6 درس ژاپنی ها برای سلامتی بیشتر

به گزارش مجله تانی بای، انتظار می رود دختران و پسران ژاپنی، بدون ابتلا به هیچ نوع بیماری یا معلولیت، تا 73 سال عمر نمایند. بر اساس مطالعات اخیر مجله لانست، نرخ امید به زندگی در این کشور به طور کلی 82 سال، تخمین زده شده است.

6 درس ژاپنی ها برای سلامتی بیشتر

به گزارش today، در مقایسه با دیگر کشور های پیشرفته، مردم ژاپنی، به طور میانه کالری کمتری در طول روز دریافت می نمایند و الگو های تغذیه ای و سبک زندگی آن ها بر این اصل پایدار است: مصرف ماهی و سبزیجات بیشتر، مصرف گوشت و لبنیات کمتر، دریافت دسر های کمتر در مقدار های معقول تر.

در اینجا 6 اصل بزرگی که ژاپنی ها به بچه هایشان یاد می دهند تا طول عمر بیشتر و سالم تری را تجربه نمایند، بیشتر معرفی شده است:

تغذیه بر پایه ماهی، سویا، سبزیجات و میوه ها

تقریبا 10 درصد از سرانه مصرف ماهی ها و آبزیان دنیا متعلق به ژاپنی هاست. در حالیکه ژاپنی ها تنها 2 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. ژاپنی ها ماهی را کباب شده یا با روغن کانولا در زمان بسیار کوتاه و به مقدار اندک طبخ می نمایند. تحقیقات نشان می دهد ژاپنی ها، 5 بار بیشتر از آمریکایی ها سبزیجات چلیپایی (کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم و جوانه سبزیجات) مصرف می نمایند.

مردم این کشور حدود 50 گرم در روز، سویا مصرف می نمایند. خواص ضد سرطانی این دانه در بسیاری از سرطانها، خصوصا سرطان سینه سالهاست که اثبات شده است. یک اصل مهم دیگر این است که بچه ها در مدرسه، تحت برنامه های آموزشی تغذیه و پخت و پز غذا های سالم قرار می گیرند و این برای آن ها یک مهارت اجتماعی است. در کنار مصرف طیف وسیعی از غذا های سالم از جمله میوه ها و سبزیجات در مدرسه، بچه ها و نوجوانان در این کشور اغلب وعده های غذایی اصلی خود را همراه با خانواده، به عنوان یک آیین صرف می نمایند.

انتخاب مواد غذایی با کالری کمتر

ظروف ساده و پیاله های کوچک، با غذا های کم کالری و تزئین هنرمندانه. ژاپنی ها معتقدند: وقتی به این تزئین نقاشی گونه نگاه می کنید، مغز بخشی از دریافت های دیداری را به حساب دریافت های گوارشی محاسبه خواهد نمود. بعضی باور های فرهنگی ژاپنی ها هم در این کم خوردن موثر است مثلا ژاپنی ها پیاله شان را لبریز از غذا نمی نمایند، غذا را بر پایه ماهیت طبیعی اش تزئین می نمایند نه ظروف و اجسام روی میز. ضمن این که به طور مرتب بچه هایشان را تشویق می نمایند وقتی 80 درصد احساس سیری می نمایند، دست از خوردن بکشند. لذت بردن از میوه و سبزیجات، غلات کامل و ماهی که تراکم کالری آن ها پایین تر است، و حذف غذا ها و اقلامی که قند سفید به آن ها اضافه شده، در دستور رژیم غذایی ژاپنی ها قرار داده شده است.

تمرین خویشتن داری

منظور از خویشتن داری، محدودیت های غذایی شدید در میان ژاپنی ها نیست بلکه بچه ها تشویق می شوند تنقلات و غذا ها را به مقدار و فرکانس مناسب دریافت نمایند. جالب است بدانید تنها 3 درصد مردم ژاپن چاق هستند. تحقیقات نشان می دهد با پرهیز از چیس، اسنک، شکلات و کلوچه های مختلف و جایگزینی با میوه ها و سبزیجات می توان به راحتی می توان تا 800 کالری در روز کمتر دریافت کرد، بدون اینکه لطمه ای به لذت غذا خوردن وارد گردد. کالری دریافتی روزانه ژاپنی ها 25 درصد کمتر از سایر ملل است.

مصرف برنج قهوه ای

ژاپنی ها 6 برابر بیشتر از سایر ملل برنج می خورند البته نه برنج سفید. برنج سبوس دار در رژیم غذایی ژاپنی، یک اصل مهم است در حالی که نان جایگاه خاصی ندارد. برنج را کم نمک و بدون روغن می پزند. اینگونه مصرف برنج آن ها را از چربی های ترانس، کلسترول و فشار خون محافظت می نماید. ضمن اینکه سبوس برنج منبع سرشاری از ویتامین های گروه ب محسوب می گردد.

پیاده روی و تحرک کافی

سن شروع فعالیت های فیزیکی منظم در ژاپن بسیار پایین است. بیش از 98 درصد از بچه ها ژاپنی با توجه به آمار های سازمان دنیای بهداشت، از همان سنین مهد کودک یا مدرسه پیاده روی و یا دوچرخه سواری را شروع می نمایند. در واقع بیشتر بچه ها در این کشور روزانه 60 دقیقه فعالیت بدنی میانه تا شدید فقط برای رفتن به مدرسه دارند. یک اصل مهم دیگر این است که بچه ها دستگاه های الکترونیکی خود را دو ساعت پیش از خواب شبانه خاموش می نمایند.

مصرف کم دسر ها

استفاده کردن از مواد قندی و دسر های فرآوری شده امر عادی در این کشور نیست. به جای کیک، شیرینی ها، فرنی و… آن ها پرس های کوچک میوه تازه سرو می نمایند. گاهی نیز دسر های دیگر سرو می گردد، اما پرس های کوچک.

منبع: ایرنا

منبع: فرارو
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1956

به "6 درس ژاپنی ها برای سلامتی بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 درس ژاپنی ها برای سلامتی بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید