نحوه حضور دانشجویان در ترم مهر ماه چگونه است؟

به گزارش مجله تانی بای، یکی از چالش های مهم دانشگاه ها در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور حاکم شده، چگونگی آغاز سال تحصیلی و ورود دانشجویان تازه به دانشگاه هاست.

نحوه حضور دانشجویان در ترم مهر ماه چگونه است؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، یکی از چالش های مهم دانشگاه ها در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور حاکم شده، چگونگی شروع سال تحصیلی و ورود دانشجویان نو به دانشگاه هاست. هر چه که به زمان بازگشایی دانشگاه ها نزدیک تر می شویم، نگرانی ها از چگونگی حضور دانشجویان مخصوصاً دانشجویان ورودی نو افزایش می یابد.

به گفته خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم پیش بینی دقیق برای ترم آینده و شرایط آن در حال حاضر برای هیچکس امکان پذیر نیست. طبق رصدهایی که از آموزش عالی دنیا داشته ایم، سایر کشورها هم به طور قطعی نمی دانند که چه اتفاقی در ترم های بعدی خواهد افتاد.

وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه ها و شروع نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود، اما چون برخی دانشگاه ها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به 15 شهریورماه موکول شد.

هر یک از دانشگاه ها براساس شرایط خود و شرایط کشور می توانند نیمسال تحصیلی خود را از مهرماه یا بهمن ماه شروع کنند. زمان شروع سال تحصیلی را سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نمی کند.

محمدرضا آهنچیان درخصوص نحوه شروع سال تحصیلی نو، می گوید رئیس جمهوری تاکید کرده است برای جبران عقب ماندگی دانشجویان در ادامه سال 1399 تمهیداتی اندیشیده شود و از وزارت علوم خواسته شد برنامه های سال تحصیلی نو و اقداماتی را که از هم اکنون باید برای سال تحصیلی بعد و با فرض ثابت بودن شرایط، اندیشید، به نام یک برنامه به دولت پیشنهاد دهد.

به گفته وی با فرض ثابت ماندن شرایط کنونی، پیش بینی می شود که دانشجویان ورودی پیش از سال 1399، از نیمه شهریور ماه وارد دانشگاه شوند. همچنبن نو ورودها یا دانشجویان ورودی 1399، از حدود 20 مهرماه به بعد می توانند تحصیل خود را شروع کنند. البته سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه نقش کلیدی بازی می کند و بر اساس اعلام این سازمان نتایج کنکورها در همین بازه زمانی (پس از 20 مهرماه) اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم می افزاید اگر چنین امری رخ دهد، دانشگاه ها یک هفته برای ثبت نام مهلت دارند و دانشجویان ورودی نو از اواخر مهرماه سال تحصیلی را شروع می کنند. همچنین اولویت استفاده از خوابگاه های دانشجویی با ورودی های نو است.

آهنچیان می گوید دانشجویان ورودی نو در دانشگاه حضور می یابند و به صورت حضوری آموزش می بینند؛ البته به شرطی که ستاد ملی کرونا مجوز صادر کرده باشد.

منصور غلامی، وزیر علوم در این باره می گوید آموزش ترم آینده دانشجویان نوالورود به صورت حضوری خواهد بود؛ فعلاً برنامه این است که دانشگاه ها کلاس های آموزشی دانشجویان نوالورود را به صورت حضوری شروع کنند. چرا که آنها باید محیط دانشگاه را بشناسند و با اساتید آشنا شوند و به طور کلی از محیط دانشگاهی آشنایی کسب کنند.

در این زمینه محمدحسین کریمیان، معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر هم به خبرنگار خبرنگاران می گوید برای ایجاد شور و نشاط در میان دانشجویان نو برنامه ریزی کردیم که آموزش حضوری داشته باشیم چراکه این دانشجویان با محیط دانشگاه آشنایی ندارند.

اما در دانشگاه علامه طباطبایی برنامه ریزی شده تا دانشجویان تقسیم بندی شوند. شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه به خبرنگار خبرنگاران می گوید ظرفیت خوابگاهی دانشگاه علامه طباطبایی حدود 3 هزار و 700 نفر است و برای پذیرش دانشجویان به صورت دومرحله ای برنامه ریزی کردیم، یعنی عده ای حضوری و عده ای هم غیرحضوری پذیرش می شوند.

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم درباره زمان شروع سال تحصیلی نو برای دانشجویان نو الورود می گوید دانشجویان نو الورود از اول آبان در دانشگاه ها پذیرش خواهند شد البته این بستگی به این موضوع دارد که زمان اعلام نتایج کنکور از سوی سازمان سنجش و امکانات دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان به چه صورت باشد.

به گفته وی شروع ترم تحصیلی از 15 شهریور برای دانشجویان قدیمی دانشگاه ها است. شروع سال تحصیلی نو از 15 شهریور به معنی این نیست که تمام دانشگاه ها در این بازه زمانی ترم را شروع کنند.

برخی دانشگاه ها از جمله علامه طباطبایی و الزهرا (س) سال تحصیلی را از 23 شهریورماه و سایر دانشگاه ها از 30 شهریورماه شروع می کنند.

خاکی صدیق درباره نحوه حضور دانشجویان نو الورود در دانشگاه ها می افزاید در نامه ای که به دانشگاه برای نحوه برگزاری ترم بعد ارسال شده است، تاکید کردیم که اولویت برای آموزش دانشجویان نو الورود، حضور فیزیکی آنها در دانشگاه هاست.

به گفته وی البته پیش شرط این حضور این است که دانشگاه ها بتوانند پروتکل های بهداشتی و تمهیدات لازم را برای این دانشجویان فراهم کنند، اما اگر نتوانند شرایط را فراهم کنند طبیعتا دروس این دانشجویان هم مجازی برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم می گوید بر اساس مطالعات اجرا شده از طریق دانشگاه های مطرح دنیا، توصیه بر پذیرش حضوری دانشجویان نو الورود است. به این دلیل که دانشجویان در ترم اول با محیط دانشگاه از نزدیک آشنا می شوند.

منصور غلامی وزیر علوم درباره شروع ترم تحصیلی نو می گوید باتوجه به ناشناخته بودن شرایط بیماری کرونا در نیمسال تحصیلی نو که در فصل پاییز و زمستان واقع شده است، به دانشگاه ها توصیه کردیم که حتماً آموزش را از نیمه شهریور شروع کنند؛ زیرا در مواقعی که دانشگاه ها احساس کنند که حضور دانشجو در کلاس درس به صورت حضوری الزامی است، با این شرایط که برای نیمسال نو پیش بینی شده، می توانند زمان بندی مناسبی برای حضور دانشجویان انجام بدهند.

غلامی با اشاره به اینکه آموزش های ترم نو به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ارائه خواهد شد، می افزاید اگر دانشگاه ها احساس کنند حضور دانشجو در کلاس درس در یک بازه زمانی مشخص الزامی است، با زمان بندی دانشجویان را به دو با چند گروه تقسیم کنند و هر گروه در زمان مشخص و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باتوجه به شرایط و شرایط موجود در استان ها و شهر ها در محل کلاس درس حضور پیدا کنند.

4133

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1728

به "نحوه حضور دانشجویان در ترم مهر ماه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه حضور دانشجویان در ترم مهر ماه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید