هرگونه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین غیرقانونی است

به گزارش مجله تانی بای، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: هرگونه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین که از آثار ثبت شده در فهرست ملی به شمار می رود، غیر قانونی است.

هرگونه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین غیرقانونی است

جهت دریافت خدمات قیمت ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران آنلاین، علیرضا خزائلی در گفت وگو با ایرنا گفت: صیانت از باغستان سنتی قزوین با قدمتی بیش از هزار سال یکی از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به شمار می رود.

وی با بیان این که در رابطه با باغستان سنتی قزوین قانون تکلیف همه را روشن نموده است، گفت: هیچ شخصی اعم از حقیقی و حقوقی براساس قانون اجازه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین را نخواهد داشت و هرگونه دخل و تصرف در این مجموعه پیگیرد قانونی به همراه دارد.

این مسئول گفت: باغستان سنتی هویت شهر قزوین به شمار می رود و یک عزم و خواست مردمی برای صیانت از این مجموعه وجود دارد که به همراه چارچوب های قانونی پشتوانه ما برای حفاظت از آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه حفظ باغستان سنتی قزوین به شکل مطلوب با همکاری مالکان آن امکان پذیر خواهد بود، گفت: طرحی توسط مشاور در مورد باغستان سنتی قزوین مطالعه شده که صیانت از این مجموعه گرانبها را در کنار در نظر دریافت منافع مالکان پیش برده و به زودی به مراجع استانی ارایه خواهد شد.

قزوین دارای حدود 2 هزار و 600 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه نموده اند.

بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین در دهه های اخیر به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده است.

طی سالیان گذشته بعضی سودجویان با همکاری عده ای از مالکان، در بخش هایی از باغستان که در کنار جاده ها و یا نزدیک به بافت شهری واقع شده به امید تغییر کاربری و ارزش افزوده زمین اقدام به قطع، سوزاندن و خشکاندن درختان نموده اند که این اقدام در کنار بعضی طرح های شهری که از دل این مجموعه باید عبور می کرد، حیات باغستان سنتی قزوین را دچار تهدید نموده بود.

همچنین در سال های اخیر اجرای تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) که بخشی از آن باید از دل باغستان سنتی قزوین عبور می کرد موجب نگرانی دوستداران این میراث و گنجینه سبز شده بود که با رای شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای این طرح در بخشی که با دخل و تصرف باغستان همراه بود، متوقف شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 632

به "هرگونه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین غیرقانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرگونه تغییر کاربری در باغستان سنتی قزوین غیرقانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید