عراقچی راهی ارمنستان شد

به گزارش مجله تانی بای، ایرنا نوشت: سیدعباس عراقچی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران که به منظور معرفی و تبیین ابتکار ایران برای سرانجام دادن به اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص قره باغ بعد از باکو به روسیه سفر نموده بود، مسکو را به سمت ایروان ترک کرد.

عراقچی راهی ارمنستان شد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

عراقچی بعد از خاتمه مذاکرات با آندری رودنکو نماینده ویژه روسیه در امور قره باغ و سرگئی ریابکوف همتای روسی خود در امور برجام، هنگام ترک مسکو گفت: طرح تهران درباره مناقشه قره باغ را که بر مبنای اصول انسان محبت آمیز و توجه به خواست های طرف های درگیر تهیه شده پیشنهاد داده ایم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

وی با اشاره به محتوای نشست های امروز در مسکو توضیح داد که ایران و روسیه روینمودهای مشابهی در خصوص مناقشه قره باغ دارند.

سید عباس عراقچی فرستاده ویژه ایران که بامداد امروز پنجشنبه وارد مسکو شد، پس از مذاکره و رایزنی سه ساعته با آندری رودنکو معاون وزیرامورخارجه و نماینده ویژه روسیه در امور قره باغ، با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود در امور برجام هم به گفت و گو نشست.

سفر منطقه ای عراقچی برای پیشبرد ابتکار ایران در زمینه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ که باکو شروع و امروز پنجشنبه در مسکو ادامه یافت طی امشب و فردا در ایروان و آنکارا به خاتمه خواهد رسید.

محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره باغ تدوین نموده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را شروع گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیشبینی نموده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قرهباغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، بعضی دولت های اروپایی و منطقه برای خاتمه دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و انتها با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه ای نداشته است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1191

به "عراقچی راهی ارمنستان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی راهی ارمنستان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید