مریخ نورد پشتکار سرنخی شگفت انگیز از آب مایع در مریخ پیدا کرد

به گزارش مجله تانی بای، مریخ نورد پشتکار ناسا به تازگی تصاویری از سنگ های مریخ با لایه های شگفت انگیز گرفته که احتمالا هدف بعدی نمونه برداری این کاوشگر باشند.

مریخ نورد پشتکار سرنخی شگفت انگیز از آب مایع در مریخ پیدا کرد

کاوشگر پشتکار (Perseverance) ناسا به تازگی چند عکس زیبا از سنگ های لایه بندی شده در کف دهانه جزرو مریخ گرفته است که اعضای تیم مأموریت دو مورد از آن ها را به اشتراک گذاشتند.

تیم مأموریت در یک به روزرسانی از قول مریخ نورد پشتکار نوشتند: به این لایه های مجذوب کننده نگاه کنید. من ابزار سایشگر خود را بیرون می آورم تا به درون آن ها نگاهی بیندازم. سنگ های لایه ای مانند این اغلب در حضور آب شکل می گیرند و می توانند سرنخ هایی درباره شرایط محیطی آن ها در گذشته داشته باشند. بیایید ببینیم آیا این گونه خواهد بود یا خیر؟

جمع آوری نمونه از مریخ، یکی از اهداف اصلی مریخ نورد پشتکار است که در 18 فوریه (1 اسفند 1399) در کف دهانه جزرو (Jezero) مریخ فرود آمد. هدف تیم مأموریت پر کردن چندین لوله از ده ها لوله نمونه برداری مریخ نورد با مواد مریخ است تا در آینده از طریق مأموریت دیگری که به طور مشترک از طریق ناسا و سازمان فضایی اروپا انجام خواهد شد، به زمین آورده شوند.

با رسیدن نمونه ها با زمین، دانشمندان در آزمایشگاه های سراسر جهان، نمونه های را تجزیه وتحلیل خواهند کرد و در پی نشانه هایی از حیات باستانی و سرنخ هایی درباره چگونگی تکامل سیاره سرخ در طول زمان خواهند بود.

پشتکار تا به امروز دو نمونه از مریخ جمع آوری کرده است. این مریخ نورد همچنین در پی شواهدی مبنی بر وجود حیات در گذشته های دور دهانه جزرو و معین شرایط زمین شناختی (یا به بیان بهتر مریخ شناسی) این منطقه مجذوب کننده از مریخ است که روزگاری سامانه رودخانه ای و دلتا و یک دریاچه بزرگ داشته است.

مریخ نورد پشتکار یا استقامت که دو هفته استراحت داشت، پس از سرانجام مقارنه خورشیدی که مانع ارتباط زمین و مریخ بود، دوباره شروع به کار کرده است تا مأموریت خود را ادامه دهد. نشانه های این سنگ های لایه ای هم کمی بیش از یک هفته پیش و زمانی که اتصال مریخ نورد دوباره برقرار شد، به زمین مخابره شد.

پیش زمینه اطلاعات ارزشمند درباره این سنگ های لایه ای می تواند با کمک فعالیت همراه کوچک مریخ نورد پشتکار یعنی بالگرد نبوغ (Ingenuity) ممکن شده باشد. فعالیت این بالگرد هم هنگام مقارنه خورشیدی متوقف شده بود اما 24 اکتبر (2 آبان) برای چهاردهمین بار در جو رقیق مریخ پرواز کرد تا عملکرد سرعت بالای ملخ ها را با تغییر فصل و رقیق تر شدن جو، بررسی کند.

به نظر می رسد که پس از سرانجام مقارنه خورشیدی، مریخ نورد پشتکار خیلی جابه جا نشده است زیرا مسافت طی شده آن که 2.67 کیلومتر است نسبت به زمانی که در اواخر ماه گذشته قادر به ارسال تصاویر به زمین بود، تغییری نکرده است.

تیم مریخ نورد اغلب عملیات جابه جایی این ربات را متوقف می کند تا در نقاط مجذوب کننده از نظر علمی، مانند سنگ های لایه ای که پشتکار هم اکنون مشغول بررسی آن هاست، کاوش انجام دهد.

عکس کاور: سنگ های لایه ای در جهت مریخ نورد پشتکار؛ هدف احتمالی بعدی برای نمونه برداری

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1867

به "مریخ نورد پشتکار سرنخی شگفت انگیز از آب مایع در مریخ پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد پشتکار سرنخی شگفت انگیز از آب مایع در مریخ پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید