ملاقات و رایزنی سفیر ارمنستان در ایران با عراقچی درباره قره باغ، اقدام ارامنه در آتش زدن خانه های خود در قره باغ

به گزارش مجله تانی بای، خبرگزاری خبرنگاران-سفیر ارمنستان در ایران با معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره توافق اخیر ایروان، مسکو و باکو برای خاتمه درگیری ها بر سر قره باغ ملاقات و رایزنی کرد.

ملاقات و رایزنی سفیر ارمنستان در ایران با عراقچی درباره قره باغ، اقدام ارامنه در آتش زدن خانه های خود در قره باغ

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،سفارت ارمنستان در تهران از ملاقات سفیر این کشور در ایران با معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره توافق اخیر ایروان، مسکو و باکو برای سرانجام درگیری ها بر سر قره باغ اطلاع داد.

سفارت ارمنستان در تهران با صدور اطلاعیه ای گفت: آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد.

سفارت ارمنستان درخصوص موضوعات مورد رایزنی در این ملاقات توضیح داد: تومانیان در این ملاقات اطلاعاتی در خصوص شرایط ایجاد شده در ارمنستان و قره باغ کوهستانی پس از پذیرش بیانیه سه جانبه سران کشور های ارمنستان، آذربایجان و روسیه و آخرین تحولات مربوط، به آگاهی طرف گفت وگوی خود رساند.

در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: طرفین در ارتباط با حل مناقشه قره باغ و فرایند های مربوط به آن در دوران پسا جنگ، شرکت نیرو های منطقه ای و فرامنطقه ای و نقش آفزینی احتمالی آنان در آینده به گفتگو پرداختند.

سفارت ارمنستان با بیان اینکه جهت ها، امکانات و ظرفیت های همکاری های توافق شده و در راستای منافع متقابل ارمنستان - ایران در شرایط سخت ایجاد شده، در این ملاقات مورد بحث و آنالیز نهاده شد، یادآور شد: طرفین بر ضرورت حفظ و تحکیم ارتباط دائم و برگزاری نشست های مشورتی بین نهاد های دولتی و اقشار جامعه و نیز در راستای فعال کردن بیش از پیش امور مشترک در زمینه های همکاری جاری فیمابین ابراز اطمینان کردند.

سربازان ترکیه در ماموریتی مشترک با روسیه در قره باغ حضور خواهند داشت

وزارت دفاع ملی ترکیه گفت که سربازان این کشور در مرکزی که با روسیه در مناطق آزاد شده آذربایجان تاسیس می گردد به مدت یک سال حضور خواهند داشت.

به گزارش آناتولی، نادیده شبنم آکتوپ، رئیس دفتر مطبوعات و روابط عمومی وزارت دفاع ملی ترکیه در ارتباط با تفاهم نامه تاسیس مرکز مشترک ترکیه و روسیه برای بازرسی و نظارت بر فرایند توافق آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی گفت: سربازان کشور در مرکزی که با روسیه در مناطق آزاد شده آذربایجان تاسیس می گردد به مدت یک سال حضور خواهند داشت.

وی در ادامه توضیح داد: عملیات نیروهای مسلح ترکیه در راستای حفاظت از حاکمیت ملی و استقلال کشور و تامین امنیت مرزهای خاکی، آبی و هوایی میهن همچنان ادامه دارد و در این راستا طی یک ماه اخیر در چارچوب 31 عملیات نیروهای امنیتی کشور 80 تروریست از پای درآمده اند.

اظهار نظر پوتین درباره مالکیت اراضی قره باغ

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روی آنتن شبکه تلویزیونی روسیه 1 در خصوص موضوع مالکیت اراضی قره باغ به اظهار نظر پرداخت.

اسپوتنیک گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روی آنتن شبکه تلویزیونی روسیه 1 در خصوص موضوع مالکیت اراضی قره باغ به اظهار نظر پرداخت.

پوتین بیان داشت: ارمنستان استقلال و حاکمیت قره باغ را به رسمیت نمی شناخت. این بدان معناست که از نظر حقوق بین الملل، قره باغ و هم تمام مناطق مجاور آن بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو جمهوری آذربایجان بوده و هستند.

وی در عین حال تأکید کرد که شرایط عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی، روسیه را ملزم به مشارکت در درگیری نمی نماید. رئیس جمهور روسیه بیان داشت: معاهده امنیت جمعی یاری متقابل را در صورت تجاوز به قلمرو کشور عضو این معاهده فراهم می نماید. هیچ کس به خاک جمهوری ارمنستان تعدی نکرد و این به ما حق مشارکت مستقیم در جنگ را نمی داد.

پوتین اضافه کرد که مسکو به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب همکاری نظامی-فنی با ایروان عمل نموده است. رهبر روسیه توضیح داد: من به شما اطمینان می دهم ارمنستان احساس رها شدن یا فراموش شدن نکرد و روسیه هر کاری برای جلوگیری از این اتفاق انجام داد.

شایان ذکر است که نهم نوامبر روسای جمهوری روسیه، آذربایجان و ارمنستان بیانیه مشترک مربوط به سرانجام کامل عملیات جنگی در قره باغ را امضاء کردند. رئیس جمهور روسیه گفت که طرفین آذربایجانی و ارمنی در مواضع خود می مانند و در منطقه نیز نیروهای حافظ صلح روسیه برای کنترل اوضاع مستقر می شوند.

اقدام ارامنه در آتش زدن خانه های خود در قره باغ

ارامنه ساکن قره باغ پیش از ترک مناطق مسکونی خود با هدف اجرای توافقنامه آتش بس ، منازل مسکونی خود را آتش زدند.

شبکه روسیا الیوم؛ گزارشی تصویری از اقدام ارامنه ساکن قره باغ در تخریب خانه های خود در حین اجرای توافق آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان منتشر کرد.

در این گزارش آمده است ، ارامنه ساکن قره باغ پیش از ترک مناطق مسکونی خود با هدف اجرای توافقنامه آتش بس ، منازل مسکونی خود را آتش زدند.

مقامات ارمنستان به اهالی برای تخلیه خانه ها و ترک منطقه 24 ساعت مهلت دادند تا منطقه را تحویل جمهوری آذربایجان دهند.

یکی از ارامنه با نام سرگئی باخشیان گفت ، ساخت خانه ام رو به اتمام بود، از پنج تا ده سال پیش در حال ساخت خانه ام بودم، قبلا از کارمروان در منطقه مارتاراکیت آواره شدم، اما در حال حاضر در آنجا آذری ها ساکن هستند ، من به شدت بد شانس هستم.

وزیر دفاع روسیه: آتش بس در قره باغ بطور کامل رعایت می گردد

وزیر دفاع روسیه در ملاقات با رئیس جمهوری و وزیر دفاع آذربایجان ابراز اطمینان کرد که طبق بیانیه مشترک سه جانبه، رژیم آتش بس در منطقه قره باغ بطور کامل رعایت می گردد و این فرایند همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در ملاقات روز شنبه خود با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و ذاکر حسن اف وزیر دفاع این کشور ابراز اطمینان کرد که رژیم آتش بس کنونی در منطقه قره باغ قره باغ در آینده نیز بطور کامل رعایت شده و ادامه خواهد داشت.

شایگو گفت: من معتقدم، وجودیکه مدت زیادی از بیانیه تاریخی رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان نگذشته است، ولی نیروهای حافظ صلح روسی از هم اکنون در مواضع معین شده در 23 پست نظارتی در سراسر منطقه مستقر شده و در حال انجامی وظایف محوله خویش هستند. جاده های اصلی برای اطمینان از امنیت در خط تماس تحت کنترل درآمده اند. بازگشت پناهندگان شروع شده است. تمامی اقداماتی که تا به امروز انجام شده، به طور طبیعی نتیجه بخش بوده است. در این مدت آتش بس بطور کامل رعایت شده و من اطمینان دارم که این فرایند همچنان ادامه خواهد داشت.

الهام علی اف نیز به نوبه خویش در این ملاقات از پیشرفت فرایند اجرای بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان قدردانی نموده و کوشش های موثر روسیه برای برقراری تثبیت اوضاع در منطقه قره باغ و همچنین اقدامات صلح بانان روسی در این منطقه را مورد توجه قرار داد.

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: ما درباره موضوعات مربوط به اجرای بیانیه سه جانبه امضا شده توسط روسای جمهوری روسیه، آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان گفتگو می کنیم. به نظر ما، مفاد بیانیه با موفقیت در حال انجام است و این مسئله یک بار دیگر آمادگی طرف های آذربایجانی و ارمنستانی برای سرانجام دادن به درگیری های طولانی مدت و ورود به فرایند حل و فصل سیاسی اوضاع را نشان می دهد.

الهام علی اف همچنین از رئیس جمهوری روسیه و شخصاً از سرگئی شایگو برای مشارکت فعال در تهیه و تصویب این سند مهم تاریخی تشکر کرد.

وزیر دفاع روسیه در اواسط روز گذشته در ایروان و در ملاقات با واگارشاک آراتیونیان وزیر دفاع جدید ارمنستان، بر لزوم رعایت دقیق اصول آتش بس در قره باغ کوهستانی تأکید کرد و از طرف ارمنی خواست تا کنترل دقیق این مسئله را سازماندهی کند. شایگو تأکید کرد که حفظ صلح و امنیت در منطقه قره باغ از اولویت های طرف روسی است.

سربازان ترکیه در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان می مانند

وزارت دفاع ملی ترکیه گفت که سربازان ترکیه در مرکز دیده بانی مشترک با روسیه در مناطق آزاد شده آذربایجان، به مدت یک سال حضور خواهند داشت.

ترکیه علاوه بر مشارکت با روسیه در حفظ صلح و آتش بس در قره باغ، نیروهایی را به شهرهای آزاد شده جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ اعزام می نماید.

وزارت دفاع ملی ترکیه همچنین روز گذشته گفت که مقدمات اعزام نیروها به جمهوری آذربایجان فراهم شده است ولی به تعداد نیروهای اعزامی اشاره ای نکرد.

بعضی منابع خبری غیررسمی، تعداد نیروهای اعزامی ترکیه را حدود 2 هزار نفر گفتند.

آکتوپ اضافه کرد: تا به امروز در چارچوب عملیات های پنجه، 348 تروریست از پای درآمده اند و شمار تروریست هایی که در چارچوب این عملیات ها تسلیم شده و یا فرار نموده اند٬ افزایش یافته است.

رئیس دفتر مطبوعات و روابط عمومی وزارت دفاع ملی کشور ترکیه با تاکید بر حفاظت از حقوق مشروع ترکیه در مدیترانه شرقی توضیح داد: نیروهای مسلح کشور در مدیترانه شرقی از منافع مشروع میهنمان و جمهوری ترک قبرس شمالی حفاظت نموده و به کوشش های خود برای تضمین صلح و امنیت در جزیره قبرس ادامه خواهند داد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1234

به "ملاقات و رایزنی سفیر ارمنستان در ایران با عراقچی درباره قره باغ، اقدام ارامنه در آتش زدن خانه های خود در قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات و رایزنی سفیر ارمنستان در ایران با عراقچی درباره قره باغ، اقدام ارامنه در آتش زدن خانه های خود در قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید