گزارش، نگاه رسانه های ترکیه به جنگ قره باغ؛ حمایت از باکو و اتهام به ایران

به گزارش مجله تانی بای، حمایت از جمهوری آذربایجان و مواجهه جانبدارانه با مساله قره باغ، به رویکرد مشترک کمالیست ها، ملی گراها، چپ ها و محافظه کاران ترکیه تبدیل شده است.

گزارش، نگاه رسانه های ترکیه به جنگ قره باغ؛ حمایت از باکو و اتهام به ایران

جهت دریافت خدمات طراحی ساختمان ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه بین الملل مجله تانی بای، این روزها، هر شبکه تلویزیونی ترکیه را که تماشا کنید، شاهد پخش اخبار، گزارش ها و گفتگوهایی در خصوص جنگ بین جمهوری آذربایجان و جدایی طلبان ارمنی قره باغ خواهید بود. هر روزنامه چاپ آنکارا هم، در تیتر و عکس صفحه نخست، به بیان خبری یا موضوعی در خصوص حمایت از باکو پرداخته است.

مساله حمایت از جمهوری آذربایجان، تنها شامل رسانه های دولتی و رسانه های بخش خصوصی وابسته به حزب حاکم نیست و تقریباً همه طیف ها را دربرگرفته است. چرا که حمایت از جمهوری آذربایجان و مواجهه جانبدارانه با مساله قره باغ، به رویکرد مشترک کمالیست ها، ملی گراها، چپ ها و محافظه کاران ترکیه تبدیل شده است.

نزاع در سیاست، وحدت در حمایت

همچنان که اشاره شد، تقریباً همه رسانه های ترکیه به استثنای بخش کوچکی از رسانه های اینترنتی وابسته به گروه های موسوم به دموکراسی خواه، در حمایت تام و تمام از جمهوری آذربایجان، همراه و هم نظر هستند.

به عنوان مثال، خبرگزاری رسمی آناتولی (AA) و سازمان عریض و طویل شبکه های رادیویی تلویزیونی تی.آر.تی (TRT) هر دو متعلق به حکومت هستند و طبیعتاً در شرایط فعلی، تابع سیاست دولت ترکیه در حمایت از جمهوری آذربایجان هستند.

خبرگزاری دمیر اورن (DHA) یا دوغان سابق نیز با آن که متعلق به بخش خصوصی است اما از آنجایی که به یکی از خانواده های مقتدر و متنفذ نزدیک به حزب عدالت و توسعه تعلق دارد، در جریان جنگ قره باغ، از باکو حمایت می نماید و روزنامه های مشهوری همچون حریت، ملیت، صباح، آکشام، ینی آکیت، ینی شفق، تقویم، ترکیه و دیریلیش نیز در کنار شرکت های بزرگی همچون گروه رسانه ای تورکواز میدیا، گروه رسانه ای آلبایراک و شبکه های تلویزیونی آ خبر، سی.ان.ان ترک، 24، آ.تی.وی و چندین تلویزیون دیگر، همگی به عنوان رسانه های بخش خصوصی نزدیک به آکپارتی، به شکل بسیار گسترده و شبانه روزی، از جمهوری آذربایجان حمایت می نمایند و بسیاری از این مطبوعات و رسانه ها، خبرنگار، عکاس و تصویربرداران خود را نیز به میدان فرستاده اند تا از نزدیک، پوشش دهنده خبرها باشند.

اما این رویکرد رسانه ای جانبدارانه گسترده، صرفاً شامل دو طیف گستره رسانه های دولتی و خصوصی وابسته به آکپارتی نیست و شامل رسانه های طیف مخالف و منتقد حزب حاکم نیز شده است.

برای روشن تر شدن ابعاد این موضوع، به نمونه هایی از روزنامه های ترکیه اشاره می کنیم. در این بخش، 10 روزنامه سراسری ترکیه برگزیده شده اند. 5 روزنامه له و 5 روزنامه علیه حزب حاکم.

از هر روزنامه صفحه نخست 2 روز برداشته شده تا با توجه به ذهنیت حاکم بر صفحه آرایی حاکم بر این روزنامه ها و تعلق فکری و حزبی آنها، رویکردشان در خصوص مساله قره باغ، برجسته گردد.

روزنامه حریت (طیف حامی و وابسته به حزب حاکم)

روزنامه حریت، پیش تر به خانواده آیدین دوغان تعلق داشت و یکی از مهمترین روزنامه های منتقد حزب حاکم ترکیه بود. اما بعدها، اعمال فشار سیاسی بر خاندان دوغان به جایی رسید که او تمام روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی و خبرگزاری خود را به خانواده دمیر اورن فروخت و از آن روزگار تا به امروز، حریت، به یکی از بوق های تبلیغاتی آکپارتی تبدیل شده است.

در این میان، احمد هاکان نیز که به عنوان سردبیر این روزنامه انتخاب شده، پس از فروش این روزنامه، به یک باره فرمان چرخاند و به هوادار دوآتشه آکپارتی تبدیل شد!

او در روزهای اخیر، در یکی از تحلیل های خود، به شکل بی ادبانه و خارج از چهارچوب رسانه ای به جمهوری اسلامی ایران تاخت و بدون هیچ استدلال منطقی و استناد قابل وثوقی، ایران را حامی ارمنستان جلوه داد. حریت به طور مرتب به مساله قره باغ پرداخته و با تیترها و تحلیل های حماسی از مداخله ترکیه حمایت نموده است.

روزنامه ینی شفق (طیف حامی و وابسته به حزب حاکم)

این روزنامه، در روزهای اخیر، هیاهوی بسیار به راه انداخته و در بیانات توهمی سردبیر روزنامه، ترکیه به عنوان یک قدرت جهانی توصیف شده که در حوزه آسیایی میانه و قفقاز هم با تمام قدرت ظاهر شده است!

ابراهیم کاراگول که پیش تر نیز علیه ایران مطالب موهنی نوشته و با وجود همراهی مداوم با اردوغان در سفرهای خارجی، اهتمامی به حرمت روابط آنکارا - تهران ندارد، در مقالات خود در این روزنامه، اتهامات بی اساسی در خصوص ایران بیان کرد.

ینی شفق، از روزنامه های پرهوادار و پرتیراژ هوادار حزب حاکم نیست و چنین به نظر می رسد که سردبیر این روزنامه، برای خودشیرینی، از هیچ اقدامی ابا ندارد.

روزنامه آکشام (طیف حامی و وابسته به حزب حاکم)

آکشام نیز از روزنامه هایی است که در تایید سیاست های حزب حاکم ترکیه در خصوص حمایت از باکو، مطالب و گزارش های فراوانی منتشر نموده و عکاس و خبرنگار خود را نیز به قره باغ فرستاده است.

روزنامه ینی آکیت (طیف حامی و وابسته به حزب حاکم)

این روزنامه نیز از طیف روزنامه های حامی حزب عدالت و توسعه است که البته از بعضی جهات، با دیگر روزنامه های این طیف متفاوت است. به عنوان مثال، ینی آکیت به شکل سفت و سخت، هوادار ایده تاسیس مجدد نظام خلافت در ترکیه است و گاهی یک ضمیمه آموزش زبان عثمانی هم، منتشر می نماید.

روزنامه تقویم (طیف حامی و وابسته به حزب حاکم)

تقویم از روزنامه هایی است که این روزها کوشش نموده تا با نوع انتخاب عکس و طراحی های خاص، سران ارمنستان را به چالش بکشد.

روزنامه سوزجو (طیف مخالف و منتقد حزب حاکم)

روزنامه سوزجو، مهم ترین روزنامه مخالفین اردوغان و نزدیک به جریان کمالیست که در عین حال، عنوان پرتیراژترین روزنامه ترکیه را یدک می کشد، در روزهای اخیر، همیشه اخبار مربوط به پیروزی های جمهوری آذربایجان را در صفحه نخست درج نموده است.

رویکرد هوشمندانه این روزنامه، چنین است که اجازه نمی دهد خبر مربوط به جنگ قره باغ، بر مسائل داخلی ترکیه سایه بیفکند و عملاً اخبار مربوط به کرونا و مسائلی که از دید این روزنامه به عنوان ناکارآمدی دولت اردوغان وصف می گردد، طوری گنجانده شده که تحت الشعاع مساله قره باغ قرار نگیرد.

روزنامه جمهوریت (طیف مخالف و منتقد حزب حاکم)

روزنامه جمهوریت نیز یکی دیگر از روزنامه های بسیار قدیمی جریان کمالیست و نزدیک به حزب جمهوری خلق است و همیشه از مهمترین منتقدین سیاست های اردوغان و حزب حاکم بوده و هست.

این روزنامه نیز در روزهای اخیر، به موضوع قره باغ پرداخته است. اما همان گونه که در عکس صفحه نخست این روزنامه دیده می گردد، فضای اندکی را به این خبر اختصاص داده است.

در عوض، در پایگاه اینترنتی خود، گزارش ها و تحلیل های فراوانی در این خصوص منتشر نموده که تضاد جدی با مواضع دولت و حزب حاکم ندارد.

روزنامه قرار (طیف منتقد حزب حاکم)

روزنامه قرار از معدود روزنامه های محافظه کار ترکی است که در نقد حزب حاکم مطلب می نویسد. این روزنامه پیش تر به عبدالله گل نزدیک بود. اما حالا علاوه بر گل، منعکس نماینده مواضع سیاسی و حزبی علی باباجان و احمد داود اوغلو نیز هست.

قرار در چند روز اخیر، بارها، گزارش های مفصل و مطالبی را در حمایت از علی اف و جمهوری آذربایجان منتشر نموده است.

روزنامه ملی گازته (طیف منتقد حزب حاکم)

روزنامه ملی، مهم ترین ارگان رسانه ای و تبلیغاتی حزب اسلامگرای سعادت و شاگردان مرحوم نجم الدین اربکان است. این روزنامه نیز، مطالب فراوانی را در حمایت از جمهوری آذربایجان منتشر نموده و بر جنبه اسلامی و دینی ضرورت این حمایت، بیش از دیگر جوانب آن، تاکید ورزیده است.

روزنامه ینی چاغ (طیف مخالف و منتقد حزب حاکم)

روزنامه ینی چاغ ارگان حزب خوب تحت رهبری خانم مرال آکشنر، از لحاظ فکری و سیاسی مُبلغ اندیشه نژادپرستانه راست افراطی است و مطالب این روزنامه در خصوص جنگ قره باغ نیز از این منظر شایان توجه است.

سخن پایانی

واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق رسانه های ترکیه در هر دو حوزه خصوصی و دولتی و موافق و مخالف، در رویکردی جانبدارانه از مواضع دولت ترکیه در مساله قره باغ حمایت می نمایند و این موضوع شایان تامل است.

این روزها، علاوه بر روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی، ده ها پایگاه خبری تحلیلی و خبرگزاری و همچنین فضای مجازی کاربران ترکیه، با مساله قره باغ درگیر است و این مساله به دغدغه نخست ترک ها تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1144

به "گزارش، نگاه رسانه های ترکیه به جنگ قره باغ؛ حمایت از باکو و اتهام به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نگاه رسانه های ترکیه به جنگ قره باغ؛ حمایت از باکو و اتهام به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید