خبرنگاران پناهجویانی که در مرز اتحادیه اروپا با مرگ می جنگند

به گزارش مجله تانی بای، تهران- خبرنگاران- پس از وقوع آتش سوزی هفته گذشته در اردوگاه پناهجویان در مرز بوسنی با اتحادیه اروپا، شرایط برای زنده ماندن صدها پناهجوی بی خانمان در سرمای کشنده این منطقه دشوارتر از گذشته شده است.

خبرنگاران پناهجویانی که در مرز اتحادیه اروپا با مرگ می جنگند

با ما سفر کنید و با اروپا تور از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگاران، پس از وقوع آتش سوزی هفته گذشته در اردوگاه پناهجویان در بوسنی، شرایط بیش از هزار و 300 ساکن این اردوگاه بیش از گذشته وخیم شده است. سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) مرکز پذیرش لیپا در نزدیکی شهر بیهاچ بوسنی را تعطیل نموده است. ناتاشا عمروویچ هماهنگ نماینده این اردوگاه به پورتال خبری کلیکس (klix.ba) گفت: در حال حاضر این پناهجویان در خیابان رها شده اند.

در حالی که اردوگاه پیش از این نیز با قطعی آب و برق و فقدان امکانات رفاهی دیگر روبرو بود، بعضی از ساکنان بی خانمان چادرها و کانتینرها را آتش زدند. به گفته پیتر ون در اورئرت نماینده سازمان بین المللی مهاجرت در بوسنی در توییتر نوشت در این حادثه هیچ کس آسیب ندیده و آتش نشان ها توانستند آتش را خاموش نمایند، با این حال محل سکونت صدها نفر نابود شد.

اردوگاه لیپا در منطقه ای غیر قابل مهمان در 25 کیلومتری جنوب شرقی بیهاچ واقع شده است. این اردوگاه در سپتامبر (شهریور) پس از بسته شدن اردوگاه بیرا در حومه همین شهر برپا شد. در نتیجه این اقدام ، پناهندگان و مهاجران باید از اماکن عمومی این شهر 60 هزار نفری در شمال غربی بوسنی ناپدید می شدند. با گذشت چند ماه مقامات هرگز به وعده خود در خصوص اتصال لیپا به برق و آب وفا نکردند. سازمان های حقوق بشری از شرایط غیرانسانی اردوگاه انتقاد کردند. سازمان اتریشی بالکان روت این اردوگاه را یک موریای دیگر توصیف کرد که از اردوگاه پناهندگان در جزیره لسبوس یونان جایی که در سپتامبر سوخت، کنایه داشت.

شهر مرزی بیهاچ واقع در استان اونا-سانا به دلیل نزدیکی به کشور عضو اتحادیه اروپا کرواسی برای پناهندگان و مهاجران بسیار جذاب است. در اینجا شاخه ای از جهت بالکان عبور می نماید که به وسیله آن پناهندگان و مهاجران سعی می نمایند از ترکیه به اروپای غربی بروند.

اکنون پس از گذشت یک هفته از آتش سوزی این اردوگاه، صدها پناهجو مجبور شده اند در سرمای زمستان، بدون جان پناه مانده اند و شماری از آنها جان خود را از دست داده اند.

سازمان غیردولتی اتریشی بالکان روت و دیگر سازمان های مهاجران برای این افراد غذا و پتو تدارک می بینند اما اینها کافی نیست. بدون داشتنی سرپناهی در روزها و شب های سرد زمستان، امیدی به نجات این افراد نمی رود. مسئله پناهجویان در این منطقه همچنان لاینحل باقی مانده است. مانند گذشته بیش از 2000 پناهنده و مهاجر در منطقه بی خانمان هستند. آنها در جنگل یا در ساختمانهای متروک زندگی می نمایند و اردوگاه های پناهجویان موجود نیز بسیار شلوغ است.

این شرایط فقط بر بوسنی و هرزگوین حاکم نیست. پتار روسندیچ از فعالان این حوزه می گوید سیاست پناهندگی اروپا باید به طور بنیادین تغییر کند. وی با بیان این که شرایط اردوگاه های موجود انسانی نیست می گوید: به عنوان مددکاران پناهندگان ما می دانیم که در بلند مدت، اردوگاه ها راه چاره نیستند. با این حال احتیاج به یک مرکز پناهندگی مجهز اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین وجود دارد ، جایی که افراد بتوانند درخواست پناهندگی نمایند و پاسخ بگیرند.

در حال حاضر پناهجویان به ویژه جوانان مجرد که در جهت بالکان در جهت رسیدن به اروپای غربی گیر نموده اند دیگر نمی توانند محل اسکان پیدا نمایند. روزها در آنجا برف باریده است و وقتی دما به زیر صفر می رسد ، بسیاری برای زنده ماندن به ویژه در شب کوشش می نمایند.

نشریه اشپیگل آلمان شرایط این افراد را ناامیدنماینده نامیده و می نویسد: در اردوگاه های به جامانده مکان کافی وجود ندارد ، مرز کرواسی به شدت کنترل می گردد. هرکسی که بتواند به وسیله کوه یا جنگل به کرواسی برسد ، معمولاً با خشونت روبرو می گردد.

پیتر ون در اورئرت مدیر مأموریت سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) در مصاحبه ای با اشپیگل شرح می دهد که چگونه شرایط در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا رو به وخامت گذاشته است. وی با اشاره به بی خانمان شدن صدها ساکن اردوگاه لیپا تاکید می نماید این مکان تقریباً 800 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در طول روز نیز یخ می زند، از این رو توزیع فقط کیسه خواب و پتو بین افراد بی خانمان کافی نیست. وی می افزاید: در چند روز گذشته چندین مهاجر با سرمازدگی به ما مراجعه نموده اند. اوضاع وحشتناک و تهدیدآمیز است ، به ویژه برای افرادی که هنوز بلاتکلیف هستند و جایی برای اسکان ندارند.

در شمال غربی بوسنی و هرزگوین ، شرایط هزاران مهاجر گرفتار در حال بدتر شدن است. چهارشنبه گذشته سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) با دستور مقامات اردوگاه لیپا را پاکسازی کرد ، زیرا برای مقاوم سازی در برابر زمستان ، بازسازی های اساسی لازم بود. در جریان تخلیه ، چندین نفر از حدود 1300 ساکن در اعتراض به ناامیدی از شرایط خود ، چادرها را به آتش کشیدند.

در آن موقع هیچ برنامه ای در خصوص محل اقامت مردم وجود نداشت. از آن موقع ، بیشتر آنها در ساختمانهای خالی کارخانه ، در جنگل یا کنار جاده زندگی می نمایند ، دقیقاً مانند صدها مهاجر دیگر در منطقه که پیشتر نیز از محل اسکان برخوردار نبودند.

در این رابطه نیکولا بی مدیر شورای پناهندگان دانمارک (DRC) که در حال حاضر با هفت تیم به توزیع غذای گرم ، کیسه خواب و دارو به مهاجران در منطقه می پردازد، تاکید می نماید: این یک شرایط اضطراری ویرانگر، کاملاً بی معنی است. ما اقدامات اضطراری برای جلوگیری از یخ زدگی و مرگ و میر افراد را انجام می دهم ، اما این راه چاره دائمی برای مشکل نیست.

وی در یک تماس تلفنی به نشریه زوددویچه سایتونگ گفت: یک راه چاره آشکار حداقل در کوتاه مدت وجود دارد و آن این که در حدود 20 کیلومتری لیپا یک محل اسکان دیگر وجود دارد که فضای آن برای 1500 نفر کافی است. با این حال دولت محلی اونا-سانا ، در مرز محاصره شده با کرواسی، خود را در برخورد با مهاجران کاملا تنها می بیند و حمایتی از سوی دولت مرکزی دریافت نمی نماید.

کمیسیون اتحادیه اروپا نیز شرایط مهاجران در بوسنی و هرزگوین را نگران نماینده توصیف نموده و از مقامات این کشور خواسته در این خصوص اختلافات سیاسی را کنار بگذارند. اتحادیه اروپا بودجه خود را برای مراقبت از پناهندگان در بوسنی و هرزگوین 25 میلیون یورو افزایش داده است.

به تازگی نیز یک اردوگاه پناهجویان سوری در در شمال لبنان پس از وقوع آتش سوزی شرایط اضطراری پیدا نموده است. سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گفت که در اثر این آتش سوزی چهار نفر زخمی شدند و همه چادرهای اردوگاه نابود شدند. به گفته ارتش لبنان ، روز شنبه درگیری شخصی میان مردم محلی و ساکنان اردوگاه وجود داشته است.

سپس گروهی از جوانان لبنانی شلیک هوایی نموده و اردوگاه را به آتش کشیده اند. در این ارتباط چندین شهروند لبنانی و شش سوری دستگیر شده اند. شیخ عبداللطیف دریان مفتی اعظم اهل سنت لبنان ، از جنایتی فجیع صحبت نموده و از مقامات خواسته که مسئولان آن را به محاکمه بکشند. وی با بیان این که پناهندگان سوری در لبنان مهمان هستند گفت: ما باید از آنها حمایت کنیم تا بتوانند به وطن خود بازگردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1372

به "خبرنگاران پناهجویانی که در مرز اتحادیه اروپا با مرگ می جنگند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پناهجویانی که در مرز اتحادیه اروپا با مرگ می جنگند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید