معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری کردکوی

به گزارش مجله تانی بای، میراث آریا/ این خبر پیرامون معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری کردکوی برای شما نگارش شده است.

معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری کردکوی

کردکوی با وسعت 815 کیلومترمربع و جمعیت 72 هزار نفری همه ساله مسافران بسیاری را به خود می بیند و بدون شک میتوان نام کردکوی را در زمره شهرهای هدف گردشگری کشور قرار داد.

مسافری نیست که به سمت روستاهای کوهستانی و چشم نواز کردکوی آبشارهای خروشان و زیبای دوآب، طبیعت خیره کننده و درختان سر به فلک کشیده رفته باشد و دلش برای کردکوی و تماشای دوباره این چشم انداز ها پر نکشد.

در وصف شهرستان کردکوی همین بس که منطقه گردشگری درازنو در مدت کمتر از یک ساعت می تواند گردشگران را به ارتفاعات بالای 2500 متری با اقلیم و دمای متفاوت برساند که این ظرفیتی بی نظیر است.

کردکوی در غرب استان گلستان قرار گرفته است، این شهرستان از شمال به بندر ترکمن، از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته کوههای البرز شرقی و استان سمنان و از غرب به شهرستان بندر گز و از شرق به شهرستان گرگان محدود می گردد.

کردکوی سرای سبز گلستان است و آب و هوای این شهرستان به علت نزدیکی به دریای خزر، معتدل و مرطوب و مدیترانه ای است.

جنگل های سرسبز با درختان سر به فلک کشیده از دیگر جاذبه های بی نظیر گردشگری در شهرستان کردکوی است که قدم زدن در آن، تنفس هوای پاک و دلنشین در دل کوه ها و درختان سرسبز آن نشاط دوباره ای به گردشگران و مسافران این منطقه می بخشد.

کردکوی در گردونه حوادث تاریخی نقش مهمی داشت، قدمت بنای شهر کردکوی را به بیش از 250 سال پیش می دانند. تا به امروز در شهرستان کردکوی 59 اثر تاریخی فرهنگی از هزاره های قبل از میلاد تا سده های میانی اسلام شناسایی شده که از این تعداد 28 اثر در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

از مهمترین جاذبه های تاریخی شهرستان کردکوی میتوان به میل رادکان اشاره نمود که در 4 کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و بر فراز تپه باصفایی که دارای موقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است، واقع شده است. این بنا از دو قسمت گنبد و بدنه تشکیل شده است. گنبد آن به صورت ترک و دو پوشه است که بیش از 35 متر ارتفاع دارد.

بدنه این بنا بسیار ساده و با آجرچینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچبری است. براساس مقاله معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری کردکوی باید بدانید که به منظور استحکام بخشی بیشتر حدفاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده است. کتیبه ای که در زیر گنبد دیده می گردد، ساخت آن در 407 هجری قمری در زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر آغاز و در 411 هجری قمری به دست احمد بن عمر به سرانجام رسید.

بیشتر بخوانیدبرج تاریخی میل رادکان، جاذبه ای در شهر کردکوی

دیوار تمیشه از دیگر ابنیه تاریخی کردکوی است که به طول تقریبی 12 کیلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه های شمالی سلسله جبال البرز آغاز شده و به خلیج گرگان منتهی می گردد.

طراحان و سازندگان دیوار تمیشه در بخش جنگلی این دیوار از مصالح چوب برای ساخت بخشی از آن استفاده نموده اند. به عقیده باستان شناسان در طول دیوار تمیشه اتاقک های چوبی برای برج نگهبانی ایجاد شده بود که محل استراحت سرباز ساسانی بود.

دولت ساسانی دیوار تاریخی تمیشه را که باستان شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

این دیوار در زمان سلطنت خسرو انوشیروان ساخته شده است تا جلوی غارتگران را بگیرد. متأسفانه بیشتر قسمت های دیوار از بین رفته و تسطیح شده است فقط بقایای قسمتی از لایه های تحتانی دیوار در قسمت های جنگلی و حدفاصل روستا باغوکناره و شهرستان بندر گز دیده می گردد.

آب بندان بن کلاته یکی از تفرجگاه های شهرستان کردکوی است، این تفرجگاه که شامل آب بندانی در منطقه ای با پوشش جنگلی است، در 3 کیلومتری جنوب شهر کردکوی، 1200 متری جنوب شهرک صنعتی و 3 کیلومتری غرب روستای بالا جاده قرار گرفته است. ابعاد این آب بندان 160×400 متر بوده که 64 هکتار را شامل می گردد. آب رودخانه دوآب (داو) و چشمه سارهای اطراف در این محل جمع شده و برای مصارف کشاورزی استفاده می گردد.

دهکده توریستی دنیا نما در شهرستان کردکوی با چشم اندازهای زیبا، آبشارها، رودخانه ها، دره ها، جنگل های پهن برگ، گونه های جانوری و بعلاوه وجود قبرستان های کهن تاریخی و قلعه ها می تواند در همه فصول پذیرای ایران گردان و گردشگران باشد، اما به علت ناشناخته بودن این منطقه خیلی از گردشگران از وجود آن بی اطلاع هستند.

دنیا نما از دیرباز محل گذران اوقات فراغت مردم کردکوی و بعلاوه محل تردد مردم به ویژه اهالی کفشگیری به منطقه هزار جریب و بخش یانه سر، حاجی آباد، شاهکوه بوده است. از سکونت اهالی در محل کنونی دنیا نما بیش از 100 سال می گذرد تا جایی که رابینو در سفرنامه خود نیز به آن اشاره نمود. او در آن موقع تعداد خانه ها را حدود 50 عدد ذکر کرد.

بیشتر بخوانیدروستای دنیا نما | روستای ییلاقی در گلستان

از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان کردکوی میتوان به آبشار شادان هفت طبقه اشاره نمود؛ آبشار صخره ای پرجاذبه که در میان جنگل پهن برگ خزری واقع شده است. آب آن از ارتفاع 70 متری با درخشندگی خاصی به صورت پودر در هوای اطراف آبشار معلق می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1964

به "معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری کردکوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری کردکوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید