روش صحیح فریز کردن مواد غذایی چگونه است؟

به گزارش مجله تانی بای، فریز کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش ها برای مبارزه با فراوری پسماند غذا و هدر رفت آنها است که می تواند مواد خوراکی را برای مدت طولانی در دسترس قرار دهد. حال این مواد می توانند از نوع خوراکی های تازه باشند یا باقی مانده ای از وعده های روزانه. البته اطلاع از نکات و مواردی که به روش صحیح فریز کردن منجر می گردد، می تواند طعم و تازگی این مواد غذایی را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند و به شما بیاموزد که بهترین زمان برای خارج کردن این مواد غذایی منجمد چه زمانی است.

روش صحیح فریز کردن مواد غذایی چگونه است؟

فریز کردن مواد غذایی و تضمین سلامت و تازگی

قبا از هر چیز دمای فریزر خود را چک کنید تا دمای 17- درجه سانتی گراد یا کمتر را نشان دهد. برای این منظور ضروری است که دماسنج اختصاصی برای فریزر داشته باشید یا این دما توسط خود وسیله به نمایش درآید.

با وجود آنکه فرآیند فریز کردن یا انجماد موجب کشته شدن باکتری های مواد غذایی نمی شود، ولی توانایی تکثیر آنها را به مقدار زیادی کندتر می نماید و به همین دلیل است که عمل انجماد، از فاسد شدن ماده غذایی جلوگیری می نماید. بعد از آنکه ماده غذایی را از فریزر خارج کردید و یخ آن ذوب شد، باکتری ها دوباره بیدار می شوند و آغاز به فعالیت می نمایند. پس یعنی باید در این زمان ماده خوراکی را بخورید یا آن را بپزید.

هرگز این 12 ماده غذایی را بعد از تاریخ انقضا نخورید!

اغلب مواد غذایی در فریزرهای خانگی حدود دو تا سه ماه سالم می مانند، ولی دستورالعمل و نکات نگهداری با توجه به نوع ماده غذایی متفاوت است. البته مدت زمانی که برای فریز کردن مواد غذایی گفته می شود، بیشتر از آنکه در ارتباط با سلامت آنها باشد، به کیفیت ماده غذایی برمی شود.

نکات فریز کردن مواد غذایی

از ظروف نگهدارنده دردار پلاستیکی یا کیسه فریزر بهره ببرید. ظروف شیشه ای برای این منظور مناسب نیستند، زیرا زمانی که در معرض تغییر دمای ناگهانی قرار بگیرند، ترک می خورند. به یاد داشته باشید که کیسه های فریزری (زیپ کیپ) و کیسه ساندویچی مثل هم نیستند. کیسه فریزر از پلاستیک ضخیم تر حاوی ترکیب افزودنی ساخته شده است که در فریزر شکسته نمی شود، ولی کیسه های ساندویچی معمولی یا بعضی از کیسه های نگهداری دیگر این ویژگی را ندارند.

در سال جدید کم تر پلاستیک مصرف کنیم

در صورت ممکن مواد غذایی را در اندازه های کوچک تر درون فریزر قرار دهید. این نکته علاوه بر آنکه سرعت یخ زدایی را افزایش می دهد، از هدر رفت و دور ریز ماده غذایی هم جلوگیری می نماید. برای مثال به جای آنکه خورشت یا سوپ را در یک ظرف عظیم بریزید، آن را در مقادیر کوچک و ظروف مجزا نگهداری کنید.

برای آنکه میوه های بری، برش های موز، لوبیا سبز و مواد غذایی کوچک مشابه آنها را هم زمان با هم فریز کنید، می توانید آنها را روی سینی فلزی پخش کنید و سپس درون فریزر بگذارید. بعد از آنکه این مواد کاملا منجمد شدند، هر کدام را به صورت جداگانه به کیسه فریزر یا ظروف مورد نظر منتقل کنید.

به جای آنکه فریز کردن مواد غذایی را صرفا به عنوان روشی برای جلوگیری از فاسد شدن ببینید، به آن به عنوان روشی برای حفظ تازگی خوراکی ها نگاه کنید. زمانی که مواد غذایی منجمد در تازه ترین حد خود باشند، بهترین نتیجه را بعد از ذوب شدن خواهند داشت. به عنوان مثال وقتی میوه بلوبری را در حالتی که شل و خمیری شکل باشد، فریز کنید، بعد از خارج کردن از فریزر هم با بلوبری خمیری و شل روبرو می شوید.

می توان گفت که تقریبا غیرممکن است تمام هوای موجود در ظرف نگهدارنده یا زیپ کیپ فریزری خود را خارج کنید، پس سوختگی فریزری در ماده غذایی بعد از مدت زمانی که درون فریزر قرار بگیرد، اجتناب ناپذیر خواهد بود. البته اگر مصرف مواد غذایی فریزری شما زیاد باشد، دستگاه خلأ ساز که همه هوای موجود را خارج می نماید، می تواند مسائل فریز کردن مواد غذایی را از بین ببرد.

ورود کدام ظرف و غذا در مایکروویو ممنوع است؟

قبل از آنکه هر ماده غذایی را در فریزر قرار دهید، صبر کنید تا به طور کامل سرد شود. اگر غذایی که داغ است را درون فریزر بگذارید، علاوه بر آنکه سلامت آن را به خطر می اندازد (زمان مورد احتیاج بیشتر برای خنک شدن، ماده غذایی را در منطقه به اصطلاح خطر دمای غذایی قرار می دهد)، قرار دریافت یک جسم داغ درون فریزر، موجب گرم شدن باقی مواد غذایی نیز می شود که می تواند سلامت آنها را نیز به مخاطره بیندازد.

یخ زدایی صحیح مواد غذایی چگونه انجام می شود؟

در بعضی از موارد، مواد غذایی منجمد را می توانید مستقیما بهره ببرید. به عنوان مثال بری های یخ زده به طور مستقیم قابل استفاده در اسموتی هستند یا می توانید خمیر گوجه فرنگی یخ زده را مستقیما به سوپ یا سس اضافه کنید. البته می توانید سینه مرغ یخ زده را هم به طور مستقیم روی حرارت قرار دهید و بپزید ولی روش مورد تائید و ارجحی برای آشپزی نیست.

چطور اسموتی قهوه و موز درست کنیم؟

در بعضی موارد دیگر احتیاج است ماده غذایی را به طور کامل یخ زدایی کنید. امن ترین روش برای این منظور خصوصا در خصوص مواد غذایی پروتئینه مانند گوشت، مرغ و ماهی آن است که آنها را از شب تا صبح درون یخچال قرار دهید. اگر این مواد در دمای اتاق یخ زدایی شوند یا برای ذوب شدن یخ، آنها را درون آب گرم قرار دهید، ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شوند.

در ادامه نکاتی برای فریز کردن مواد غذایی مختلف ذکر می شوند:

فریز کردن گوشت و غذای دریایی

نکته مهم در خصوص این دسته از مواد غذایی آن است که به محض بازگشت به خانه، آنها را درون فریزر قرار دهید. گوشت خام را نباید به مدت سه روز در یخچال بگذارید و سپس به فریزر منتقل کنید. گوشت ها را از درون ظروف پلاستیکی بیرون بیاورید. گوشت چرخ نموده را قبل از فریز کردن تقسیم کنید. اگر این مواد را به صورت دو لایه بسته بندی کنید (دو لایه کیسه فریزر یا یک لایه زیپ کیپ و یک لایه کیسه فریزر) طول عمر نگهداری شان افزایش می یابد و از سوختگی فریزری هم جلوگیری می شود.

گوشت و غذاهای دریایی را به مدت دو تا سه ماه در سردترین قسمت فریزر (دورترین نقطه از در) قرار دهید. قبل از پخت، گوشت را چند ساعت (شب تا صبح) درون یخچال قرار دهید تا یخ آن کاملا ذوب شود.

مصرف گوشت را با این 5 روش کم کنید

فریز کردن سبزیجات تازه

بهترین روش فریز کردن سبزیجات تازه، بلانچ یا نیم پز کردن آنها است. سبزیجات برای بلانچ شدن روش های مختلفی دارند: ضروری است بروکلی را از قسمت چتری شکلش به قطعات کوچک برش بزنید، پوست هویج را جدا و آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید، فلفل دلمه ای را برش های باریک بزنید و قسمت شاخه ای لوبیا سبز را جدا کنید. مهم ترین نکته در خصوص سبزیجات آن است که آنها را به شکلی که بعد از یخ زدایی مصرف می شوند، در بیاورید.

این سبزیجات سالم را بیشتر مصرف کنید

بعد از برش زدن سبزیجات، آنها را برای یک تا دو دقیقه همراه با آب بجوشانید و سپس سریع در حمام آب و یخ قرار دهید تا پختشان متوقف شود. بعد از آنکه آب اضافی آنها خارج و کاملا خشک شدند (سبزیجات مرطوب باعث به وجود آمدن یخ های ریز می شوند)، سبزیجات را روی سینی فلزی پخش کنید، درون فریزر قرار دهید و بعد از منجمد شدن، به کیسه فریزر یا ظروف نگهدارنده منتقل کنید.

فریز کردن میوه هم به همین روش انجام می شود، ولی می توانید مرحله بلانچ کردن را حذف کنید. به یاد داشته باشید که موز را می توانید همراه با پوست و به صورت کامل فریز کنید. البته پوست آن در صورت انجماد قهوه ای می شود، ولی میوه درون آن تازه و روشن باقی می ماند. میوه ها به مدت دو تا سه ماه درون فریزر ماندگاری دارند.

سبزیجات برگی مانند کاهو و کلم، گوجه فرنگی و محصولات دیگری که حجم زیادی آب دارند، به خوبی منجمد نمی شوند. ولی می توانید سبزی های برگی تازه را خرد کنید، آنها را با مقدار کمی آب یا روغن زیتون مخلوط کنید و سپس در قالب های یخ بریزید و درون فریزر قرار دهید. بعد از منجمد شدن، مکعب های یخی را به زیپ کیپ منتقل کنید.

9 سبزی خوردن که می توانید به راحتی در خانه پرورش دهید

فریز کردن لبنیات و تخم مرغ

مشکل اصلی در خصوص تخم مرغ آن است که انبساط و یخ زدن، باعث شکستن پوسته آن می شود. تخم مرغ آب پز شده کامل هم بعد از فریز شدن حالت لاستیکی پیدا می نماید. بهترین روش برای انجماد تخم مرغ آن است که آنها را درون کاسه بشکنید، با مقدار کمی شکر یا نمک مخلوط کنید (با توجه به آنکه برای مصرف شیرین یا شور فریز می شوند) و آنها را درون ظروف نگهدارنده و در فریزر قرار دهید. البته می توانید زرده و سفیده را هم به صورت مجزا در فریزر بگذارید.

[اینفوگرافیک] مردم کشورهای مختلف تخم مرغ را چگونه سِرو می نمایند؟

شیر هم به طور کامل قابل انجماد است، ولی یخ زدن آن باعث تکه تکه و جدا شدن ترکیباتش می شود که کیفیت آن را بعد از ذوب شدن، تحت تاثیر قرار می دهد. البته همچنان می توانید با استفاده از آن کیک پزی یا آشپزی انجام دهید و تنها زمانی که شیر را به تنهایی بنوشید، تفاوت کیفیت آن را احساس می کنید.

خامه غلیظ به خوبی منجمد می شود، ولی 50 درصد هم محتمل است، این اتفاق نیفتد. تکه های کوچک خامه زده شده را روی سینی بچینید و درون فریزر قرار دهید. بعد از منجمد شدن آنها را به کیسه منتقل کنید.

پنیر را زمانی که به تکه های کوچک تقسیم نموده و آنها را با دو لایه بسته بندی نموده اید، در فریزر بگذارید. پنیر خانگی و خامه ترش بعد از انجماد حالت دانه دانه پیدا می نمایند. کره برش خورده به خوبی منجمد می شود، ولی در خصوص کره هم زده این گونه نیست.

فریز کردن سوپ، خورشت و خوراک

وقتی می خواهید سوپ، خورشت و خوراک که آبکی هستند را منجمد کنید، ابتدا مطمئن شوید کاملا درون یخچال سرد شده باشند. حداقل تا زمانی صبر کنید که چربی غذا به صورت سفت شده و روی سطح مواد دیده شود. این چربی ها را از روی سطح غذا بردارید و دور بریزید. سپس مایع خوراکی را به ظرف نگهدارنده منتقل کنید و درون فریزر بگذارید.

چطور سوپ شیر با قارچ و خامه درست کنیم؟

فریز کردن کاسرول و لازانیا

تقریبا همواره می توانید کاسرول پخته نشده یا لازانیا را درون ظرف پختش فریز کنید، البته در این شرایط حتما باید روی ظرف را با ورقه آلومینیومی محکم ببندید. قبل از آنکه بخواهید این غذا را نوش جان کنید، ظرف را از فریزر خارج کنید تا در ساعات شب تا صبح یخ زدایی شود. البته می توانید بعد از بیرون آوردن ظرف از فریزر، آن را مستقیم درون فر سرد قرار دهید، سپس دستگاه را روشن کنید و کاسرول یا لازانیا را بپزید. کمی بیشتر منتظر بمانید تا مطمئن شوید غذا به اندازه کافی پخته باشد و سپس فویل را برای 20 دقیقه نهایی پخت از سطح ظرف بردارید تا روی غذا هم ترد شود.

می توان کاسرول و لازانیا را بعد از پخت هم درون فریزر نگهداری کرد و در زمان مورد نظر، بعد از یخ زدایی، مجدد آن را گرم کرد. به یاد داشته باشید که پخت در این شرایط باید اندکی کمتر از همواره انجام شود، زیرا در فرآیند گرم شدن هم مجدد پخته خواهد شد. در این شرایط باید حباب و سس و مایعات در حال جوش را درون غذا ببینید. مطمئن شوید که درجه حرارت در مرکز مواد غذایی حداقل به 70 درجه سانتی گراد رسیده باشد.

چطور لازانیای گوشت درست کنیم؟

فریز کردن نان، کیک و شیرینی

نان پخته شده، کیک و شیرینی را بعد از آنکه کاملا سرد شدند، در دو لایه کیسه بپیچید و سپس آنها را برای مدت دو تا سه ماه درون فریزر نگهداری کنید. برخلاف بسیاری از مواد غذایی که قابل فاسد شدن هستند، نان، کیک و شیرینی را می توانید همچنان درون کیسه و ظرف و در دمای محیط قرار دهید تا یخشان ذوب شود. البته می توان خمیر شیرینی ها را به صورت خام و نپخته نیز درون فریزر نگهداری کرد. در این صورت توصیه می شود آنها را به قطعات کوچک و گلوله های مجزا تقسیم کنید تا بتوانید بعد از خارج کردن از فریزر، به طور مستقیم درون فر قرار دهید.

منبع: The Spurce Eat

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 905

به "روش صحیح فریز کردن مواد غذایی چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح فریز کردن مواد غذایی چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید