طرز تهیه انار پلو (نار پلو) با مرغ؛ مخصوص شب یلدا با سس مخصوص!

به گزارش مجله تانی بای، از قدیم تا به امروز مصرف انار به صورت، شیرینی، دسر و داخل غذاهای شب چله مورد توجه ایرانیان بوده. یکی از غذایی که با استفاده ازین میوه خوش آب و رنگ در شب های زمستان خصوصا شب یلدا می توان درست کرد، انار پلو یا نار پلو است. انار پلو در شهرهایی مانند قزوین و شیراز محبوب است. در ابن غذا ما از سینه مرغ ریش ریش شده مانند هویج پلو استفاده می کنیم. ادویه هایی مانند تخم گشنیز طعم غذا و سس این غذا را خوشمزه خواهد کرد. رب اناری که در این غذا استفاده می شود، طعم ملس به اب مرغ و خود غذا خواهد داد. با ما همراه شوید تا طرز تهیه یک انار پلو خوشمزه و مجلسی را برای شب چله در مجله اینترنتی خبرنگاران آموزش دهیم.

طرز تهیه انار پلو (نار پلو) با مرغ؛ مخصوص شب یلدا با سس مخصوص!
مواد لازم انار پلو:
برنج4 پیمانه
انار دانه شده 2 پیمانه
گشنیز خرد شده 2 پیمانه
رب انار 4 قاشق غذاخوری
زردچوبه 2 ق چ
ادویه پلویی 1 ق چ
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زعفران دمکرده4 قاشق غذاخوری
سینه مرغ1 عدد کامل
سیر 1 حبه
فلفل دلمه نصف عدد
تخم گشنیز نیم کوب 1/2 قاشق چایخوری
پیاز5 عدد
خلال پسته و خلال بادامبه مقدار دلخواه
کره و یا روغن محلی به مقدار دلخواه

1- برنج را خوب می شوریم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می تواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد. سینه مرغ را به قطعات درشت تقسیم می کنیم و همراه با 1 عدد پیاز خرد شده ، سیر ، فلفل دلمه ای خرد شده ، مقداری نمک و فلفل و مقدار کمی زعفران و آب روی حرارت می گذاریم تا مرغ ها بپزند.

2- در این فاصله باقی پیازها را بصورت خلالی خرد می کنیم و داخل ماهیتابه همراه با روغن تفت می دهیم تا پیازها سرخ شوند. بعد از اینکه سینه مرغ پخت آنرا از آب مرغ جدا می کنیم و به مقدار مورد نظر مرغ پخته را ریش ریش یا خرد می کنیم.

3- مرغ های ریش ریش شده را به پیاز سرخ شده اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. در این مرحله بدلیل اینکه سینه مرغ کمی خشک است، طبق دلخواه خود می توانید مقداری کره یا روغن محلی نیست اضافه کنید. ادویه ها را که شامل زردچوبه ، تخم گشنیز نیم کوب ، ادویه پلویی و نمک و فلفل است، به مواد اضافه می کنیم و آن را به مدت حدودا 5 دقیقه تفت می دهیم.

4- بعد از تفت خوردن دانه های انار را اضافه می کنیم و آنرا کمی تفت می دهیم. دقت کنید که زیاد تفت دادن انار باعث تغییر رنگ و سیاه شدن آن می شود. خلال پسته و خلال بادام را نیز اضافه می کنیم و با مواد ترکیب می کنیم. مقدار استفاده از خلال ها سلیقه ای است. برای این مقدار مواد حدود 1/2 پیمانه از هرکدام کافی است.

5- حدود 1 پیمانه از آب مرغ را همراه با دو قاشق غذاخوری رب انار ترکیب می کنیم و بعد از حل شدن کامل رب انار این مخلوط را به مواد پلو اضافه می کنیم و هم می زنیم. این ترکیب باعث خوشمزه تر شدن مواد پلوی ما می شود. بعد از اضافه کردن آن زیر حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم مواد حدود 5 دقیقه با یکدیگر بپزند تا طعم و مزه آنها یکی شود.

6- بعد از حدود 5 دقیقه زعفران را اضافه می کنیم و کمی مواد را هم می زنیم و بعد زیر حرارت را خاموش می کنیم و گشنیزهای خرد شده را اضافه می کنیم. اضافه کردن گشنیزها در این حالت باعث می شود تا زنده تر باقی بمانند و داخل پلو سیاه نشوند. پس حتما زیر حرارت خاموش کنید و بعد گشنیز را اضافه کرده و کمی هم بزنید.

7- مواد را کنار می گذاریم و اجازه می دهیم استراحت کند و در این فاصله نصف یک قابلمه میانه را با آب پر کرده و روی حرارت میزاریم تا به جوش بیاد و برنج برای آبکشی آماده شود. برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می دهیم. اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است و آن را آبکشی می کنیم.

8- بعد از آبکشی برنج قابلمه را روی حرارت کم قرار می دهیم و 3،4 قاشق غذاخوری روغن داخل آن می ریزیم و نان را به مقدار کف قابلمه برش می زنیم و برای ته دیگ کف قابلمه قرار می دهیم. حدود 1 کفگیر از برنج را داخل ظرفی می کشیم و به آن 2 - 3 قاشق غداخوری زعفران دم کرده اضافه می کنیم و به آرامی آنرا هم می زنیم و کنار می گذاریم تا از این برنج زعفرانی برای لابه لای پلو استفاده کنیم. از برنج سفید کمی داخل قابلمه می ریزیم و آنرا پخش می کنیم.

9- مقداری از مواد انار پلو را روی برنج سفید می ریزیم و پخش می کنیم و روی آن مقداری از برنج زعفرانی می ریزیم و پخش می کنیم. و اینکار را تا بالا تکرار می کنیم یعنی لایه به لایه برنج سفید آبکشی شده و مواد انار پلو و و کمی برنج زعفرانی.

10- در سرانجام برنج زعفرانی را گوشه قابلمه روی پلو اضافه می کنیم تا بعد از دم کشیدن بتوانیم آنرا جداگانه برداریم و برای تزئین استفاده کنیم . بعد از ریختن همه برنج داخل قابلمه به کمک سرانجامی یک قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد می کنیم تا به بهتر دم کشیدن آن کمک کند و روی آنرا را دمکنی قرار می دهیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا برنج دم بکشد. می توانید از آب مرغ به جای مانده سسی برای روی پلو آماده کنید که برای اینکار آب مرغ را روی حرارت می گذاریم و کمی کره به آن اضافه می کنیم.

11- بعد از آب شدن کره حدود 2 قاشق غذاخوری رب انار به آن اضافه می کنیم و آن را در آب مرغ حل می کنیم. برای خوش طعم تر شدن سس، 1 قاشق غذاخوری پودر پیاز به آن اضافه می کنیم همراه با کمی نمک و فلفل. و اجازه می دهیم سس تا زمانی که غلیظ شود بجوشد. این سس مجذوب کننده و خوشمزه را می توانیم کنار پلو سرو کنیم که به خوشمزه تر شدن پلو کمک می کند.

بعد از دم کشیدن پلو آن را داخل دیس می کشیم و همراه با دانه های انار، خلال پسته و خلال بادام و برنج زعفرانی تزئین می کنیم. می توانید بعد از آماده کردن مواد انار پلو یکی دو قاشق از آن را برای تزئین روی پلو جدا کنید.

نکات انار پلو

  1. برای پلوهای مخلوط توصیه می شود که 1 پیمانه از مقدار برنج مورد نظر را بردارید و بجای آن 1 پیمانه برنج دودی استفاده کنید. با این کار عطر و طعم پلوی مخلوط شما بسیار مجذوب کننده تر و خوشمزه تر می شود. به عنوان مثال برای 4 پیمانه برنج 3 پیمانه برنج ایرانی و 1 پیمانه برنج دودی استفاده می کنیم.
  2. طبق سلیقه خود می توانید از مرغ مکعبی شده هم برای انار پلو استفاده کنید. و بعد از تفت دادن پیازها آن را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید.
  3. در صورت دلخواه بجای مرغ می توانید این پلو را با گوشت قلقلی سرو کنید برای اینکار گوشت ، پیاز رنده شده ، فلفل سیاه ، زردچوبه ، نمک و کمی آرد نخودچی کاملاً با دست ورز دهید و بعد از یکساعت استراحت در یخچال از گوشت به مقدار گردو برمی داریم در دستمان فرم می دهیم و سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت میانه رو به بالا قرار دهید و قلقلی ها را تفت می دهیم.
  4. استفاده ار کمی رب انار داخل مواد انار پلو و البته سس کنار پلو باعث خوش طعم تر شدن آن می شود که البته بسته به ذائقه خود می توانید از رب انار ترش، شیرین یا ملس استفاده کنید.
  5. اواخر دم کشیدن پلو می توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود.
  6. می توانید به جای گوشت مرغ از گوشت ران گوسفند نیز استفاده کنید. گوشت گوسفندی را همراه با روغن و کمی فلفل و زردچوبه روی حرارت ملایم تفت می دهیم و بعد از تغییر رنگ گوشت یک پیمانه آب به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت بپزد. بعد از پخت همانند مرغ و طبق دستور آن را ریش ریش کرده و با مواد دیگر تفت می دهیم.
  7. . در صورت دلخواه می توانید از کشمش هم داخل انار پلو استفاده کنید و هنگام اضافه کردن خلال ها کشمش را نیز اضافه کرده و آن را تفت بدهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1882

به "طرز تهیه انار پلو (نار پلو) با مرغ؛ مخصوص شب یلدا با سس مخصوص!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه انار پلو (نار پلو) با مرغ؛ مخصوص شب یلدا با سس مخصوص!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید