واکسن های مناسب برای دُز سوم واکسیناسیون کرونا ، تشریح مطلوب ترین شیوه واکسیناسیون در کشور

به گزارش مجله تانی بای، عضو کمیته ملی واکسن کرونا ضمن پاسخ به پرسش های متداول پیرامون تزریق واکسن کرونا، در عین حال مطلوب ترین شیوه انجام واکسیناسیون کووید19 را تشریح کرد.

واکسن های مناسب برای دُز سوم واکسیناسیون کرونا ، تشریح مطلوب ترین شیوه واکسیناسیون در کشور

دکتر مصطفی قانعی در گفت وگو با خبرنگاران، درخصوص صحبت هایی که پیرامون تزریق دُز سوم یا یادآور واکسن کرونا مطرح می گردد، گفت: از منظر جهانی و بنابر اعلام آقای تدروس - رئیس سازمان بهداشت جهانی اول باید همه جمعیت جهان بتوانند واکسن دریافت نمایند و بعد سایر کشورها دُز سوم را به شکل همگانی تزریق نمایند بنابراین؛ ایشان تقاضا کردند تزریق دُز سوم صورت نگیرد تا حداقل دُز اول و دوم واکسن به دست کشورهای دیگر برسد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر در 12 آگوست 2021 سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام نمود کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند دُز سوم واکسن را تزریق نمایند و در نهایت 30 آگوست 2021 هم مدیر منطقه اروپای سازمان بهداشت جهانی اعلام نمود دُز سوم فقط برای محافظت از آسیب پذیرترین افراد مانند کادر درمان فعال در بخش های بیمارستانی و ICU ها است؛ لذا این تصمیم جهانی است که این گروه دُز سوم را دریافت نمایند.

کدام واکسن ها برای دُز سوم مناسب هستند؟

او تاکید نمود: دُز یادآور سبب تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس می گردد؛ اما تصمیم ایران و حتی کشورهایی که واکسن به مقدار کافی دارند این نیست که دُز سوم را به همه تزریق نمایند. به نظر می رسد مطلوب ترین نوع واکسن برای دُز سوم، واکسن های پروتئینی باشد. بعلاوه چنانچه واکسن MRNA ایران هم به نتیجه برسد آن هم مطلوب خواهد بود.

وی اضافه نمود: انجام آزمایش خون و آنالیز تیتر آنتی بادی بدن فرد هیچ کاربردی در تصمیم گیری برای دُز سوم ندارد.

احتیاج به 116 میلیون دُز واکسن برای واکسیناسیون گروه هدف

قانعی درباره واکسیناسیون گروه هدف در کشور گفت: وقتی از گروه هدف برای واکسیناسیون صحبت می کنیم منظورمان 70 درصد جمعیت است که حدودا 58 میلیون نفر می شوند. در وهله اول واکسن به مقدار کافی و در وهله دوم به تزریق به مقدار کافی احتیاج داریم؛ بنابراین برای واکسیناسیون جمعیت هدف 116 میلیون دُز واکسن احتیاج داریم. بر اساس آمار فعلی حدود 29 تا 31 میلیون دُز واکسن وارداتی داشتیم و این یعنی به 80 میلیون دُز واکسن دیگر برای واکسیناسیون 70 درصد جمعیت احتیاج داریم.

تاخیر در تزریق دُز دوم، اثربخشی واکسن را زیر سوال می برد؟

قانعی در ادامه صحبتهایش درباره بروز تاخیر در دریافت دُز اول و دوم بعضی برندهای واکسن کرونا در پی کمبود موقتی آن، توضیح داد: زمان در نظر گرفته شده بین 2 دُز پیشنهادی است که در بروشور واکسن نوشته شده است و نگاه می نمایند ببینند تیتر آنتی بادی دوز اول چه زمانی رو به کاهش می گذارد تا آن موقع تزریق دُز دوم گردد؛ اما این به معنای این نیست که کسانی که یک دُز واکسن زدند اثر دُز اول از بین رفته است؛ بلکه یک زمان مطلوب برای تزریق دُز دوم وجود دارد که همانی است که گفته شده است، اما وقتی واکسن در دسترس نباشد و تاخیر ایجاد گردد به معنای عدم کارایی دُز اول نیست.

وی در ادامه تاکید نمود: همواره دولت، رسانه و... بر این امر متمرکز شدند که چه زمانی واکسن به دستمان می رسد و فراوری نمایندگان داخلی چه زمانی واکسن می سازند و هیچ وقت این سوال از دولت مطرح نمی گردد که آیا شما مثل بقیه جهان آمدید واکسن پیش خرید کنید که واکسن سازهای داخلی بتوانند ماده اولیه را در حجم انبوه وارد نموده و دپو نمایند تا نگرانی نداشته باشند؟ این استراتژی ها فقط فشار را به سمت فناوران و فراوری نمایندگان وارد نموده است.

چرا ایران در چندین پلتفرم برای ساخت واکسن کرونا اقدام کرد؟

وی اضافه نمود: نکته دیگری که در رسانه منعکس می گردد این است که می گویند چرا چندین پلتفرم ساخت واکسن را در داخل شروع کردند و پول بیت المال را هزینه کردند؛ خواهشم این است آنهایی که حساب و کتاب بیت المال دستشان است بگویند تابحال چقدر پول در حمایت از این واکسن ها هزینه کردیم؟ دولت پولی نداده است، همه آنچه هزینه شد وام بوده است و جز از بخش دولتی (واکسن پاستور، رازی و وزارت دفاع) حمایت جدی از فناوران نشده است.

پیش بینی آمار فراوری واکسن های ایرانی تا زمستان

لزوم اتمام واکسیناسیون عمومی تا بهمن ماه

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه ارقام اعلام شده برای فراوری داخل محقق نشد، پیش بینی این است که اگر در انتهای شهریور از شرکت شفافارمد 3 میلیون دُز واکسن برکت داشته باشیم و در انتهای مهر هم 3 میلیون دُز برکت، یک میلیون دُز پاستوکووک و 3 میلیون دُز اسپایکوژن داشته باشیم؛ جمعا 7 میلیون دُز واکسن خواهیم داشت. بعلاوه شاید اواخر آبان ماه 9 میلیون دُز واکسن، در انتهای آذر 10.5 میلیون دُز و اوایل دی هم 20 میلیون دُز به دستمان برسد و همینطور ماهی 20 میلیون دُز واکسن تا آخر از جمیع واکسن سازها در اختیار داشته باشیم. این یعنی اگر برای 3 ماه زمستان 60 میلیون دُز در نظر بگیریم و در پاییز حدودا 26 میلیون دُز واکسن داشته باشیم، به جمع حدود 80 میلیون دُز می رسیم. اگر فرایند فعلی واردات ادامه پیدا کند و مسئله ای پیش نیاید می توان با افزایش مقدار واکسیناسیون در بهمن ماه جمعیت هدف را واکسینه نموده و به اتمام برسانیم. ما اواخر اسفند واکسن به مقدار کافی از فراوری داخل داریم ولی از ابتدای دی ماه باید با ترکیب واردات و فراوری داخل کاری کنیم که بهمن ماه واکسیناسیون عمومی را تمام کنیم.

هدف گذاری برای کاهش بیماران در سال آینده

وی تاکید نمود: مطلوب ترین شکل واکسیناسیون این است که ظرف 3 ماه کل جمعیت را واکسینه کنید؛ زیرا کسانی که فروردین 1400 واکسن زدند ممکن است در اسفندماه آنقدر مصونیت نداشته باشند نسبت به کسی که دی ماه واکسن تزریق نموده است؛ لذا توصیه می کنیم سال جاری برای پیشگیری از مرگ، واکسیناسیون انجام گردد و با توجه به افزایش فراوری داخل، سال آینده یک برنامه واکسیناسیون کوتاه مدت برای کل جمعیت کشور طراحی گردد و حتی دُز یادآور هم در آن طرح پیش بینی گردد تا هدف گذاری مان کاهش تعداد بیماران باشد و سال بعد از آن هم کاری کنیم بیمار سرپایی نداشته باشیم و سال بعدتر بتوان زنجیره انتقال بیماری را قطع کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1742

به "واکسن های مناسب برای دُز سوم واکسیناسیون کرونا ، تشریح مطلوب ترین شیوه واکسیناسیون در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن های مناسب برای دُز سوم واکسیناسیون کرونا ، تشریح مطلوب ترین شیوه واکسیناسیون در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید