مقام آمریکایی: پوتین به تمدید عملیات مرزی سازمان ملل در سوریه متعهد نشد

به گزارش مجله تانی بای، یک مقام ارشد آمریکایی می گوید هیأت روسی در ملاقات با طرف آمریکایی در ژنو، به تمدید قطعنامه شورای امنیت درخصوص عملیات سازمان ملل در گذرگاه مرزی سوریه-ترکیه متعهد نشده است.

مقام آمریکایی: پوتین به تمدید عملیات مرزی سازمان ملل در سوریه متعهد نشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با نزدیک شدن به تاریخ انقضای قطعنامه ناقض حاکمیت سوریه در شورای امنیت، آمریکا در کوشش است تا موافقت روسیه برای تمدید این موضوع را کسب کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولتی ایالات متحده بامداد پنجشنبه گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ملاقات با جو بایدن همتای آمریکایی خود، به تمدید عملیات سازمان ملل در گذرگاه مرزی سوریه-ترکیه متعهد نشده است.

این مقام آمریکایی - که خواست نامش فاش نگردد - به رویترز شرح داد: هیچ تعهدی [از سوی روسیه] داده نشد لکن ما واضح گفتیم که اگر قرار است [واشنگتن و مسکو] در سوریه همکاری داشته باشند، این مسئله برای ما اهمیت ویژه ای دارد .

بر اساس این گزارش، مقام مذکور جلسه رأی گیری در شورای امنیت بر سر این قطعنامه در ماه آینده را آزمایشی درباره امکان همکاری آمریکا و روسیه دانست.

قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال یاری به وسیله گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست ها در شمال سوریه، در تاریخ 19 تیر (دهم جولای) منقضی می گردد و برای تمدید آن به 9 رأی موافق بدون وتو احتیاج است.

سال گذشته بعد از یک هفته کوشش پنج باره کشورهای غربی در شورای امنیت برای تمدید قطعنامه عملیات مرزی در شمال سوریه که با وتوی روسیه و چین ناکام مانده بود، نهایتاََ با رأی ممتنع مسکو و پکن این قطعنامه برای هفتمین سال پیاپی تمدید شد. (جزئیات بیشتر)

روسیه سال گذشته درباره این قطعنامه، که بدون هماهنگی و موافقت دولت مرکزی دمشق است، معتقد بود که شرایط در سوریه در سال های گذشته تغییر زیادی نموده و بخش زیادی از خاک این کشور اکنون تحت کنترل دولت است.

با توجه به آنکه یاری رسانی به بسیاری از مناطق احتیاجمند یاری های انسانی از داخل سوریه امکان پذیر است پیشنهاد مسکو این است که باز بودن تنها یکی از گذرگاه های مرزی در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان طی 12 ماه آینده کافی می دانست.

شورای امنیت سال 2014، زمانی که جنگ سوریه در اوج قرار داشت، با تصویب قطعنامه ای یاری رسانی های انسانی به مناطق تحت کنترل گروه های مسلح مختلف را مجاز نموده بود. علاوه بر گذرگاه های ترکیه، گذرگاه های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم یاری رسانی بودند، اما ژانویه سال 2020 میلادی بسته شدند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1643

به "مقام آمریکایی: پوتین به تمدید عملیات مرزی سازمان ملل در سوریه متعهد نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام آمریکایی: پوتین به تمدید عملیات مرزی سازمان ملل در سوریه متعهد نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید