کمتر زباله فراوری کنیم!

به گزارش مجله تانی بای، محیط زیست و نگهداری از آن امروزه در هر کشوری به هر مقدار ای هم که پیشرفت نموده باشد یک امر مهم و توجه به آن عاملی جهت جلوگیری از بحران های زیست محیطی است. بدیهی است که در مقیاس کوچک هر فرد و هر خانواده باید خود را متعهد به نگهداری از محیط زیست و حفظ آن برای خود و نسل آینده بداند. روزگاری راستا تهیه ی مواد غذایی خانواده، راستای کوتاه و ملموس بود؛ تا آن جا که بسیاری از

کمتر زباله فراوری کنیم!

کمتر زباله فراوری کنیم!

تهیه و تنظیم: سمیرا کورش فرد

محیط زیست و نگهداری از آن امروزه در هر کشوری به هر میزان ای هم که پیشرفت نموده باشد یک امر مهم و توجه به آن عاملی جهت جلوگیری از بحران های زیست محیطی است.

بدیهی است که در مقیاس کوچک هر فرد و هر خانواده باید خود را متعهد به نگهداری از محیط زیست و حفظ آن برای خود و نسل آینده بداند. روزگاری راستا تهیه ی مواد غذایی خانواده، راستای کوتاه و ملموس بود؛ تا آن جا که بسیاری از ما یحتاج خانواده ها در باغ یا باغچه های کوچک هر خانه پرورش داده می شد. اما امروزه افزایش جمعیت، پدیده ی کلان شهرها و فراوری صنعتی مواد غذایی و خانگی به گونه ای مواد را به دست مصرف نماینده می رساند که هر مایحتاج با خود بسیاری مواد بسته بندی و تجزیه ناپذیر به همراه دارد.

ابعاد وسیعی از این بحران در جامعه قابل آنالیز هستند که در اینجا تمرکز ما بیشتر در خانواده، نکات مهم و در عین حال ساده برای بانوان است که نقش فزاینده ای در فرهنگ سازی و آموزش سایر اعضای خانواده دارند. روشن است که این معزل احتیاج به مدیریت دارد و تحت اسم مدیریت زباله (Waste Management) در ابعاد مختلف قابل آنالیز است.

صرفه جویی نکته کلیدی در فراوری کمتر زباله:

این که صرفه جویی چه نتایج مثبتی در اقتصاد خانواده، مدیریت انرژی و مصرف بهینه دارد بر همه روشن و بدیهی است و آن چه در این مطلب برای ما اهمیت دارد تاثیر شایسته آن بر عدم تولد زباله و حفظ محیط زیست است:

1- غذای خانگی مصرف کنید، یکی از مهم ترین راه های فراوری زباله مصرف مداوم غذاهای آماده ی بیرون است که درون ظروف یک بار مصرف و انواع کاغذها و با بسته های مختلف عرضه می شوند.

2- در مسافرت یا محل کار برای نوشیدن مایعات، لیوان مخصوص داشته باشید تا مجبور نباشید هر بار از لیوان یک بار مصرف استفاده کنید.

3- از عمر مفید وسایل خود صد در صد استفاده را داشته باشید و با پروژه کوچک ترین آسیب، لوازم و اشیای خود را دور نیندازید، بلکه آن ها را تعمیر کنید. تابع مد و چهره ی مجذوب نماینده تکنولوژی های لحظه ای نباشید، موبایل، کامپیوتر، دوربین سال ها برای شما کار خواهند کرد و احتیاجی به تعویض مداوم آن ها نیست.

4- همواره مقرون به صرفه خریدن مزیت نیست؛ بلکه لوازمی خریداری کنید که کیفیت خوبی داشته باشند تا مجبور نباشید پس از مدتی آن ها را دور بریزید. ظاهر زیبا و مقرون به صرفه قیمت بودن، نه تنها هزینه بیشتری برای خرید مجدد به شما تحمیل می نماید، بلکه برای حفظ سلامت محیط زیست هم مضر است. بنابراین در تهیه ی لوازم خانگی و اداری دوام را مدنظر داشته باشید.

5- بعضی خرید های کوچک را حذف کنید. مثلا شما می دانید که همواره به دستمال کاغذی احتیاج دارید، پس چرا که یک بار در ماه یک بسته بزرگ نخرید، به جای این که هفته ای یک بار یک بسته کوچک خریداری کنید؟ با این کار زباله های کمتری فراوری نموده اید.

6- قبل از خرید کمی تحقیق و آنالیز کنید و تصمیم قطعی بگیرید که قصد خرید چه چیزی را دارید. با این روش پس از مدت کوتاهی خرید بسیاری از ملزومات برای شما قانونمند می شوند. مثلا می آموزید که یکبار مصرف ها را کمتر می خرید.

7- سعی کنید بیاموزید از امکاناتی که دنیای الکترونیک و فناوری اطلاعات در دسترس شما قرار می دهند به خوبی استفاده کنید. کاهش مسافرت شهری، صرفه جویی مالی، کاهش آلودگی، سرعت انجام کار و بالاخره کاهش چشم گیر فراوری زباله و ضایعات از مزایای این مورد هستند. به طور مثال کمی بیاندیشید که فناوری اطلاعات چه نقشی بر کاهش مصرف کاغذ، مصرف مواد اولیه فراوری کاغذ تا حفظ جنگل ها دارد.

زمینه را برای بازیافت زباله فراهم کنید:

1- ظروف و قوطی های فلزی، آلومینیوم و شیشه های خرد شده یا بطری های شیشه ای را جدا از سایر زباله ها قرار دهید.

2- مواد پلاستیکی همواره به وفور فراوری می شوند؛ حتما آن ها را تفکیک کنید.

3- کاغذ های باطله و روزنامه همگی قابل بازیافت هستند و باید تفکیک شوند.

4- ظروف غذا را ابتدا کاملا تخلیه، بشویید و سپس تفکیک نمایید.

5- خشکبار را در پاکت های کاغذی تهیه کنید.

6- برای خرید کیف مخصوصی داشته باشید تا کمتر از کیسه های پلاستیکی استفاده گردد.

7- اگر در منزل باغچه دارید بعضی زباله ها مثل خرده های غذا را در گوشه ای از باغچه دفن کنید. پس مانده های گیاهی هم به کود کمپوست تبدیل می گردد که برای اصلاح خواص خاک و جبران مواد غذایی از دست رفته آن مفید است.

8- به علایم هشدار دهنده ی مخصوص زباله، روی بعضی ملزومات الکترونیکی دقت ویژه داشته باشید. یکی از زباله های خشکی که متأسفانه بسیاری از مردم، آن را در طبیعت رها می نمایند، باتری است که حاوی جیوه (فلزی سنگین و به شدت مسموم نماینده و خطرناک) است که وقتی در طبیعت رها گردد، به راحتی جذب سبزی های غده دار مانند تربچه، هویچ، پیاز، سیب زمینی، چغندر و... می گردد و با خوردن این گیاهان، وارد بدن ما می گردد و مشکل ایجاد می نماید.

منبع: بانو 30

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1776

به "کمتر زباله فراوری کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمتر زباله فراوری کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید