانشکده مهندسی معدن، شیمی و تعدادی دیگر از رشته ها وجود ندارد و بنا نداریم که آنها را راه اندازی کنیم زیرا توسعه این چنینی به حال کشور مفید نیست.

خاکی صدیق یادآور شد: ما به دنبال توسعه رشته هایی هستیم که در کشور وجود ندارد و یا نیاز به تقویت دارد.

راه اندازی دوره های مشترک بین المللی

وی اضافه نمود: به عنوان مثال دوره فناوری فرهنگ یکی از موضوعاتی است که در کشور وجود نداشته و ندارد اما هدفمان از راه اندازی این دوره مشترک در داخل دانشگاه این بوده که این خلأ را پر کنیم زیرا به دنبال راه اندازی این گونه دوره ها شرکت های دانش بنیان و پدیده های مطلوب فرهنگی صورت خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی راه اندازی مهندسی پایش سیستم را یکی دیگر از این نوع دوره های مشترک مطرح نمود و گفت: در حال حاضر به صورت رسمی چنین دوره ای در کشور وجود ندارد اما یک موضوع بسیار مهم صنعتی است که بسیاری از مسائل ما به خاطر نداشتن سیستم پایش و نگه داشت در صنعت برق اتفاق می افتد. این موضوع در صنعت خودروسازی و صنایع دفاعی نیز کاربرد زیادی دارد که در حال حاضر جای خالی آن را می توان حس کرد.

خاکی صدیق یادآور شد: ما می خواهیم با یک دانشگاه معتبر بین المللی صاحب نام در این زمینه همکاری داشته باشیم تا بتوانیم از امکانات آنها نیز استفاده کنیم و انتقال دانش را به داخل کشور داشته باشیم.

وی اضافه نمود: مهندسی زیستی یکی دیگر از موضوعاتی است که روی آن کار می کنیم. مهندسی زیستی با مهندسی پزشکی متداول تفاوت دارد و ما دنبال این نیستیم که یک دانشکده مهندسی پزشکی همچون سایر دانشگاه ها ایجاد کنیم زیرا فکر می کنیم برای دانشگاه و آموزش عالی کشور اضافه نموده ای نخواهد داشت. به همین خاطر این رشته را در سطح بین المللی مطرح می کنیم زیرا حس می کنیم این اتفاق در آن سطح باید رخ دهد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه یکی از مسائل آموزش عالی و دانشگاه هایی که در عرصه بین المللی ورود پیدا نموده اند نوسانات ارزی است، گفت: ما سعی می کنیم این فعالیت ها را با چنگ و دندان نگه داریم اما اگر یاری مالی و فکری از جانب دولت درخصوص این موضوع صورت نگیرد خیلی از فعالیت های بین المللی یا فورا و یا در یک مدت زمان کوتاه متوقف می شود و پتانسیلی که ایجاد شده هرز خواهد رفت و نهایتا اگر این حمایت ها صورت نگیرد به نقطه سال 92 بازمی گردیم.

خاکی صدیق با بیان اینکه دولت در این زمینه قول مساعد داده است، گفت: اما امیدواریم که برای رسیدگی به این موضوع دیر نشود. زیرا در حال حاضر با یکسری دانشگاه ها قراردادهای بین المللی داریم.

وی با تاکید بر اینکه طرف های بین المللی مورد قرارداد دانشگاه های معتبر بین المللی هستند، یادآور شد: این دانشگاه ها منتظر برقراری رابطه ما با خودشان نیستند. زیرا پیشنهادهای زیادی دارند. اما در دانشگاه های ما امتیازهایی می بینند که به خاطر آن امتیازها با ما مذاکره نموده و قرارداد می بندند و اگر نتوانیم تعهداتمان را به موقع انجام دهیم، دلیلی ندارد که برای ما صبر نمایند.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یادآور شد: اگر در عرصه بین المللی یک بار بدقول شویم و نتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم، این مسئله می تواند لطمه ای به ما بزند که جبران آن ممکن است چندین سال طول بکشد. زیرا طرف مقابل یک پیمانکار داخلی نیست که شرایط داخلی کشور را درک کند. آنها این کار را نمی نمایند و یک سیستم پویای ارتباطی دارند که به راحتی می توانند دانشگاه های دیگر را جایگزین ما نمایند.

خاکی صدیق با بیان اینکه نوسانات ارزی به شدت فرصت های مطالعاتی استادان و دانشجویان دکترا را به خطر انداخته است، گفت: ما با امکاناتی که دانشگاه اجازه می داد، اعضای هیات علمی مان را تشویق می کردیم که به فرصت های مطالعاتی بروند اما الان یکی یکی شروع به انصراف نموده اند زیرا نمی توانند هزینه ها را تامین نمایند. دانشگاه هم نمی تواند مابه التفاوتی را که به خاطر نوسانات ارزی ایجاد شده تامین نمایند.

وی ادامه داد: برای مثال قبلا می توانستیم با 90 میلیون تومان پول از سوی دانشگاه و مقداری پول از سوی خود اعضای هیات علمی یک استاد را برای استفاده از فرصت مطالعاتی به خارج از کشور بفرستیم اما الان این مبلغ حداقل سه برابر شده و تامین آن ممکن نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اضافه نمود: در مورد فرصت مطالعاتی دانشجویان دکترا نیز همین اتفاق اتفاق افتاده است. قبلا وزارت علوم برای این کار یاری مالی انجام می داد و دانشگاه نیز برای اینکه دانشجویان را برای مراوده با دانشگاه های درجه یک خارج از کشور تشویق کند، بخشی از هزینه ها را پوشش می داد اما الان دانشگاه قادر به انجام این کار نیست.

افزایش شش برابری دانشجویان خارجی در دانشگاه خواجه نصیر

خاکی صدیق حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه را یکی دیگر از محورهای فعالیت های بین المللی مطرح نمود و گفت: در سال 1392 که گسترش فعالیت های بین المللی را شروع کردیم تعداد دانشجویان خارجی محصل در دانشگاه در بهترین حالت به 10 نفر می رسید اما الان طبق آخرین آمار بیش از 60 نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه وجود دارد که قرار است تعداد دیگری نیز به آنها اضافه شود.

وی با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی نیاز به یکسری زیرساخت دارد، گفت: تامین این زیرساخت ها نیاز به صرف مقداری هزینه دارد که در ابتدا این هزینه ها باید انجام شود و بعد انتظار ورود دانشجوها را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه دانشجوهایی که در حال حاضر از خارج از کشور به دانشگاه های ایران می آیند، با تشویق دانشجویان قبلی ترغیب به تحصیل می شوند، گفت: از نظر علمی و فنی دانشگاه های ما چیزی از دانشگاه های خوب بین المللی کم ندارند اما در آزمایشگاه ها نقص هایی داریم زیرا سال ها تجهیز نشده اند. اما آن را هم می شود با امکانات کامپیوتری و شبیه سازی هایی که صورت می گیرد، تا حدی جبران کنیم اما بیشتر بحث بر سر استاد است و الان کوشش کردیم که این موارد را ارتقا دهیم و فکر می کنیم تا حد قابل توجهی نیز در این زمینه موفق بوده ایم.

خاکی صدیق با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه شش برابر شده است، توضیح داد: البته از این میزان راضی نیستیم زیرا به جای 60 نفر باید چند هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه ها برای ارتقای دیپلماسی علمی و بهبود اقتصاد آموزشی یادآور شد: علاوه بر مسایل اقتصادی و درامد ارزی برای دانشگاه، زمانی که دانشجویان خارجی فارغ التحصیل می شوند و به کشورهای خود باز می گردند، معمولا پست های کلیدی را در کشور خودشان به دست می آورند و اگر از ایران خاطره خوبی داشته باشند، مبلغان خوبی برای دانشگاه می شوند که این موضوع هم برای کشور و هم برای دانشگاه اتفاق خوبی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت تخصیص بودجه برای تجمیع دانشگاه خواجه نصیر، تهدید فرصت های مطالعاتی با نوسانات ارزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با ضرورت تخصیص بودجه برای تجمیع دانشگاه خواجه نصیر، تهدید فرصت های مطالعاتی با نوسانات ارزی

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید