هرمزگان مرکز ثقل فراوری، پرورش و صید میگو در کشور

به گزارش مجله تانی بای، استاندار هرمزگان گفت: امیدواریم هرمزگان به عنوان مرکز ثقل صنعت فراوری، پرورش و صید میگو در کشور به عنوان محور عمل نموده؛ همچنین از تجربه و دانش به دست آمده به سایر استان های ساحلی نیز استفاده کند.

هرمزگان مرکز ثقل فراوری، پرورش و صید میگو در کشور

فریدون همتی در حاشیه بازدید از محل صیدگاه میگو در بندرعباس و بازدید از روند فعالیت صیادان، در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: شرایط مناسب برای 160 لنج مخصوص صید ماهی و میگو در پهنه 1450 کیلومتر مربع از منطقه جاسک تا قشم برای صید فراهم شده است.

وی اظهار کرد: نیروی انسانی موجود در هر لنج 10 نفر و هر مرحله نیز مدت دو ساعت به طول می انجامد. در این مرحله تور باید تا کف دریا برسد تا صید میگو انجام بگیرد، زیرا میگو به کف دریا می چسبد و صید در سطح آب یا عمق کم امکان پذیر نیست.

همتی بیان نمود: صید میگو سالانه دو مرتبه صورت می گیرد و از زمان به آب انداختن تور تا زمان برداشت از دریا و در نهایت تخلیه آن به کشتی کاری سخت و زمان بر است، ساعت ها کوشش نیروهای صید نماینده بر روی لنج صیادی و به دست آوردن روزی قابل تأمل است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: میگو های صید شده به چند دسته تقسیم می شوند نمونه درشت آن بسته بندی شده و به سایرکشورها صادر می گردد. طی این 12 روز پیش بینی شده است که در این پهنه یک هزار و 600 الی دو هزار تن میگو، صید به دست خواهد آمد.

وی اظهار کرد: صید طبیعی درون دریا در کنار فراوری و پرورش میگو در سواحل هرمزگان که به عنوان یک صنعت علمی پیچیده و اقتصادی با سرمایه گذاری مردم این منطقه و سایر سرمایه گذاران و همچنین با تحت پوشش قرار دادن هزاران کیلومتر از سواحل این مناطق پرورش و فراوری میگو در این منطقه تحت پوشش قرار داده اند.

همتی بیان نمود: برنامه های جدیدی با عنوان تفاهم با یکی از بانک ها به منظور سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های مناطق پرورش میگو در نظر گرفته شده است ، همچنین تصمیم بر آن است با واگذاری آن به حامیان مالی قوی کاری یکپارچه که کاملا صنعتی و علمی است را بر روی این ظرفیت داشته باشیم.

وی مطرح کرد: استان هرمزگان نزدیک به 50 هزار هکتار ظرفیت تحت پوشش قرار دادن سواحل را برای پرورش میگو دارد اگر این کار صورت بگیرد حدود 200 هزار تن معادل یک میلیارد دلار تنها از فراوری میگو به ثمر خواهد رسید.

استاندار هرمزگان ادامه داد: بسیاری از واحد های فراوری نماینده و پرورش دهنده، چرخه این فعالیت و فراوری را خود کامل می نمایند.

همچنین مدیر کل شیلات استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگاران، مطرح کرد: با توجه به تصمیمات کمیته صید، صید میگو از 10 مهرماه شروع شده و تا انتها آبان ماه ادامه خواهد داشت، برای مدیریت و داشتن صیدی پایدار، صیدگاه را به دو قسمت تقسیم نموده ایم، صیدگاه اول از شهر سیریک تا جزیره هرمز و صیدگاه دوم از جزیره هرمز تاجزیره قشم می باشد.

محسن یکتاپور بیان نمود: با 160فروند شناور کلاس لنج در مساحتی حدود 1450 کیلومتر مربع کارشروع شده است و با توجه به برآورد اجرا شده توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی پیش بینی شده است که 1650 الی 2000 تن صید خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: طی 12 روز سپری شده از این 45 روز 650 تن میگو برداشت شده است. این میزان برداشت نشان دهنده این است که نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد، صید میگو افزایش یافته است.

یکتاپور در انتها گفت: امیدواریم این روند تا انتها روز 45 ام ادامه داشته باشد و صید خوبی را در استان هرمزگان صورت بگیرد.

برای دیدن گزارش ویدئویی خبرنگاران کلیک کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 35

به "هرمزگان مرکز ثقل فراوری، پرورش و صید میگو در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرمزگان مرکز ثقل فراوری، پرورش و صید میگو در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید