مقام آمریکایی: امکان کاهش تحریم ها پیش از ملاقات با ایرانی ها

به گزارش مجله تانی بای، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درگزارشی به آنالیز تحولات اخیر درباره برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

مقام آمریکایی: امکان کاهش تحریم ها پیش از ملاقات با ایرانی ها

به گزارش فارس، این روزنامه آمریکایی در بخشی از گزارش خود به نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشت که اتخاذ گام هایی از سوی واشنگتن در راستای کاهش تحریم ها حتی پیش از ملاقات با مقام های ایرانی امکان پذیر است.

این مقام آمریکایی گفت: ما این را شفاف ساخته ایم که خروج از برجام یک اشتباه و فشار حداکثری یک شکست بوده است اما این باید بخشی از روندی باشد که طی آن ایران گام هایی برای بازگشت از تصمیم های هسته ایش اتخاذ کند.

مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران طی هفته های گذشته و پس از روی کار آمدن دولت بایدن تاکید نموده اند که تنها در صورتی ایران کاهش تعهدات خود بر اساس برجام را متوقف خواهد نمود که آمریکا به توافق هسته ای بازگشته و پس از آنکه ایران، بازگشت آمریکا به برجام را راستی آزمایی کرد، به تعهدات خود باز خواهد گشت.

اما در حالی که این آمریکا بوده که نخست از توافق هسته ای خارج شده و این توافق بین المللی را نقض نموده اما از ایران خواسته که نخست کاهش تعهدات را متوقف کند تا پس از آن، به برجام بازگردد.

روزنامه وال استریت ژورنال در بخشی از گزارش خود به مصاحبه ای از ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران اشاره نمود که طی آن، این نماینده ایرانی تاکید نموده بود که آمریکا پیش از خروج از برجام هیچگونه مذاکره ای انجام نداد و برای بازگشت واشنگتن به این توافق نیز نیازی به انجام هیچگونه مذاکره ای وجود ندارد.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود به سخنان یک دیپلمات ارشد اروپایی در تهران که نامی از وی نبرد اشاره نمود که وی گفته است: ایران باید چیزهایی دریافت کند اما شفاف نیست که این چیزها چه هستند.

آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک سال بعد که دولت های اروپایی نتوانستند به وعده هایشان عمل نمایند تهران گفت طبق مفاد مندرج در توافق هسته ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن موقع اعلام نموده الزامی برای رعایت محدودیت های مندرج در برجام در زمینه غنی سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه گفت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می نماید. این اقدام در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای 26 و 36 برجام ملزم می نماید.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام ها بازگشت پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1508

به "مقام آمریکایی: امکان کاهش تحریم ها پیش از ملاقات با ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام آمریکایی: امکان کاهش تحریم ها پیش از ملاقات با ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید