مهمترین ریسک در شرکت های بورسی کدامند؟

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران: ریسک عملیاتی، سرچشمه سایر ریسک ها در صنعت اقتصادی نام برده میشود.

مهمترین ریسک در شرکت های بورسی کدامند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای بورس، مهسا بناکار ، کارشناس بازار سرمایه نوشت: کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی همیشه با مجموعه ای از انواع ریسک ها دست و پنجه نرم می نمایند، اما موضوع ریسک در فعالیت های اقتصادی و بانکی به دلیل سرایت پذیری سریع و تبعاتی که برای کل اقتصاد دارد، اهمیتی صدچندان پیدا می نماید.

در سیستم های اقتصادی و بانکی وقتی سخن از ریسک به میان می آید بیش از هر چیز ریسک های اعتباری، نقدینگی، اقتصادی و بازار به ذهن متبادر می گردد و ریسک عملیاتی در بهترین حالت، هم رده با سایر ریسک ها یا بعد از آنها در نظر گرفته می گردد؛ در صورتی که اگر به شکلی دقیق به موضوع ریسک نگاه کنیم آنچه منجر به ریسک اعتباری، نقدینگی و سایر ریسک ها می گردد، ریسک عملیاتی است.

با اینکه ریسک عملیاتی مفهوم چندان جدیدی نیست اما هنوز این نوع ریسک به طور دقیق شناخته نشده است و هنوز تعریف جامع و کاملی که اتفاق نظر روی آن وجود داشته باشد در بین بسیاری از افراد فعال در حوزه اقتصادی و اقتصادی و حتی بین متخصصین حوزه ریسک وجود ندارد؛ به همین دلیل در بسیاری از تصمیمات نادیده گرفته می گردد و وزن کمتری به آن داده می گردد و بعضا با انواع دیگر ریسک اشتباه گرفته می گردد یا به نوعی با آنها در می آمیزد و همین عدم درک و توجه به موضوع ریسک عملیاتی منجر به تصمیمات خطرناک و اشتباهات جبران ناپذیری می گردد.

این نوع ریسک در واقع علت سایر انواع ریسک است و در صورتی که به دقت مورد شناسایی، ارزیابی و کنترل قرار گیرد می تواند از بروز سایر ریسک ها جلوگیری کند. با وجود اینکه شناخت این نوع ریسک پیچیدگی های بسیاری دارد اما خوشبختانه کنترل این نوع ریسک نسبت به سایر انواع ریسک ها ساده تر هست. با وجود تعاریف مختلف از ریسک عملیاتی آنچه در بیشتر تعاریف بر روی آن اتفاق نظر وجود دارد این است که ریسک های مربوط به فرآیندها، عوامل انسانی و عوامل فناوری سه بعد اصلی در ریسک عملیاتی هستند.

با توجه به تاکیدات و الزامات قانونی سال های اخیر به منظور مدیریت ریسک در بانک ها، نگاهی گذرا بر عملکرد بانک ها در حوزه مدیریت ریسک در کشور حاکی از آن است که تمرکز اصلی عمدتا در برنامه های مدیریت ریسک بر ریسک های اعتباری و نقدینگی است در حالی که معمولا ریسک عملیاتی علت سایر ریسک ها است و به جای اینکه مدیریت ریسک درصدد حذف، کاهش و کنترل اثرات این نوع از ریسک باشد برنامه های مدیریت ریسک معطوف به حذف معلول ها می گردد.

از سوی دیگر امروزه با گسترده تر شدن بازار سرمایه کشور و بازیگران این بازار، غفلت از این نوع ریسک در نهادهای اجرایی و نظارتی می تواند تبعات جبران ناپذیری را به بار آورد و اقبال و اعتماد عمومی که نسبت به این بازار شفاف با کوشش بسیار طی سال های اخیر به وجود آمده است را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اخیرا با هجوم بخش زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه شاهد بروز بعضی اختلالات در سامانه معاملاتی بورس ها و سامانه های نرم افزاری کارگزاری ها هستیم که لزوم توجه به ریسک عملیاتی در بعد فناوری را بیش از پیش آشکار می سازد؛ چرا که تداوم این نوع از ریسک های قابلِ پیش بینی و کنترل، ممکن است منجر به ریسک بازار و نقدشوندگی گردد که عواقب ناخوشایندی را بر همه بازیگران بازار تحمیل می نماید.

همچنین لزوم توجه به ریسک فرآیندها و انطباق با قوانین و مقررات با درگیر شدن خیل عظیمی از افراد جامعه در این حوزه بیش از گذشته در بازار سرمایه ضروری به نظر می رسد.

مهم ترین جنبه مدیریت جامع ریسک، انجام اقدامات مناسب برای اداره و پیشگیری از وقوع ریسک ها است؛ با توجه به واقعیت ها و شرایط اقتصادی موجود، مدیریت ریسک عملیاتی به منظور بهبود کارکردهای صنعت اقتصادی و ممانعت از شکل گیری بستر فساد و ناعدالتی باید در اولویت دستور کار مدیران ارشد صنعت اقتصادی قرار گیرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1089

به "مهمترین ریسک در شرکت های بورسی کدامند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مهمترین ریسک در شرکت های بورسی کدامند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین ریسک در شرکت های بورسی کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید