عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها 49 درصد افزایش یافت

به گزارش مجله تانی بای، رشد 49 درصدی عرضه گوشت قرمز در تیرماه سال جاری نسبت به سال قبل، در حالی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده که فعالان صنعت دام مدت هاست نسبت به خشکسالی و کمبود علوفه و در نتیجه اجبار به کشتار دام هایشان هشدار می دهند.

عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها 49 درصد افزایش یافت

بر اساس گزارش تازه مرکز آمار ایران، وزن گوشت قرمز عرضه شده انواع دام های ذبح شده در کشتارگاه های رسمی کشور در تیر 1400 جمعاً 53 هزار و 883 تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 28 هزار و 393 تن، 52.7 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده است. پس از آن گوشت گوسفند و بره هم با 21 هزار و 196 تن، بز و بزغاله با 3 هزار و 308 تن، و سایر انواع دام با 986 تن، به ترتیب 39.3 درصد، 6.1 درصد و 1.9 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه های رسمی کشور در تیر 1400 با ماه مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش 49 درصدی میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور است. بر اساس این گزارش میزان عرضه گوشت در تیر 1400 نسبت به ماه مشابه سال قبل برای گوسفند و بره 72 درصد، برای بز و بزغاله 21 درصد، برای گاو و گوساله 39 درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش 45 درصد، و برای شتر و بچه شتر 33 درصد افزایش داشته است.

بعلاوه نتایج این گزارش نشان می دهد که میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل یعنی خردادماه هم در حدود 5 درصد افزایش داشته است.

اما در حالی گزارش تازه مرکز آمار از افزایش نزدیک به 50 درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها حکایت دارد که به نظر می رسد باید آن را یک زنگ خطر برای صنعت دامداری دانست. چندی پیش غلامعلی فارغی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفته بود که به علت خشکسالی و وابستگی بیش از 60 درصدی صنعت دام به علوفه داخلی، بسیاری از دامداران حتی دام های مولد خود را به علت کمبود علوفه به کشتارگاه می برند

او بر همین اساس تاکید نموده بود اگرچه این موضوع فعلا اثرات کاهنده روی قیمت گوشت قرمز خواهد داشت اما اثر اصلی خشکسالی بر تولیدات دامی از پاییز به بعد خود را نشان خواهد داد. بر این اساس فارغی هشدار داده بود از آبان ماه به بعد یا باید واردات گوشت قرمز افزایش پیدا کند و یا قیمت گوشت قرمز افزایش خواهد یافت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1736

به "عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها 49 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها 49 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید