جهش فراوری بدون توجه به حوزه دانش بنیان تحقق نمی یابد

به گزارش مجله تانی بای، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد گفت: جهش فراوری بدون توجه به فناوران تحقق نمی یابد و می توان توسعه و حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناوری به عنوان بازوان توانمند اقتصاد را با نیازسنجی داخلی و خارجی زمینه ساز جهش فراوری دانست.

جهش فراوری بدون توجه به حوزه دانش بنیان تحقق نمی یابد

آیت اله احمدی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال بختیاری، افزود: حفظ بازار موجود و نیز بسترسازی تحقق جهش فراوری بدون فناوران میسر نمی شود که حذف فرآیندهای زائد اداری و یاری به تأمین سرمایه در گردش نقش مؤثری در شکوفایی واحدهای دانش محور و فناور به همراه خواهد داشت.

احمدی با گلایه از سازمان های دولتی افزود: در مورد دستور کار دوم با موضوع فرایند اجرایی طرح پسماند لازم به یادآوری است چندین جلسه کمیته کارشناسی و شورای گفت وگو با این موضوع برگزار شده اما متأسفانه تا به امروز اقدامات عملیاتی مشهودی شکل نگرفته است. ازآنجایی که پسماند از موادی اجتناب ناپذیر ناشی از فعالیت های انسانی است که در حال حاضر و در آینده نزدیک نیازی به آن نیست و پردازش و یا دفع آن ضروری است، زندگی اجتماعی کنونی ایجاب می نماید که برای پسماندهای فراوری شده تصمیماتی گرفته شده و مدیریتی بر آن اعمال شود.

او توضیح داد: امروزه مدیریت پسماند یکی از ضروری ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می شود. فراوری انواع پسماند در زندگی انسان ها امری اجتناب ناپذیر بوده و بی شک عدم توجه کافی به این موضوع می تواند تأثیر زیادی در تخریب محیط زیست و طبیعت داشته باشد.

احمدی یکی از دلایل مهم نابسامانی شرایط پسماندها، عدم نگرش جامع به این مسئله دانست و افزود: مسئله جمع آوری و حمل و دفع زباله ها در جهان به صورت مدیریت پسماندها مطرح شده است که از عناصر اصلی فراوری، نگهداری موقت، جمع آوری و حمل ونقل، دفع و بازیافت تشکیل یافته و ضروری است برای کلیه عناصر برنامه ای وجود داشته باشد؛ چراکه هر یک از این عناصر متأثر از یکدیگر بوده و پرداختن به یک یا چند عنصر بدون داشتن برنامه برای سایر عوامل سودی نخواهد داشت.

او با اشاره به توجه ویژه شورای گفت وگو به دغدغه های مطرح شده در باب مدیریت پسماند و برگزاری چندین جلسه کارشناسی در این شورا، توضیح داد: مقتضی است فرایند اجرایی شدن این طرح با سرعت بیشتر انجام و دلایل رکود کاری در عملیاتی شدن طرح، اعلام و اقدامات لازم جهت رفع ورجوع مسائل احتمالی آن صورت گیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، گفت: برای ساماندهی پسماندهای عادی و صنعتی 2 سرمایه گذار معین شده است و باوجود اجرای بخشی از طرح، با مسائلی روبرو شده است که می طلبد این مسائل هرچه سریع تر رفع شود.

اقبال عباسی ادامه داد: برای رفع این مسائل دستگاه های صنعت، معدن و تجارت، شهرداری و محیط زیست با سرمایه گذاران نشست برگزار نمایند و چنانچه محرز شد که این سرمایه گذاران توانایی ادامه کار را ندارند، تصمیم بر تغییر سرمایه گذار گرفته می شود.

به گفت، نتیجه این اقدامات در نشست بعدی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ارائه می شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری، در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر حمایت از اصناف سطح شهر در استان با راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم کالا در نقاط مختلف شهر مخالفت کرد و گفت: طرح راه اندازی بازارچه ها نیازمند برنامه ریزی بیشتری است تا بتوان در کنار خدمات رسانی بهتر به مردم از اصناف فعال در استان نیز حمایت شود.

در این نشست 2 سرمایه گذار طرح ساماندهی پسماندهای عادی و صنعتی در استان به بیان مسائل و موانع فراروی طرح های خود پرداختند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1037

به "جهش فراوری بدون توجه به حوزه دانش بنیان تحقق نمی یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش فراوری بدون توجه به حوزه دانش بنیان تحقق نمی یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید