دورکاری در غول های تکنولوژی ادامه دارد؟

به گزارش مجله تانی بای، این شرکت ها در یک سال گذشته بار ها بسته به شرایط و شدت همه گیری، الگوی کاری خودشان را تغییر داده اند. با این همه، اما با عملی شدن دورکاری در طولانی مدت، معین شد که این کار منافع زیادی برای شرکت ها و کارمندانشان دارد.

دورکاری در غول های تکنولوژی ادامه دارد؟

یکی از عظیم ترین تحولاتی که همه گیری کووید-19 با خودش به دنیای کسب وکار ها آورد، تغییر سریع الگوی حضور نیرو های کار به شرایط دورکاری بود. به این ترتیب چیزی که زمانی مزیت کاری به حساب می آمد، به بخش اصلی کار کارمندان تبدیل شد.

حالا با سرعت دریافت فرایند واکسیناسیون و همزمان کاهش مقدار شیوع این بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن، زندگی کم کم به حالت عادی بازمی گردد.

همین موضوع باعث شده است تا کسب وکار ها به فکر بازگشت به روز های اوج خود بیفتند و حالا این سوال مطرح می گردد که آیا در شرایط نو همچنان باید دورکاری به نام یک گزینه و مزیت شغلی وجود داشته باشد یا برعکس، می تواند به یک روال نو و رایج در کار تبدیل گردد؟

برخی فکر می نمایند می توان یک انتخاب بینابین داشت و حالت تازه ای را تعریف کرد که در آن کارمندان دو یا سه روز به صورت حضوری و روز های دیگر به شکل دورکاری، کارشان را انجام دهند. طبیعتا قانون معینی در این زمینه وجود ندارد و حتی شرکت های عظیم تکنولوژی هم که اولین کسب وکار هایی بودند که در این دوره دورکاری را برای کارمندان شان شروع کردند، حالا در پی راهی برای پیدا کردن برترین گزینه برای ادامه کار هستند.

این شرکت ها در یک سال گذشته بار ها بسته به شرایط و شدت همه گیری، الگوی کاری خودشان را تغییر داده اند. با این همه، اما با عملی شدن دورکاری در طولانی مدت، معین شد که این کار منافع زیادی برای شرکت ها و کارمندانشان دارد.

با این اوصاف انتظار می رود دست کم شرکت های تکنولوژی دورکاری را به نام الگوی کاری تازه ای پذیرفته و حالتی از آن را به شکل جدی ادامه بدهند.

اپل که به تازگی از به روزرسانی های نرم افزار فیس تایم خبر داده است، به نظر نمی رسد چندان تمایلی به استفاده مداوم کارمندانش از آن داشته باشد. این شرکت هفته گذشته گفت کارمندانش باید روز های دوشنبه، سه شنبه و پنج شنبه به دفتر کارشان بفرایند و در هر سال می توانند دو هفته به صورت کامل دورکاری نمایند.

این رویکرد در واقع ادامه سیاست آن ها از دوره پیش از همه گیری کووید-19 است. به نظر می رسد این شرکت 2 تریلیون دلاری، همچنان به حضور نیرو های کار در دفاتر پایبند است و با کارمندانش بر سر این موضوع به توافق نرسیده است.

در نامه ای که وب سایت ورج آن را منتشر نموده، اپل به کارمندانش اعلام نموده است: ما می خواهیم با نگرانی روزافزون همکاران مان روبرو بشویم. سیاست کاری اپل- حضوری یا دورکاری- و مسائل مربوط به آن حالا باعث شده است که برخی از همکاران مان را نبینیم.

صرف نظر از اینکه دورکاری با خودش نوعی انعطاف پذیری را به همراه می آورد، بسیاری از ما حالا حس می کنیم که ناچاریم بین خانواده، رفاه، توانایی انجام بهتر کار یا عضوی از خانواده عظیم اپل بودن، یکی را انتخاب کنیم.

غول تجارت الکترونیکی هم گویا رویکرد مشابهی را انتخاب نموده و در پیش گرفته است. آمازون به تازگی در نامه ای به کارمندانش اعلام نموده است که آن ها می توانند دو روز از هر هفته را دور کاری نمایند و بعلاوه در طول هر سال از چهار هفته دورکاری کامل هم استفاده نمایند.

این الگو بسیار شبیه الگوی کاری اپل است، مضاف بر دو هفته دورکاری اضافه در سال. این در حالی است که آمازون در ماه مارس سال جاری اعلام نموده بود که می خواهد به الگوی کاری متمرکز بر حضور در دفاتر کاری بازگردد. تا جایی که سیاتل تایمز در واکنش به آن نوشت: این رویکرد به وضوح در برابر آن دسته از کارمندانی است که نمی خواستند دورکاری را رها نمایند.

به این ترتیب بود که آمازون در روبروه با خواست بسیاری از کارمندانش برای ادامه دورکاری، ناچار شد سیاست متعادل تری را در پیش گرفته و امکان دورکاری دو روز در هفته را برای آن ها باقی بگذارد.

محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا، اما سعی نموده است الگوی دورکاری خود را حفظ کند. فیس بوک در ماه مارس سال گذشته میلادی اعلام نموده بود که تنها مدیران میانی و کارمندان ارشد می توانند درخواست دورکاری موقت بدهند.

با این حال، اما مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک مدتی بعد از آن گفت که نیمی از کارمندان شرکتش احتمالا در طول یک دهه آینده به صورت دورکار فعال بوده و وظایف شان را انجام خواهند داد. این شرکت روز چهارشنبه گذشته گفت که کارمندان تمام وقت حالا می توانند تا زمانی که امکان دورکاری دارند، از خانه کارهایشان را انجام بدهند. طبق اعلام این شرکت، کارمندان تمام وقتش می توانند از سراسر دنیا دورکاری نمایند.

به این ترتیب از آن دسته از کارمندانی که ترجیح می دهند به صورت حضوری کار نمایند، خواسته شد تا دست کم به صورت نیمه وقت در دفاتر کاری حضور داشته باشند. به عقیده بسیاری این سیاست کاری نو فیس بوک، انعطاف پذیرترین و ارفاق آمیزترین حالتی است که درحال حاضر در میان شرکت های تکنولوژی وجود دارد.

با این حال هنوز یک موضوع مبهم به جای مانده است؛ فیس بوک قبلا اعلام نموده بود به کارمندانی که برای کار به منطقه ها مقرون به صرفه تر می فرایند، حقوق کمتری پرداخت خواهد نمود و حالا معین نیست این تصمیم را عملی خواهد نمود یا نه.

این درحالی است که زاکربرگ روز آدینه به وال استریت ژورنال گفته است که تصمیم دارد نیمی از سال آینده را دورکاری کند. او در نامه ای به کارمندانش گفت که دورکاری یاری می نماید تا او زمان بیشتری در کنار خانواده اش باشد و همزمان گفت که حتی کارمندان تازه کار و نه چندان باسابقه هم می توانند به صورت موقت، دورکاری نمایند.

زاکربرگ به وال استریت ژورنال گفت: متوجه شدم که دورکاری امکان تفکر طولانی مدت را به من می دهد و یاری می نماید تا زمان بیشتری را با خانواده ام بگذرانم و این باعث می گردد در هنگام کار، شادتر و خلاق تر باشم.

این شرکت چیزی در حدود 60 هزار کارمند دارد و به آن ها اعلام نموده است که برای انجام کار از خانه موظف به دریافت اجازه هستند و دست کم باید نیمی از ساعت کاری هفتگی خودشان را در دفاتر کاری حضور داشته باشند. این شرکت تخمین زده است که اغلب دفاتر کاری اش در آمریکا تا ماه سپتامبر به صورت نیمه وقت فعالیت خواهند کرد و احتمالا در ماه اکتبر به صورت کامل و تمام وقت باز خواهند بود.

این شرکت گفت قصد بازگشایی بیشتر دفاتر آمریکایی خود با ظرفیت 50 درصد تا اوایل سپتامبر را دارد و از روز پانزدهم ژوئن، دورکاری را به نام یک گزینه برای هر سطحی از کارمندانش امکان پذیر می نماید. سخنگوی فیس بوک گفت، این دستورالعمل تاثیری روی مقررات مربوط به ناظران محتوای پیمانی ندارد.

این شرکت در مورد ایمنی بازگرداندن برخی از کسانی که وظیفه شان بازبینی محتوای حساس است، با انتقاد روبه رو شده است.

شرکت آی بی ام هم به کارمندان آمریکایی خود گفت که از هفته ای که از هفتم ماه سپتامبر شروع می گردد، به محل کار بازخواهند گشت. در نامه ای که نیکل لامورو- مدیر منابع انسانی این شرکت- به کارمندان داده، اعلام نموده است که بهبود شرایط کلینیکی آمریکا و دسترسی گسترده به واکسن های کووید-19 باعث شده است که این شرکت تصمیم بگیرد دفاتر آمریکایی خود را تا سپتامبر به صورت کامل بازگشایی کند.

با این سیاست فعلی آی بی ام، کارمندان چه واکسینه شده باشند چه نه، باید در محل کارشان از ماسک استفاده نمایند، اما مدیر منابع انسانی این شرکت گفت در آینده پروتکل هایی تهیه می گردد که کارمندان واکسینه شده نیازی به زدن ماسک نداشته باشند و سایر کارمندان به واکسن زدن تشویق شوند.

او، اما به این موضوع که آیا کارمندان اجازه دارند پس از بازگشایی دفاتر در سپتامبر، دورکاری داشته باشند اشاره ای نکرد. براساس گزارش بلومبرگ، آرویند کریشنا مدیرعامل آی بی ام در ماه مارس گفته بود که انتظار دارد 80 درصد کارمندان این شرکت بعد از خاتمه همه گیری کووید-19، مدل کار ترکیبی داشته باشند.

با تمام اینها، گویا شرکت های عظیم هنوز تصمیم قطعی و معینی برای کار در دوران بعد از همه گیری نگرفته اند و احتمالا تا آن موقع رویکرد های متفاوتی را در پیش خواهند گرفت.

منبع: فرادید
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1668

به "دورکاری در غول های تکنولوژی ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورکاری در غول های تکنولوژی ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید