مواظب آب سیاه باشید

به گزارش مجله تانی بای، یک استاد چشم پزشکی گفت:بیماری آب سیاه بالا رفتن فشار که باعث تحلیل در عصب بینایی می گردد است و به مرور زمان میدان بینایی را محدود می نماید.

مواظب آب سیاه باشید

به گزارش خبرنگاران، محمود جباروند، استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تبادل نظر با فارس درباره بیماری آب سیاه یا گلوکوم گفت: بیماری آب سیاه بالا رفتن فشار که باعث تحلیل در عصب بینایی می گردد است و به مرور زمان میدان بینایی را محدود می نماید و اگر خوب تشخیص داده نگردد، بیماری پیشرفت می نماید و به طور کلی بیمار دید خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه این بیماری انواع حاد، مزمن، زاویه باز و بسته دارد، گفت: گلوکوم را در بچه ها و سنین بالا داریم اما آنچه بیشتر مهم است گلوگوم در سنین بالاست که تقریبا از میانسالی آغاز شده و ادامه پیدا می نماید و بیشتر افرادی که مبتلا می شوند حتما سابقه خانوادگی دارند، یا بیماری های زمینه ای که بعضی از این افراد مبتلا هستند.

جباروند اعلام نمود: اگر بیماری آب سیاه یا گلوکوم به موقع تشخیص داده گردد، با داروهای مربوطه تحت کنترل درآمده و مشکل بیماری حل می گردد؛ ضمن اینکه رعایت دستورات پزشک بسیار مهم است. در صورتی که با داروها کنترل نگردد، پزشک برای عمل جراحی تصمیم می گیرد تا تحت عمل جراحی قرار گرفته و قطعا خوب می گردد.

این استاد چشم پزشکی در پاسخ به این پرسش که نشانه های بیماری آب سیاه چیست؟، ابراز داشت: در شرایط حاد، با درد و قرمزی و کاهش بینایی روبه رو می شویم که این افراد هاله نور و رنگارنگی را در غروب دارند. این افراد اگر به پزشک مراجعه نمایند، با لیزر مشکل بیماری حل می گردد.

وی متذکر شد: افرادی که دچار بیماری حاد نیستند و به صورت مزمن و بیصدا بوده، بسیار خطرناک هستند. در این افراد سابقه خانوادگی وجود دارد و حتماً باید به پزشک مراجعه نموده و معاینه شوند. مهمترین مسئله در این افراد کاهش میدان بینایی و اطراف بینایی است که اتفاق می افتد و اگر به پزشک مراجعه ننمایند، به دید تونلی تبدیل می گردد.

جباروند توضیح داد: خوشبختانه مراجعات بیماران برای درمان به چشم پزشک بیشتر شده است و با دارو و اعمال جراحی قابل کنترل است و اگر بیمار به موقع مراجعه کند، هیچ بیماری نابینا نمی گردد، اما اینکه بعضی بینایی خود را از دست می دهند به خاطر این است که در فاز نهایی به پزشک مراجعه می نمایند و عصب بینایی حدود 90 درصد از دست داده می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1650

به "مواظب آب سیاه باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواظب آب سیاه باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید