گیاه کینوا چیست و چگونه طبخ می شود؟

به گزارش مجله تانی بای، گیاه کینوا (Quinoa)، برنج اینکا یا خاویار گیاهی نام نوعی دانه خوراکی کم کالری، حجیم و بسیار مغذی است که بومی جنوب آمریکاست.

گیاه کینوا چیست و چگونه طبخ می شود؟

خبرنگاران | سرویس آشپزی - گیاه کینوا، برنج اینکا یا خاویار گیاهی، گیاه سنتی و بومی جنوب آمریکا به خصوص کشورهای پرو، اکوادور و بولیوی است که قدمتی 5000 ساله دارد. این گیاه امروزه مورد توجه بسیاری از گیاهخواران و همچنین بیشتر افرادی که به دنبال تغییر سبک زندگی خود هستند قرار گرفته است. گیاه کینوا نسبت به برنج سبک تر بوده و راحت تر هضم می شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می رود. دانه های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B6، B2، B1 و B9 پتاسیم، آهن و ... بوده و 9 آمینو اسید ضروری را داراست.

کینوا سرشار از کربوهیدرات و کلسیم است و به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید. هر 1/4 فنجان از گیاه کینوا دارای 3 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین است که این مقدار نسبت به غلات دیگر بیشتر بوده و مصرف آن باعث ثابت نگه داشتن سطح قند خون خواهد شد.

گیاه کینوا به نام های برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز معروف است. این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می شود اما جزو غلات به حساب نمی آید. جایگزین کردن این دانه گیاهی مفید با برنج سفید و یا انواع پاستاها، به دلیل داشتن کالری کم تر و ایجاد احساس سیری طولانی تر، به افراد دیابتی توصیه می شود. کینوا همچنین فاقد گلوتن (GLOTEN FREE) است و برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و یا از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند بسیار مناسب است.

گیاه کینوا از خانواده چغندر و اسفناج بوده و به رشد در شرایط سخت مشهور است به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای بیابان زدایی محسوب می شود. این گیاه که در رنگ های سفید، کرم، زرد، صورتی و طوسی یافت می شود، نسبت به برنج قهوه ای پروتئین بیشتری دارد و سرشار از منگنز، مس و منیزیم است.

طبق تحقیقات جدید، مصرف روزانه 2/5 فنجان انواع غلات و دانه ها، تا 21% احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را کاهش خواهد داد. جو دوسر و کینوا جزو مفیدترین این مواد و منبعی غنی از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. مصرف گیاه کینوا، به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم، برای ورزشکاران بسیار مطلوب است.

طرز پخت گیاه کینوا

طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج سفید است به این ترتیب که هر یک پیمانه کینوا را با 2 پیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود.

معمولا برای خوش طعم تر شدن کینوا به آن مقداری روغن زیتون، لیموترش، نارنج، گوجه فرنگی و یا فلفل دلمه ای خرد شده، پودر کاری، ادویه جات و سبزیجات معطر اضافه می شود. کینوا را همچنین به عنوان یک ماده پروتئینی و حجم دهنده در انواع سالادهای گرم و سرد، کوفته، کتلت، سوپ، برگر و ... استفاده می کنند. در واقع کینوا را می توان جایگزین هر غذایی که با برنج یا عدس تهیه می شود، نمود.

معرفی چند نوع غذا با گیاه کینوا

  • سالاد کینوا و مرغ
  • سالاد کینوا و اسفناج
  • سالاد مکزیکی کینوا
  • مارسالای کینوا
  • سالاد کینوا و آووکادو
  • دلمه فلفل با کینوا
  • کوکو کدو سبز با آرد کینوا
  • ناگت کینوا
  • پودینگ کینوا (در همین رابطه می توانید طرز تهیه پودینگ تخم شربتی و پودینگ موز و تخم شربتی را نیز ببینید.)

جدول ارزش غذایی گیاه کینوا

انرژی 222 کیلوکالری
پروتئین 8 گرم
چربی 3.5 گرم
کربوهیدرات 40 گرم
فیبر 5 گرم
آهن 2.75 میلی گرم
زینک 2 میلی گرم
پتاسیم 318 میلی گرم
سدیم 13 میلی گرم
مس 0.4 میلی گرم
منیزیم 118 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.2 میلی گرم
منبع: setare.com
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1441

به "گیاه کینوا چیست و چگونه طبخ می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه کینوا چیست و چگونه طبخ می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید