مشتری فصل ندارد

به گزارش مجله تانی بای، ایسنا نوشت: نتایج یک پژوهش 40 ساله نشان می دهد که امر عجیبی در جو مشتری در حال رخ دادن است و گویا این سیاره فصل ندارد!

مشتری فصل ندارد

اندازه گیری های چهل ساله از جو مشتری به وسیله فضاپیماها و تلسکوپ های زمینی، الگوهای آب و هوایی عجیبی را در بزرگترین سیاره منظومه شمسی از جمله دوره های گرم و سرد در طول سال طولانی آن که معادل 12 سال زمینی است، نشان داده است. اما نکته مهم اینجاست که مشتری مانند زمین تغییرات فصلی را تجربه نمی نماید.

روی سیاره زمین، انتقال آب و هوا بین زمستان، بهار، تابستان و پاییز نتیجه انحراف محور سیاره به سمت صفحه ای است که در آن به دور خورشید می چرخد. این شیب 23 درجه باعث می گردد نقاط مختلف کره زمین در طول سال مقادیر متفاوتی از نور خورشید را دریافت نمایند.

این در حالی است که محور سیاره مشتری فقط سه درجه به سمت صفحه مداری این سیاره غول پیکر متمایل است، به این معنی که اندازه پرتوهای خورشیدی که در طول سال طولانی مشتری به نقاط مختلف سطح آن می رسند، به سختی تغییر می نماید. با این حال، این مطالعه نو، نوسانات دوره ای دما را در سراسر این کره پوشیده از ابر نشان می دهد.

لی فلچر، ستاره شناس دانشگاه لستر در بریتانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه نو می گوید: ما اکنون یک بخش از معما را حل نموده ایم و آن این است که جو مشتری، این چرخه های طبیعی را نشان می دهد. برای درک اینکه چه چیزی این الگوها را راهنمایی می نماید و چرا آنها در این مقیاس های زمانی خاص رخ می دهند، باید هم بالا و هم زیر لایه های ابری مشتری را کاوش کنیم.

این گروه پژوهشی نشانه هایی یافته است که نشان می دهد این فصول غیر فصلی ممکن است با پدیده ای به نام اتصال از راه دور(Teleconnection) مرتبط باشند. ارتباط از راه دور، تغییرات دوره ای در جنبه های سیستم جوی سیاره را توصیف می نماید که به طور همزمان در بخش هایی از سیاره اتفاق می افتد که به ظاهر متصل نیستند و می توانند هزاران مایل یا کیلومتر از هم فاصله داشته باشند.

ارتباط از راه دور در جو زمین از قرن نوزدهم مشاهده شده است، به ویژه در چرخه معروف لا نینا - ال نینو(La Nina - El Nino) که به نوسان جنوبی نیز معروف است. طبق گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) در طول این رویدادها، تغییرات در رفت و آمد بادهای غرب اقیانوس آرام با تغییرات بارندگی در اغلب نقاط آمریکای شمالی مطابقت دارد.

دانشمندان در تحقیقات نو خود دریافته اند که در سیاره مشتری، هنگامی که دما در عرض های جغرافیایی خاص در نیم کره شمالی افزایش می یابد، همان عرض های جغرافیایی در نیم کره جنوبی خنک می شوند که تقریباً مانند یک تصویر آینه ای کامل است.

گلن اورتون دانشمند سیاره شناس در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا و نویسنده ارشد این مطالعه در بیانیه ای گفت: این شگفت انگیزتر از همه بود. ما ارتباطی بین نحوه تغییر دما در عرض های جغرافیایی بسیار دور پیدا کردیم. این شبیه به پدیده ای است که ما روی زمین می بینیم، جایی که الگوهای آب و هوایی و اقلیمی در یک منطقه می توانند تأثیر قابل توجهی بر آب وهوای نقاط دیگر داشته باشند.

اندازه گیری های این پژوهش بعلاوه نشان داد که وقتی دما در استراتوسفر -لایه بالایی جو مشتری- افزایش می یابد، در تروپوسفر -پایین ترین لایه جوی مشتری - جایی که رویدادهای آب وهوایی از جمله طوفان های قدرتمند مشتری رخ می دهد، سقوط می نماید.

این مطالعه شامل داده هایی از سال 1978 به بعد بود که به وسیله بعضی از برترین تلسکوپ های زمینی از جمله تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) در شیلی، تأسیسات تلسکوپ فروسرخ ناسا و تلسکوپ سوبارو در رصدخانه Mauna Kea در هاوایی جمع آوری شد.

پژوهشگران بعلاوه از داده های فضاپیماهایی مانند کاوشگرهای وویجر در اعماق فضا که در سال 1979 از کنار مشتری عبور کرد و مأموریت کاسینی که در سال 2001 برای کاوش در زحل از کنار مشتری عبور کرد، استفاده کردند.

فلچر می گوید: اندازه گیری این تغییرات دما و دوره ها در طول زمان، اگر بتوانیم دلیل و معلول را در جو مشتری به هم متصل کنیم، گامی به سوی پیش بینی آب و هوای کامل مشتری است و سوال بزرگتر این است که آیا می توانیم روزی این را به سایر سیارات غول پیکر تعمیم دهیم تا ببینیم آیا الگوهای مشابهی ظاهر می شوند یا خیر.

پیش از این، دانشمندان می دانستند که جو مشتری دارای منطقه ها سردتری است که به رنگ های روشن تر و منطقه ها گرم تری است که به صورت نوارهای قهوه ای به نظر می رسند. این مطالعه نو که یک دوره سه ساله مشتری را پوشش می دهد، برای اولین بار نشان داد که چگونه این الگوها در دوره های زمانی طولانی تر تغییر می نمایند.

بیشتر بخوانید:

  • سرنگونی شش بمب افکن بی 52 در یک شب با موشک های ساخت روسیه / عکس

  • جایگزین ایران خودرو برای 206 و 207 / عکس

  • هواپیمایی عجیب که پرواز لوکس را برای مردم کم عایدی ممکن می نماید

  • روسیه قوی سفید اتمی را قدرتمندتر از همواره به پرواز درآورد / عکس

  • شاسی بلند چینی سایپا که از هیوندای توسان چیزی کم ندارد / عکس

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2161

به "مشتری فصل ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشتری فصل ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید