ماجرای پسرک ژاپنی که از سونامی جان به در برد

به گزارش مجله تانی بای، ماسافومی ناکازاکی، پسرکی تنها با یک موج بلند سونامی به جزیره ای ناشناخته برده می گردد. در آن جزیره با پرنده ای که درنای آرزوهاست و یک خرچنگ آشنا می گردد. او تا رسیدن پدرش، پاروزن یکدست، روزهایی پرماجرا را پشت سر می گذارد و به مفاهیم عمیقی از خودشناسی دست پیدا می نماید.

ماجرای پسرک ژاپنی که از سونامی جان به در برد

به گزارش خبرنگاران، این خلاصه ای است از داستان نمایش هایکوی پارو زن یک دست که به زودی اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر شروع می نماید.

این اثر نمایشی که نوشته و کار ماندانا عبقری است، سال 99 در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که به صورت مجازی برگزار گردید، شرکت کرد و قرار است از روز 27 بهمن ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود.

ماندانا عبقری، نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در آستانه اجرای آن شرحاتی درباره این نمایش ارایه می دهد و تاکید می نماید که هیچ اتفاقی با تعطیلی هنر، به سمت درستی پیش نمی رود.

این کارگردان درباره موضوع انتخابی اش برای اجرای این نمایش می گوید: برایم مهم بود که نگاه عمیقی به آسیب شناسی جنگ و تاثیر آن بر بچه ها داشته باشم و از آنجاکه قهرمان نمایش ما یک پسربچه است، شیوه عروسکی را برای اجرای این نمایش انتخاب کردم زیرا عروسک اولین همراه و همزاد انسان است.

او ادامه می دهد: در نمایش ما تنهایی شخصیت کودک باعث رشد او می گردد و همین برایم مجذوب نماینده بود. ضمن اینکه دوست داشتم تلنگری به فرهنگ عامه ژاپن هم بزنیم زیرا در کشور خودمان آشنایی چندانی با آن نداریم.

عبقری که برای اجرای نمایشش شیوه عروسکی تاب تیبل و سایه را به صورت ترکیبی استفاده می نماید، درباره گروه سنی تماشاگران این نمایش شرح می دهد: هرچند شخصیت اصلی نمایش ما یک پسربچه است ولی مخاطبان نمایش ما نوجوان رو به بزرگسال است. زیرا نمایش ما درباره مفاهیم عمیق خودشناسی است که مناسب گروه سنی کودک نیست.

این کارگردان اضافه می نماید: آدم ها وقتی بزرگ می شوند، از دنیای خیال انگیز عروسک ها فاصله می گیرند و چه خوب که دوباره آنان را به دنیای جادویی عروسک ها برگردانیم چراکه این جادو همواره در زندگی انسان ها جاری است و نمایش عروسکی می تواند مخاطب بزرگسال را با دنیای کودکی اش پیوند بدهد.

عبقری درباره ابزارهای تبلیغاتی نمایشش شرح می دهد: در کوشش هستیم از همه روش های سنتی و مجازی استفاده کنیم به هر حال هم انتها سال است و هم جوی که درباره تئاتر وجود دارد، به گونه ای است که تعدادی از دوستان و همکاران مان با اجرای تئاتر مخالفت می نمایند. بنابراین جذب تماشاگر با سختی هایی همراه است ولی شخصا معتقدم تنها چیزی که نباید در هیچ زمانی متوقف گردد، هنر است. زیرا تئاتر، گردهمایی اندیشه است و لازم است که در هر شرایطی اندیشه خود را به یاری ابزارهایی مانند تئاتر پویا کنیم.

او خاطرنشان می نماید: هیچ اتفاقی با تعطیلی فرهنگ و هنر به سمت درستی پیش نمی رود. گروه ما هم با همین نگاه در تمام این مدت مشغول کار بوده است.

عروسک گردانان این نمایش ماندانا عبقری، علیرضا دهقانی، محمدرضا لطفی، زهرا مسیب نهاوندی، صدف صمدی و فاطمه سیف روی صحنه می رود. نمایش هایکوی پارو زن یک دست از 27 بهمن هر شب راس ساعت 19 و سی و به مدت 42 دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرا می گردد.

کشت و کشتار روی صحنه تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2174

به "ماجرای پسرک ژاپنی که از سونامی جان به در برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای پسرک ژاپنی که از سونامی جان به در برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید