کتاب فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت منتشر می گردد

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران، کتاب فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت نوشته آنا مارتا گنزالس با ترجمه زهره سعیدی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و رضا ماحوزی، (عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی) به زودی از سوی انتشارات کرگدن راهی بازار نشر می گردد.

کتاب فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت منتشر می گردد

در پشت جلد کتاب آمده است: سه موضوع عمده ای که در این کتاب آنالیز شده-یعنی بنا نهادن فرهنگی که حول احترام به آزادی انسان صورتبندی شده باشد، اشتیاق به توسعه علم، تعلیم و تربیت به نحوی که به پیشرفت بشریت یاری کند و بذرهای نظریه های نوین اجتماعی- مطالب فراوانی برای درک ظرفیت میراث فلسفی کانت فراهم می آورد. کانت ذیل مفهوم فرهنگ دقایق فراوانی را پیش کشیده است، به گونه ای که می توان از آزادی اندیشه و بیان تا مؤلفه های متعدد حکومت مطلوب، سعادت مدنی و درنهایت سعادت اخلاقی و عقلانی را در آن مشاهده کرد. از نظر کانت، اساساً هرگونه طرح و انگیزه ای برای تغییر مبانی فرهنگی و حرکت به سوی فرهنگ عقلانی یا همان فرهنگ آزادی و اخلاقی مستلزم برنامه ریزی و آموزش تدریجی و پیوسته نسل های آینده است، نسل هایی که نه تنها باید صاحبان فرهنگ پیش رو باشند و میراث گذشته را در اختیار بگیرند، بلکه باید متناسب با حرکت روبه جلوی عقل، میراث مذکور را کامل نمایند و ارتقا دهند.

برای کانت، عرصه اخلاق و عمل، عرصه آزادی است؛ هم به معنای آزادی از تعینات علی دنیا جسمانی و مناسبات اجتماعی و فرهنگی و دینی پیرامون و هم به معنای فراتر رفتن از هرگونه حدو مرزی که وجود محدود آدمی مقتضی آن است. به عقیده او، آدمی به اقتضای طبیعت و مشیتی که برای او درنظر گرفته شده است، روبه سوی وحدت تمامی عقول، ملت ها و حکومت ها دارد؛ مشروط بر اینکه انسان ها آگاهانه به این حرکت بنیادین توجه داشته باشند و خود به اقتضای شرایط تاریخی و سطح رشد عقل، فرهنگ را بنیان گذاری نموده و آموزش را متناسب با آن تنظیم نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1383

به "کتاب فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فرهنگ، آموزش و نظریه اجتماعی در اندیشه کانت منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید