لبنیات گران شد؟

به گزارش مجله تانی بای، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی افزایش قیمت محصولات لبنی که مشمول قیمت گذاری دولتی هستند را تکذیب کرد.

لبنیات گران شد؟

به گزارش ایسنا، سیدمحمدرضا بنی طبا، در پاسخ به این سوال که آیا قیمت لبنیات گران شده است یا خیر، گفت: کارخانه های لبنی براساس قانون، کالا های مشمول قیمت گذاری دولتی را با قیمت مصوب به بازار عرضه می نمایند و سایر کالا ها هم براساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل قیمت گذاری و وارد بازار می گردد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی اضافه نمود: حدود 70 درصد از فراوریات کارخانه های لبنی که شامل شیر بطری یک لیتری کم چرب، شیر بطری یک لیتری نیم چرب و شیر بطری یک لیتری پرچرب و کامل، شیر نایلونی، ماست 900 گرمی کم چرب و پرچرب، ماست دبه ای کم چرب و پرچرب و پنیر یو اف 400 گرمی مشمول قیمت گذاری دولتی هستند و اگر افزایش قیمتی داشته باشند، تخلف است و نهاد های نظارتی باید به آن رسیدگی نمایند. البته تاکید می کنیم همین اقلام هم با ضرر به بازار عرضه می شوند و درواقع ستاد تنظیم بازار از جیب فراورینماینده به مردم یارانه می دهند.

وی در ادامه گفت: قیمت حدود 20 درصد از مابقی فراوریات کارخانه های لبنی که شامل محصولاتی، چون شیرکاکائو، ماست همزده و طعم دار، کره، بستنی، انواع شیر های طعم دار و بدون لاکتوز و دارای ویتامین دی می گردد، براساس مولفه های فراوری مشخص شده و بدیهی است که با افزایش هزینه مولفه های فراوری قیمت آن ها هم افزایش یابد.

بنی طبا توضیح داد: از ابتدای سال حقوق و دستمزد 40 درصد و از آذرماه سال گذشته قیمت محصولات پتروشیمی بطور میانگین حدود 25درصد افزایش داشته است. قیمت شیرخام باید 4500 تومان باشد، ولی در حال حاضر در بازار حدود 5000 تومان خرید و فروش می گردد. بعلاوه در فصل گرما با کاهش شیردهی گاو ها و کاهش عرضه شیرخام روبرو هستیم که این موضوع عملا قیمت شیرخام را در بازار افزایش می دهد.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام را داشته اند، اما هنوز تصویب نشده است، گفت: 65 درصد ضریب فراوری محصولات لبنی وابسته به شیرخام است و روشن است که با افزایش قیمت شیرخام قیمت لبنیات هم افزایش می یابد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1704

به "لبنیات گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنیات گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید