هم یار میراث فرهنگی شوید!

به گزارش مجله تانی بای، نیلوفر نیک بنیاد:لیلا کفاش زاده از آن افرادی است که اسمش شما را یاد موزه، داستان و میراث فرهنگی می اندازد. سال های زیادی از زندگی اش را صرف قصه گویی، پژوهش و برگزاری کارگاه های فرهنگی نموده و به تازگی هم کتابی به نام قهرمانی به نام آستر بدرقه از او منتشر شده که نتیجه یکی از کارهای فرهنگی اش است.

هم یار میراث فرهنگی شوید!

به همین مناسبت سراغ او رفتیم تا کمی از حال و هوای فعالیت هایش باخبر شویم.

  • شنیده ایم فعالیت های گوناگونی در ارتباط با میراث فرهنگی انجام می دهید؛ مثل برنامه خواندن در موزه. می گردد کمی درباره آن شرح دهید؟

خواندن در موزه، به تازگی صدمین هفته برگزاری خود را پشت سر گذاشت. درواقع ما سه شنبه هرهفته در یکی از موزه ها دور هم جمع می شویم و کتاب می خوانیم. معمولاً کتابی را انتخاب می کنیم که یا با موضوع موزه در ارتباط باشد یا با نمایشگاهی که در آن موزه برپا شده. گاهی هم با توجه به مناسبت های کشور، کتاب را انتخاب می کنیم و در موزه می خوانیم.

  • کدام یک از برنامه ها مخصوص نوجوان هاست؟

در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت های گوناگون مثل هفته کودک، هفته میراث فرهنگی و گردشگری، روز صنایع دستی و... کارگاه هایی برای بچه ها و نوجوانان برگزار می کنیم. کارگاه هایی که بچه ها را با بخش های مختلف میراث فرهنگی آشنا کند؛ مثل باستان شناسی، مرمت آثار تاریخی، ژنتیک باستان شناسی، صنایع دستی، آشنایی با افسانه های کهن، بازی های سنتی، ساخت اسباب بازی و خیلی چیزهای دیگر.

  • خودتان از چه زمانی به موضوع های فرهنگی علاقه مند شدید؟

رشته تحصیلی من مرمت آثار تاریخی بود و بعد از فارغ التحصیلی، در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول به کار شدم، اما ورودم به حوزه کودک و نوجوان به خاطر دخترم بود. زمانی که دخترم کلاس اول بود، طرح هم یار پلیس در مدرسه شان اجرا شد. از طرف نیروی انتظامی به بچه ها فرم هایی دادند که هم یار پلیس بشوند. با خودم فکر کردم چرا ما در میراث فرهنگی چنین کاری نکنیم و هم یار میراث فرهنگی نداشته باشیم؟ چون می دانستم بیش تر آثار و بناهایمان در حال تخریب است و برای جلوگیری از آسیب دیدن آن ها باید بچه ها و نوجوانان را با این قضیه درگیر کنیم. درواقع نگاهم رو به جلو و آینده بود.

  • نوجوان هایی که به موضوع های تاریخی و فرهنگی علاقه دارند و می خواهند در این زمینه فعالیت نمایند، ضروری است چه کارهایی انجام دهند؟

من و دوستانم در شورای کتاب کودک، بسته های موضوعی برای بچه ها و نوجوانان آماده نموده ایم که می توانند به وسیله مطالعه آن ها آشنایی بیش تری با اساطیر ایران، داستان های کهن و بازنویسی ها پیدا نمایند. در وب سایت کتابک هم معمولاً مطالب متنوعی برای نوجوانان منتشر می کنیم که اطلاعاتشان را در این زمینه افزایش می دهد.

از طرف دیگر به تازگی کتابی با نام کودک و میراث فرهنگی نوشته و منتشر نموده ام که البته مخاطب اصلی آن مربیان هستند. در این کتاب 10 نمونه کارگاه عملی معرفی شده که مربیان می توانند مطالعه و برای بچه ها و نوجوانان برگزار نمایند.

حالا که صحبت از کتاب شد، لطفاً درباره کتاب جدیدتان قهرمانی به نام آستر بدرقه برایمان شرح دهید.

با یکی از همکارانم برای بچه ها کارگاه مرمت سفال و صحافی کتاب برگزار می کردیم. آن موقع برای این که بچه ها بهتر یاد بگیرند، موضوع را به شکل یک داستان تعریف می کردم. ماجرای دختری به نام آستر بدرقه که پدر و مادرش جلد هستند و مادربزرگ شیرازه برای این که آن ها را باد پراکنده نکند، به کمکشان می آید. دیو نمور هم یکی دیگر از شخصیت های داستان است که مرتب درحال خراب کاری است تا به کتاب آسیب برساند. درواقع اجزای کتاب تبدیل به شخصیت های داستانی شده اند تا بچه ها یاد بگیرند یک کتاب چه طور فراوری می گردد. شماره گذاری صفحات کتاب با کتاب های معمولی فرق دارد و ترکیبی از صفات بچه ها و مشاغل مرتبط با کتاب است.

  • برای نوجوان های شهرهای دیگر هم برنامه ای دارید؟

در شهرهای دیگر به طور مستقیم با بچه ها و نوجوانان روبرو نمی شویم، اما به وسیله آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به مربیان آموزش های تخصصی داده ایم تا آن ها سفیران ما باشند و این آموزه ها را به نوجوان ها منتقل نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 711

به "هم یار میراث فرهنگی شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم یار میراث فرهنگی شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید