کتاب حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی منتشر شد

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت فرهنگی سروش؛ کتاب حاضر مبتنی است بر نظریه نسبت اسلام با فرایندهای انسانی، نظیر آثار هنری،معماری و شهرسازی که داوری و تأیید شده است. ساختار کتاب ابتدا شامل دو مقدمه و سپس پنج بخش اصلی)مطابق پنج مرحله فرایندهای انسانی از منظر اسلام) است.

کتاب حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی منتشر شد

مرحله اول زیبایی شناسی مرحله دوم فلسفه و حکمت هنر مرحله سوم اصول اجتهادی در سبک های هنری و معماری مرحله چهارم شامل موضوعاتی درباره خلق آثار معماری تعریف معماری و اجزا وعناصر آن، الهام از هنر و معماری آفرینش، معصومین)علیهمالسلام(و دوران اسلامی مرحله پنجم شامل موضوعاتی از جنس ارزیابی و نقد اثار است نظیر معابد شرقی وغربی، کلیساهای صلیبی، معماری دنیا مدرن و پسامدرن و در انتها، نقد رویکردهای انحرافی معاصر را شامل می گردد.

به عبارتی مرحله اول از جنس حکمت نظری مرحله دوم حکمت عملی و مرحله سوم از جنس راه چاره های اجتهادی مرحله چهارم از جنس فرایند خلق آثار معماری و مرحله پنجم از جنس ارزیابی و نقد آثار و تأثیرات آنها است.

به بیانی دیگر می توان گفت که معماران طی پنج مرحله باید جهت رشد خود را طی نمایند.

در مرحله اول اندیشه و معرف خود را توسعه و تعمیق بخشند. در مرحله دوم، انگیزه و نیت خویش را اصلاح نمایند. سوم اصول ثابت و متغییر را اعمال و اجتهاد نمایند. چهارم استعداد و تجربه لازم معمارانه در الهام از آثار شایسته و تداوم و تکامل آنها داشته باشند تا خود نیز آثاری شایسته خلق نمایند و بالاخره باید توان تحلیل و نقد اندیشه ها و آثار معماری را نیز داشته باشند. هم آثار خودشان و هم دیگران را خوب و عمیق و بر اساس معیارهای اسلامی ارزیابی نمایند و از خوب و بد آنها عبرت بگیرند و در آثار خود بهره برداری نمایند.

چاپ نخست کتاب حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی در 584 صفحه و باقیمت 160 هزار تومان به وسیله انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1868

به "کتاب حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب حکمت اسلامی در خلق آثار هنری معماری و شهرسازی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید