واکنش سازمان ملل، آمریکا و اروپا به تحولات سودان، شورای امنیت امروز جلسه تشکیل می دهد

به گزارش مجله تانی بای، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (آدینه) جهت آنالیز تحولات سودان تشکیل جلسه می دهد.

واکنش سازمان ملل، آمریکا و اروپا به تحولات سودان، شورای امنیت امروز جلسه تشکیل می دهد

به گزارش خبرنگاران، جاناتان آلن، معاون نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل متحد اظهار داشت که آمریکا، فرانسه، انگلیس، لهستان، آلمان و بلژیک در پی وقوع کودتای نظامی در سودان، شورای امنیت این سازمان را به تشکیل جلسه فراخواندند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (آدینه) به منظور آنالیز کودتای نظامی در سودان و تحولات اخیر این کشور تشکیل جلسه خواهد داد.

عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان طی اظهاراتی در شبکه تلویزیونی دولتی این کشور اظهار داشت که ارتش، قدرت را در دست گرفته و دوره انتقال سیاسی دو ساله در این کشور آغاز شده است. وزیر دفاع سودان با ادای سوگند به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی این کشور در حالی آغاز به کار کرد که پیش تر در بیانیه ای از عزل عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور و تشکیل شورای عالی نظامی که برای دو سال کشور را اداره خواهد نمود، خبر داده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف های سودانی خواست تا به آرامش و خویشتن داری پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که دبیرکل بر آمادگی این سازمان برای حمایت از مردم سودان تأکید نموده است.

به گفته وی، دبیرکل سازمان ملل به پیگیری تحولات سودان از نزدیک ادامه می دهد و معتقد است، آرمان های دموکراتیک ملت سودان به وسیله روند گذار جامع و مناسب حاصل می گردد.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی در نشست خبری روزانه این وزارتخانه با اشاره به حمایت واشنگتن از صلح و دموکراسی در سودان، شورای نظامی انتقالی را به استقبال از مشارکت مردمی در حکومت این کشور فراخواند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در سودان کودتای نظامی اتفاق افتاده یا نه، گفت: این یک لحظه تاریخی برای مردم سودان است. هنوز برای اعلام نظر نهایی در این خصوص زود است.

پالادینو با بیان این که آمریکا از صلح و دموکراسی در سودان حمایت می نماید، مقامات دوره انتقال سیاسی این کشور را دعوت کرد تا از مشارکت مدنی در این دوره استقبال نمایند.

او همچنین گفت: مردم سودان باید خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی آنها را مدیریت خواهد نمود. اولویت ما امنیت و رفاه شهروندان و کارکنان سفارت آمریکا در سودان است.

پالادینو در انتها با اشاره به بی ثباتی وضعیت فعلی در سودان اضافه کرد: تحولات این کشور را از نزدیک پیگیری می کنیم.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه ای ضمن تأکید بر ناتوانی شورای نظامی در سودان برای تحقق خواسته های مردم، خواهان واگذاری قدرت به حکومتی مردمی شد.

موگرینی در این بیانیه آورده است: همان طور که رئیس شورای اتحادیه آفریقا تأکید نموده، شورای نظامی اصول اتحادیه آفریقا را نقض نموده و توان تحقق خواسته های مردم را ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر این که تنها یک روند سیاسی مطمئن و جامع خواهد توانست انتظارات مردم را برآورده کند، توضیح داد: این موضوع نیز تنها با واگذاری قدرت به حکومت مردمی محقق خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 139

به "واکنش سازمان ملل، آمریکا و اروپا به تحولات سودان، شورای امنیت امروز جلسه تشکیل می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان ملل، آمریکا و اروپا به تحولات سودان، شورای امنیت امروز جلسه تشکیل می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید